MISC 2.0 - 21951
Foto: LETA

Latvijas Reklāmas asociācija (LRA) lūgs Rīgas domi apturēt saistošo noteikumu projektu par reklāmas ierobežojumiem pilsētā, lai kopīgi ar vides reklāmas nozari izvērtētu visus "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā" noteikumos paredzētos grozījumus, pauda asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa.

Asociācijas vadītāja skaidroja, lai arī Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejā atbalstīto saistošo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā ir minēts, ka "konsultācijas notikušas ar Vides reklāmas asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju", LRA vides reklāmas darba grupa nav piedalījusies ne šo noteikumu projekta izstrādē, ne arī apspriešanā.

Pēc viņas paustā, noteikumu projekta apspriešanā nav iesaistīta arī Vides reklāmas asociācija.

Liepiņa sacīja, ka nozares pārstāvji ar Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Pilsētvides dizaina un inženierbūvju pārvaldes vadītāju Valdi Dombrovski tikās pērn 30.novembrī, kad tika apspriesti patlaban spēkā esošo Rīgas domes saistošo noteikumu "Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā" paredzētie grozījumi. Sanāksmes gaitā tika runāts arī par to, ka, ņemot vērā jauno Pašvaldību likumu, iespējams, racionāli būtu izstrādāt jaunus saistošos noteikumus.

Pēc viņas teiktā, sanāksme noslēdzās ar vienošanos, ka pārvaldes darbinieki iestrādās sēdes laikā izdiskutētos labojumus un pārejas periodu termiņus, par kuriem visas puses bija vienojušās, un atsūtīs konsolidēto dokumenta versiju visiem sēdes dalībniekiem.

Liepiņa uzsvēra, ka patlaban ir izveidojusies situācija, kad Rīgas domē, nevienu neiesaistot un nekonsultējoties, ir izstrādāts saistošo noteikumu projekts, kuru ne tikai neapsprieda ar LRA un Vides reklāmas asociāciju, bet arī nevienai no asociācijām un tajās pārstāvētajiem vides reklāmas komersantiem nebija informācijas, ka tiek izstrādāti šādi jauni saistošie noteikumi, lai gan abu asociāciju komersanti ar pārvaldes darbiniekiem sazinās ikdienā.

Pēc asociācijas vadītājas minētā, šāds dokumenta izstrādes process nav vērtējams kā labs publiskās pārvaldības piemērs.

Vienlaikus Liepiņa atzina, ka formāli ar jauno saistošo noteikumu projektu tika iepazīstināti visi interesenti, jo šis dokuments no 2023. gada 1. marta līdz 15. martam bija publicēts "riga.lv", taču šo dokumentu neviens nav pamanījis tīmekļvietnes nepārskatāmības dēļ. "Tāpēc saistošo noteikumu paskaidrojuma rakstā ar pārliecību varēja ierakstīt, ka "Noteiktajā termiņā netika saņemts neviens viedoklis vai priekšlikums"," piebilda Liepiņa.

Runājot par noteikumu saturu, Liepiņa minēja, ka, salīdzinot spēkā esošos saistošos noteikumus ar to grozījumu projektu, ar kuru nozare tika iepazīstināta 2022. gada novembrī, jaunajos noteikumos ir būtiskas saturiskas izmaiņas un pielikumi, kas nav ne apspriesti, ne izdiskutēti ar nozari.

Taujāta par reklāmām, kas būtu jāierobežo, Liepiņa sacīja, ka viena no tādām vietām ir Zemkopības ministrijas ēka, uz kuras joprojām tiek eksponētas trīs reklāmas pretēji Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes 2013. gada lēmumam par šajā vietā esošās reklāmas negatīvo un agresīvo ietekmi uz Rīgas vēsturisko centru kā UNESCO Pasaules mantojuma vietu.

"Taču jaunajos noteikumos tieši šai vietai pēkšņi tiek paredzēts ļoti dāsns izņēmums," sacīja LRA vadītāja, piebilstot, ka atbilstoši jaunajam noteikumu projektam neatbilstošā reklāma uz ministrijas ēkas drīkstēs būt līdz 2027. gada 1. janvārim.

Liepiņa arī minēja, ka LRA un Vides reklāmas asociācija atbalsta ierobežojumus, kas regulē reklāmas izvietošanu Vecrīgā, tomēr jaunais noteikumu projekts liek uzdot virkni jautājumu.

Cita starpā viņa minēja, ka, piemēram, jauno noteikumu projekts aizliedz pārsātināt reklāmu ar tekstuālo un grafisko informāciju, kur neskaidrības rada gan jautājums par Satversmes 100.panta ievērošanu, gan institūciju, kas izvērtēs pārsātinājumu, un pēc kādiem kritērijiem.

"Turklāt šādi neskaidri un interpretējami punkti rada korupcijas riskus, kā arī apdraud konkurenci plašākā izpratnē. Noteikumos joprojām ir virkne diskutablu punktu," uzsvēra LRA vadītāja.

Vaicāta par reklāmas ierobežošanas noteikumu projekta ietekmi uz nozari, Liepiņa norādīja, ka šie noteikumi ir viens no galvenajiem vides reklāmas nozares dokumentiem, kas regulē vides reklāmu Rīgā.

Viņa uzsvēra, lai nozare attīstītos līdzi laikam, vienlaikus respektējot Rīgas arhitektūru un pilsētvidi, šim dokumentam ir jābūt saprotamam un konsekventam, izslēdzot potenciālus interešu konfliktus un interpretācijas, kas var apgrūtināt darbu visām iesaistītajām pusēm.

Asociācijas valdes priekšsēdētāja norādīja, ka LRA biedru vidū ir vides reklāmas komersanti, kuri strādā lielākajās pasaules pilsētās un var profesionāli salīdzināt citu pilsētu normas un sniegt vērtīgu praktisku pieredzi, estētiskas pilsētvides veidošanā, respektējot arhitektūras mantojumu, taču diemžēl šīs zināšanas pašvaldībā netiek izmantotas, lai tās iestrādātu nozares dokumentos.

Liepiņā apstiprināja, ka LRA izskatīs visu jauno dokumentu un vērsīs Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta vadības uzmanību uz punktiem, kas joprojām ir diskutabli. Līdztekus LRA lūgs apturēt saistošo noteikumu projektu, lai kopīgi ar vides reklāmas nozari izvērtētu visus grozījumus.

Jau ziņots, ka Rīgā plānots aizliegts izvietot transparentus, kas novilkti starp kokiem, stabiem, ēkām, būvēm un citām konstrukcijām, un uz ūdens, lai pilsētvidi nepiesārņotu ar dažāda veida un pārspīlētām reklāmām. To paredz 22. maijā Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejā atbalstītais saistošo noteikumu projekts par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā.

Ar jaunajiem noteikumiem plānots aizliegt arī pārblīvēt ēkas fasādi un ēkai piesaistīto apkārtējo vidi ar dažāda veida un kolorīta reklāmām, kā arī aizliegt reklāmas pārsātināt ar tekstuālo un grafisko informāciju.

Izvietojot reklāmu, nedrīkstēs būt redzami montāžas stiprinājumi. Būs aizliegts izvietot reklāmu uz ēkas fasādes vai inženierbūves, ja tā ir nesakoptā stāvoklī, apzīmēta ar grafiti.

Plānots aizliegt izvietot reklāmu uz tiltiem pār Daugavu, tostarp kādreizējā Dzelzs tilta balstiem un Pilsētas kanālu posmos, kas projicējas pret ūdeni.

Būs aizliegta reklāmu izvietošana uz ūdens, arī izmantojot dažādus peldlīdzekļus. Šis aizliegums neattieksies uz tūrisma un maršruta kuģiem un publiska pasākuma, ja tas norisinās uz ūdens, reklāmu.

Pašvaldībā skaidro, ka šie aizliegumi nepieciešami, lai veidotu harmonisku un nepārspīlētu reklāmu izvietojumu pie ēkām, lai reklāmas nenomāktu ēku arhitektūras un pilsētvides uztveršanu kopumā.

Vecrīga būs atļauts izvietot tikai telpiskus burtus un logotipus bez fona pamatnes vai ar fona pamatni bez tonējuma, vai materiālā atveidotus burtus vai uz fasādes krāsotus burtus, ja to izvietojums uz ēkas fasādes netraucē ēkas vizuālo uztveri un nemazina ēkas kultūrvēsturisko vērtību, kā arī ir atbilstošs konkrētās pilsētvides zonas apbūves raksturam un mērogam.

Tā kā digitālo reklāmu izvietošana kļūst arvien populārāka, saistošajos noteikumos ir izveidota jauna nodaļa ar nosacījumiem digitālo ekrānu izvietošanai.

Piemēram, digitālo ekrānu izvietošana būs aizliegta azartspēļu organizēšanas vietās vai izklaides un pasākumu norises vietās, kurās notiek intīma rakstura izklaides. Šādās vietās būs aizliegt arī reklāmā izmantot gaismas specefektus.

Digitālos ekrānus būs aizliegts izvietot Rīgas vēsturiskajā centrā uz būvēm, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietu nojumes.

Saistošajos noteikumos lielā mērā saglabātas līdz šim spēkā esošo noteikumu normas, kas attiecas uz vides prasībām.

Noteikumu mērķis ir veidot harmoniski attīstītu pilsētvidi, nosakot reklāmas izvietošanu, afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību un ekspluatācijas prasības publiskās vietās Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī vietās, kas vērstas pret publisku vietu.

LRA ir sabiedriska organizācija, kurā ir apvienojušies mediji, reklāmas aģentūras, tostarp mediju, radošās un pilna spektra aģentūras, reklāmdevēji un pētījumu uzņēmumi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!