Neskatoties uz degvielas tirgotāju iebildēm, Ministru kabinets otrdien, 14. jūnijā atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto priekšlikumu pusotru gadu neparedzēt obligātu prasību degvielai piejaukt biodegvielu. EM uzskata, ka tādējādi nedaudz samazināsies degvielas cena.
Ar valdībā pieņemtajiem grozījumiem noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu paredzēts no šā gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim noteikt kā brīvprātīgu biodegvielas piejaukuma prasību degvielai.
Tādējādi degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.
Ministrijā norāda, ka degvielas gala cenu veido trīs pamata komponentes – degvielas iepirkuma cena 49%-52%, valsts nodevas un nodokļi – 40,5%, kā arī mazumtirgotāja izmaksas – aptuveni 7%.
EM piebilda, ka politiskā vienošanās neparedz mainīt degvielai piemērojamo nodokļu nosacījumus, tāpēc tika piedāvāts uz laiku atcelt obligāto biodegvielas piejaukuma prasību.
EM prognozē, ka izmaiņu rezultātā mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk, degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, proti, netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums. Iepriekš ministrijas aplēses liecināja, ka šo izmaiņu rezultātā degvielas cenas varētu samazināties 12-14 centu robežās.
"Vienlaikus jāņem vērā, ka degvielas tirgus Latvijā netiek regulēta, t.i. degvielas vairumtirdzniecība vai mazumtirdzniecība nav regulējamās nozares, bet tirdzniecība notiek brīvā tirgus apstākļos, kā arī jāņem vērā, ka noteikumu projekts nenoteic to, ka biodegvielas piejaukšana ir aizliegta un, ja degvielas realizētājs izvēlas šo piejaukumu saglabāt, tas attiecīgi tiek iekļauts arī degvielas cenā. Tomēr noteikumu projekts dod instrumentu degvielas realizētājam savas preces cenas mazināšanai," atzīst ministrija.
Pret izmaiņām iebildes pauduši degvielas tirgotāji. SIA "Circle K Latvia" atzinumā par noteikumu izmaiņām teikts, ka uzņēmums jau ir noslēdzis ilgtermiņa līgumus ar piegādātājiem gan par fosilās, gan bioloģiskās izcelsmes degvielas piegādi, un daļa degvielas jau ir piegādāta uz Latviju.
"Līgumu laušana ar piegādātājiem radīs papildus izmaksas, un lai tās kompensētu, par atbilstošu summu tiks palielinātas degvielas mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības cenas, tādējādi mazinot ieguvumus no bio-piedevu pievienošanas prasības atcelšanas," pauž degvielas tirgotājs.
"Circle K Latvia" norāda, ka biodegvielas aizvietošana ar fosilo degvielu palielinās pieprasījumu biržās, un, piedevām, šis degvielas apjoms nav paredzēts ilgtermiņa līgumos, kas nozīmētu pirkumus brīvajā tirgū, kas ir dārgāk (aptuveni 4-6 centi litrā) un neizdevīgāk salīdzinot ar ilgtermiņa līgumiem.
"Circle K Latvia" arī norāda, ka EM prognozes par degvielas cenas samazinājumu 12-14 centu robežās par litru neatbilst tirgotāja aprēķinātajam ieguvumam, kas pie šī brīža cenām biržā ir aptuveni 2 centi par litru 95. markas benzīna un aptuveni 8 centi par litru dīzeļdegvielas.
Degvielas tirgotājs secina, ka ieguvumi ieviešot attiecīgās normas no šā gada 1. jūlija varētu būt nebūtiski vai nebūt vispār, tādēļ šīs izmaiņas būtu nosakāmas sākot ar 2022. gada 1. novembri.
Arī SIA "Neste Latvija"("Neste") atzinumā pauda iebilde pret EM priekšlikumu un aicināja Ministru kabinetu to noraidīt. Tirgotāja ieskatā, grozījumi noteikumos pamatā balstīti uz "politisku vienošanos, nevis uz iespējamās ietekmes tiesisku, komerciālu, vides un citu aspektu izvērtējumu".
Arī "Neste" uzskata, ka ir vairāki iemesli, kuru dēļ piejaukuma prasības apturēšanai varētu nebūt pozitīvas ietekmes uz degvielas cenu. Tāpat degvielas tirgotāja ieskatā brīvprātības principam – piejaukt vai nepiejaukt biodegvielu - "negatīvi ietekmētu konkurenci degvielas mazumtirdzniecības tirgū Latvijā".
"Tie mazumtirgotāji, kuri varētu pāriet uz nejauktu degvielu agrāk nekā citi, peļņas maksimizēšanas nolūkos būtu ieinteresēti pārdot degvielu par cenu, kas ir tikai nedaudz zemāka par cenu, ko piedāvā mazumtirgotāji, kuri krājumu dēļ ir spiesti tirgot jaukto degvielu. Attiecīgi paredzamā degvielas cenu samazinājuma faktiskais efekts būtu krietni zem prognozētajiem 10 – 12 centiem, un atsevišķiem mazumtirgotājiem tiktu dota iespēja nesamērīgi gūt peļņu," apgalvo "Neste".
Valdības pārstāvji tomēr atbalstīja grozījumus noteikumos, vienlaikus atzīstot, ka turpmāk varētu tikt pieņemti citi lēmumi degvielas cenu pieauguma ierobežošanai.