Ministru kabinets otrdien, 21. decembrī, atbalstīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) priekšlikumu fiziskai personai par elektroauto iegādi piešķirt 2250 eiro vai 4500 eiro. Kopumā šim mērķim plānots novirzīt 10 miljonus eiro.
VARAM norāda, ka transports ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu jeb 29% no kopējām Latvijas izmešiem. Tāpat Ceļu satiksmes drošības direkcijas informācija liecina, ka kopumā elektrotransportlīdzekļi veido tikai 0,2% jeb 1349 no Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem, kamēr nepilnus 70% veido dīzeļdegvielas transportlīdzekļi un 27% transportlīdzekļi, kas aprīkoti ar benzīndzinējiem.
Ministrijā piebilda, ka nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar tā elektrifikāciju, tāpēc Latvijā izstrādāts risinājums elektroauto izmantošanas veicināšanai, paredzot sniegt finansiālu atbalstu fiziskām personām, kas vēlas iegādāties elektroauto.
VARAM norādīja, ka Eiropas Savienībā jauniem elektromobiļiem atbalsts ir vidēji 6000 eiro, proti, atbalsta lielums svārstās no 2000 eiro Somijā līdz pat 10 000 eiro Rumānijā. Atbalsts tiek sniegts arī ārēji lādējamiem hibrīdauto.
No valdībā lemtā izriet, ka tiks rīkots atklāts konkurss "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei". Tā ietvaros projekta iesniedzējs jeb projekta īstenotājs būs komersants, bet atbalsta saņēmējs – fiziska persona, kura projekta ietvaros varēs iegādāties ne vairāk kā vienu automobili mājsaimniecības locekļu mobilitātes nodrošināšanai. Visi projektu iesniedzēji noslēgs līgumus par projektu īstenošanu ar Vides investīciju fondu.
Pēc projekta līguma parakstīšanas iedzīvotājam būs tiesības pie komersanta iegādāties izvēlēto elektromobili vai ārēji uzlādējamu hibrīdauto. Jauna elektroauto iegādes gadījumā valsts atbalsts būs 4500 eiro, bet lietota elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto gadījumā – 2250 eiro.
"Piemēram, iedzīvotājs apmeklē autosalonu "X" un vēlas iegādāties jaunu elektromobili "Y", kura vērtība ir 30 000 euro ar pievienotās vērtības nodokli (PVN). Izmantojot sniegto valsts atbalstu, iedzīvotājs šo elektromobili "Y" varēs iegādāties par 25 500 eiro ar PVN," skaidroja VARAM.
Elektroauto pārdošanas cena bāzes komplektācijā nevarēs pārsniegts 60 000 eiro. VARAM skaidroja, ka šāda cena noteikta, lai no atbalsta tvēruma izslēgtu "premium" segmenta elektromobiļus, piemēram, "Porsche Taycan", "Jaguar I-PACE", "Audi e-tron" un "Mercedes Benz EQC 400 4MATIC", kuru iegādi, kā atzīst ministrijā, visticamāk izvēlas maksātspējīgākā sabiedrības daļa, kas principā šāda veida transportlīdzekļus varētu iegādāties arī bez valsts atbalsta.
Pēc VARAM rīcībā esošās informācijas, patlaban tirgū ir pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 25 000 eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 40 000 eiro.
Konkursa ietvaros pieejamais finansējums plānots 10 miljonu eiro apmērā no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta. Konkursa ietvaros fiziskas personas divu gadu laikā varētu iegādāties aptuveni 3300 mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļus.
Jau vēstīts, ka Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas deputāti iesnieguši pieprasījumu Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), aicinot skaidrot valdības stratēģiju siltumnīcas gāzu efekta samazināšanai ne tikai transporta, bet arī citās nozarēs un tautsaimniecībā kopumā, portāls "Delfi" uzzināja apvienībā.