Četru Rīgas domes pārvaldībā esošu kapitālsabiedrību reorganizācija ilgs līdz 2022. gada beigām, preses konferencē ceturtdien informēja vicemērs Edvards Smiltēns (LRA/NA).
Jau ziņots, ka reorganizācijas rezultātā plānots apvienot pašvaldības pārvaldībā esošās kapitālsabiedrības – SIA "Rīgas serviss", SIA "Rīgas Centrāltirgus", SIA "Rīgas pilsētbūvnieks" pievienot SIA "Rīgas nami".
Kā preses konferencē skaidroja Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (PP), ideja par Rīgas īpašumu apsaimniekošanas apvienošanu nav jauna un ar to klajā nāca pagaidu administrācija, taču nu tā ir rezultējusies konkrētos risinājumos.
Plānots, ka reorganizācija veicinās pašvaldības nekustamo īpašumu pārvaldības centralizāciju un kapitālsabiedrību darbības efektivitātes paaugstināšanos, novērsīs funkciju dublēšanos un uzlabos uzņēmumu bilanci, lai nākotnē vairotu investēšanas un attīstības iespējas.
Plānots, ka ceturtdien, 9. decembrī, jautājums par četru kapitālsabiedrību reorganizāciju tiks skatīts Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejā, savukārt dome lēmumu plānojusi pieņemt decembra beigās. Pēc tam arī varēs sākt strādāt pie kapitālsabiedrību reorganizācijas, pauda Rīgas izpilddirektors Jānis Lange.
Kā skaidroja Smiltēns, Rīgas domei ir lielākais nekustamo īpašumu portfelis – 24 916 nekustamie īpašumi, kuru kadastrālā vērtība mērāma 1,5 miljardos eiro. Tie aptver visas cilvēka dzīvē svarīgās jomas – veselības aprūpi, izglītību un citas, norādīja vicemērs.
Gada laikā pie šī jautājuma tika strādāts arī darba grupā, kas konstatēja, ka esošajā situācijā ar četrām atsevišķām kapitālsabiedrībām ir sadrumstalota pārvaldība, vienots stratēģijas un standartu trūkums, piemēram, apsaimniekošanas, nomas un atsavināšanas kārtība katram uzņēmumam bijusi savādāka, norādīja Smiltēns.
Par nekustamo īpašumu pārvaldību Rīgā trauksmi cēlusi arī Valsts kontrole.
Līdz ar reorganizāciju plānots, ka pilsētai tiks lielāki ienākumi, samazināsies apsaimniekošanas izdevumi un būs radīti skaidri noteikumi biznesam un investīcijām. Plānots, ka reorganizācija notiks līdz nākamā gada beigām, bet jaunā kapitālsabiedrība varētu darbu sākt oktobrī.
Patlaban katrai kapitālsabiedrībai ir sava valde, reorganizācijas rezultātā plānots izveidot padomi un valdi, kur katrā būs trīs locekļi. Sākotnēji veiktā izpēte liecina, ka bez darba varētu palikt 28 darbinieki, taču precīzs skaits būs zināms, kad tiks izstrādāts detalizētāks reorganizācijas plāns.
Kopumā patlaban šajās kapitālsabiedrībās strādā 670 darbinieki.
Reorganizācijas priekšlikumu izstrādātāji SIA "ZAB PricewaterhouseCoopers Legal" sadarbībā ar SIA "PricewaterhouseCoopers" finanšu konsultantiem identificējuši vairākus riskus, kas varētu rasties reorganizācijas procesā. Tas varētu prasīt papildus izdevumus, laika un komunikācijas riskus, kā arī darbinieku neapmierinātību un kreditoru riskus.
Kā skaidroja priekšlikuma izstrādātāji, patlaban lielākais maksātnespējas un likviditātes risks ir SIA "Pilsētbūvnieks", jo kapitālsabiedrībai ir kredītsaistības 60 303 864 eiro apmērā, kas var apdraudēt aizņēmumu iespējas, realizējot attīstības projektus.
Kā skaidroja Lange, ja šim lēmumam būs domes atbalsts pozitīva balsojuma veidā, tad ar katru kapitālsabiedrību varētu risināt pārrunas un atbildēt uz darbinieku jautājumiem.
Jau vēstīts, ka reorganizācijas priekšlikuma izstrāde izmaksājusi ap 9500 eiro.