Foto: Latvijas autoceļu uzturētājs

Ministru kabinets otrdien, 4. oktobrī, apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātās izmaiņas normatīvajā regulējumā, paredzot plašākas iespējas bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanai mazapdzīvotās vietās.

SM portālu "Delfi" informēja, ka pirms gada mazapdzīvotās vietās tika ieviesti bezmaksas reģionālo autobusu maršruti, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un iedzīvotāju mobilitāti visā valsts teritorijā.

2021. gadā bezmaksas braukšana ieviesta četros maršrutos pilnā apmērā un 10 maršrutu 33 reisos. Tie tika noteikti atbilstoši kritērijiem – apdzīvotības blīvums, citu maršrutu pieejamība, ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, reisu skaits reģionālās nozīmes maršrutā, valsts finansējuma apmērs.

Bezmaksas maršruti tika ieviesti uz vienu gadu, lai pēc iegūtās pieredzes izvērtētu risinājuma efektivitāti un veiktu kritēriju precizēšanu atbilstoši iedzīvotāju mobilitātes vajadzībām. Tomēr, kā atzina SM, praksē šis jauninājums ir attaisnojies – pasažieru skaita palielinājums novērojams gandrīz visos attālajos pagastos – Istras, Līdumnieku, Valkas, Rugāju, Jercēnu, Jaunauces, Plāņu u.c.

Tādējādi SM rosināja valdību lemt par grozījumiem noteikumos "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā", ar kuriem precizēti kritēriji, pēc kuriem sabiedriskā transporta pakalpojumi reģionālās nozīmes maršrutos mazapdzīvotās vietās tiek sniegti bez maksas.

Valdībā atbalstītie grozījumi noteikumos paredz, ka bezmaksas reisu ieviešanai apdzīvotības blīvumam ir jābūt mazākam par 4,5 iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru. Iepriekšējā noteikumu redakcija paredzēja rādītāju - mazāk par četriem iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru.

Grozījumi arī paredz, ka bezmaksas reisus varēs ieviest arī tad, ja tie pilnībā pārklāsies ar citiem maršrutiem, ar nosacījumu, ka kopējais reisu skaits dienā nepārsniedz sešus (iepriekš bezmaksas reisi nevarēja būt paralēli citiem maršrutiem).

Reģionālās nozīmes maršrutus, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, apstiprina Sabiedriskā transporta padome uz diviem gadiem ar nosacījumu, ka gada laikā tiek veikta šo maršrutu pārvērtēšana. Vienlaikus bezmaksas maršrutu ieviešanai ir mazināts obligāto kritēriju skaits un noteikti nosacījumi, kas dod iespēju lemt par bezmaksas reisu turpināšanu un uzsākšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!