Rīgas domes deputāti trešdienas, 26. aprīļa, sēdē pieņēma lēmumu uzdot Rīgas domes Satiksmes departamentam trīs mēnešu laikā izskatīt un virzīt tālākai skatīšanai ieceri atjaunot "Rīgas satiksmes" sabiedriskā transporta viena brauciena biļetes atlaidi studējošajiem.
Februāra beigās Latvijas Studentu apvienība (LSA) kontekstā ar "Rīgas satiksmes" biļešu klāsta izmaiņām aicināja atjaunot 0,30 centu viena brauciena studentu biļeti. LSA norādīja, ka saņem sūdzības par likvidētajām biļetēm un veica arī aptauju, kurā piedalījās teju 7000 respondentu.
Tam sekoja tikšanās ar Rīgas domes pārstāvjiem, kur LSA gan īpašu atsaucību neesot sadzirdējusi. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis (JV) pēc tikšanās pauda, ka vēl kādu laiku raudzīsies, kādas konkrēti ir tendences biļešu iegādes aspektos, turpretim uz apvienības veikto aptauju raudzījās ar skepsi, atzīmējot, ka būtiskāki ir uzņēmuma dati, nevis "socioloģija".
Pēc šīs tikšanās LSA sāka iniciatīvu "manabalss.lv", savācot nepieciešamo parakstu skaitu, proti, vismaz 5000 parakstu.
Kā ziņots, LSA argumentācijā izcēla tās veikto aptauju, kurā cita starpā iezīmējies, ka līdz ar biļešu klāsta izmaiņām studenti aizvien mazāk izvēlas sabiedrisko transportu. Ja pirms izmaiņām 94,4% aptaujāto sabiedriskais transports bija viņu primārais pārvietošanās līdzeklis, tad februāra beigās šis īpatsvars saruka līdz 65,7%.
Neapmierinātību studentiem radot arī tas, ka energoresursu krīzes un studiju digitalizācijas dēļ liela daļa augstskolu studijas organizē attālināti, tādējādi nav nepieciešams izmantot sabiedrisko transportu tik bieži kā agrāk, un lielai daļai studējošo iegādāties mēnešbiļeti ir finansiāli neizdevīgi.
Vienreizējās biļetes studentu vidū bijušas pieprasītas, tā liecina aptauja, kurā 83,7% aptaujāto atzinuši, ka pirms izmaiņām iegādājās 60 minūšu biļetes. Šobrīd gan citu variantu nav – aptaujātie atzīst, ka nākas iegādāties mēnešbiļeti, lai arī tā nav izdevīga. Tādējādi, pēc februāra datiem, par 38,7% palielinājies studējošo, kuri iegādājas mēnešbiļetes, apmērs.
"Ja iepriekš studentam, kuram daļēju attālināto studiju ietvaros bija nepieciešams pārvietoties uz augstskolu divas dienas nedēļā, attiecīgi sešpadsmit 60 minūšu biļetes izmaksāja 4,8 eiro mēnesī, tad tagad studentam jāiegādājas mēnešbiļete par 15 eiro, kas ir trīs reizes dārgāka, vai par tādu pašu vienreizējo braucienu skaitu ir jāmaksā 36 eiro," skaidroja LSA.
Februāra aptaujā secināts, ka 18% studējošo kopš cenu izmaiņām sabiedrisko transportu ikdienā vairs cenšas neizmantot, savukārt to braucēju daļa, kuri biežāk izvēlas nepirkt vai nereģistrēt biļeti, sasniegusi 32%. Iepriekš 43,8% studējošo izmantoja sabiedrisko transportu vairākas reizes dienā, taču līdz ar izmaiņām šis apjoms ir samazinājies līdz 26,5%.
LSA arī vērš uzmanību, ka Viļņā 60 minūšu brauciens studējošajiem izmaksā 0,45 centus. Tallinā deklarētajiem studentiem braucieni sabiedriskajā transportā ir bez maksas, taču studējošajiem, kas nav deklarēti Tallinā, ar "ISIC" karti 60 minūšu brauciens izmaksā 0,75 centus.