Valmieras novada pašvaldība noraida tiesībsarga pārmetumus par bērna tiesību uz izglītību ierobežošanu, jo attiecīgā skolēna vecāki paši neesot rīkojušies atbilstoši noteiktajai kārtībai.
Kā vēstīts, tiesībsargs ir saņēmis sūdzību par Valmieras Pārgaujas valsts ģimnāzijas rīcību, kas atteikusies uzņemt skolā bērnu, kurš iepriekš bija mācījies atbilstoši pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas (PMK) ieteiktajai speciālās izglītības programmai.
Pašvaldības Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Kristīne Melece skaidro, ka Valmieras PMK rīcībā nav dokumentu, kas apliecina, ka skolēna vajadzībām piemērotākā ir otrā posma jeb 7.-9.klases apguve vispārējā pamatizglītības programmā, jo iepriekš kā izglītojamā vajadzībām piemērotākā tika noteikta "Speciālās pamatizglītības programma izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem". Redzot pozitīvu dinamiku programmas apguvē, vecākiem ir iespēja sadarbībā ar skolas atbalsta komandu rosināt pārvērtēšanu.
Atbilstoši Ministru kabineta "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām" regulējumam Valmieras PMK pienākumos ietilpst sniegt atzinumu par speciālās pamatizglītības programmām, kas ir spēkā no 1. līdz 4.klasei.
Ja pašvaldību PMK izsniegtais atzinums ir bez termiņa un nav konstatēta nepieciešamība atkārtoti apmeklēt pedagoģiski medicīnisko komisiju, tad izglītojamais var turpināt mācīties speciālās izglītības programmā līdz tās pabeigšanai, ja tas atbilst viņa veselības stāvoklim un spējām, vai vērsties pedagoģiski medicīniskajā komisijā, lai saņemtu jaunu atzinumu, skaidro Melece. Savukārt valsts PMK kompetencē ir sniegt atzinumu par speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem no 5. līdz 9.klasei.
Saņemot atzinumu, izglītības iestāde atbilstoši Ministru kabineta noteikumos "Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām" noteiktajām prasībām izstrādā individuālo izglītības plānu, izglītības iestādes administrācija nosaka atbildīgo par plāna izpildi, dinamiku. Tāpat plāna īstenošanas gaitu ne retāk kā divas reizes mācību gada laikā kopīgi izvērtē skolēns, viņa likumiskie pārstāvji un plāna īstenošanā iesaistītie pedagogi.
Skolēnam beidzot 6.klasi, izglītības iestādes atbalsta komanda informē izglītojamā likumiskos pārstāvjus par pozitīvu dinamiku un iespēju veikt izglītojamā izglītības programmas pārvērtēšanu, lai atbilstoši esošajai likumdošanai, pievienojot nepieciešamos dokumentus, piemērotu atbilstošu izglītības programmu. Melece uzsver, ka vecāku tiesības un pienākums ir sekot līdzi bērna izglītības programmas satura apguvei.
Viņa skaidro, ka vecākiem bija iespēja šī gada augustā veikt skolēna pārvērtēšanu valsts PMK Rīgā, uz kuru izglītojamais ar likumiskajiem pārstāvjiem neieradās un nepaziņoja par neierašanos.
Pašvaldības pārstāve uzsver, ka likumdošanā paredzētā pārvērtēšana nav ekvivalenta sekmīgi nokārtotiem iestājpārbaudījumiem izglītības iestādē. Līdz ar to Valmieras PMK nav likumā noteiktā pamatojuma, ka ir mainīta izglītojamā vajadzībām nepieciešamā izglītības programma. Ja tā nav mainīta, tad saprotams, ka Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzija izglītojamajam nevar piedāvāt speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem, ja šāda programma izglītības iestādē nav licencēta un valsts ģimnāziju darbībai ir citi valstī noteikti uzstādījumi.
Turklāt konkrētā izglītības iestāde izglītojamā dokumentus un iesniegumu par mācību sākšanu neesot saņēmusi.
Pašvaldībā arī informē, ka Valmierā speciālo otrā posma pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem var apgūt trīs izglītības iestādēs - Valmieras 5.vidusskolā, Valmieras 2.vidusskolā un Valmieras Viestura vidusskolā -, kur katram skolēnam ir izstrādāts individuālais izglītības plāns, noteikts atbildīgais par plāna izpildi, dinamiku.
Kā vēstīts, tiesībsargs Juris Jansons aicina Izglītības un zinātnes ministriju turpināt darbu pie PMK darbības uzlabošanas un iekļaujošas izglītības sistēmas attīstīšanas Latvijā, ņemot vērā bērna intereses un visu bērnu tiesības iegūt izglītību atbilstoši savām spējām un savas dzīvesvietas tuvumā, kā arī nodrošinot iekļaujošas izglītības sistēmas attīstīšanu Latvijā.
Pašlaik tiesībsargs ir vērsies Valmieras novada pašvaldībā ar lūgumu novērst konstatētos trūkumus, organizējot izglītības procesu pašvaldībā, kas pārkāpj tās administratīvajā teritorijā dzīvojošo bērnu tiesības vienlīdzīgi iegūt izglītību atbilstoši savām spējām.