Pārstādīts autoostas sarkanais ozols  - 12
Foto: (Rīgas dome, F64, LABIE KOKI

Naktī no 13. uz 14. jūniju no pagaidu novietnes pie iebrauktuves Rīgas starptautiskajā autoostā uz pastāvīgo atrašanās vietu Ģenerāļa Radziņa krastmalā tika pārvietots un iestādīts autoostas sarkanais ozols, "Delfi" informēja Rīgas domē.

Pārstādīšanas darbus veica pilnsabiedrība "RBBL" kopā ar uzņēmumu "Labie koki" projekta "Rail Baltica" integrēšanai Rīgas centra infrastruktūrā ietvaros.

Ozola pārstādīšanas "operācija" ilgusi deviņas stundas. Sākumā ozols ar celtni tas tika uzlikts uz treilera, pārvietots 150 metrus pa Maskavas ielu un pēc tam iecelts tā turpmākajā atrašanās vietā. Lai koku varētu pārvietot, uz laiku tika demontēti tramvaja kontakttīkli.

"Viens no lielākajiem izaicinājumiem bija vajadzība pārstādīt koku ar zaļu lapotni. Lai ozols iejustos jaunajā vietā, arī turpmākos trīs gadus tam būs jāpievērš pastiprināta uzmanība," skaidro "Labie koki" vadītājs, koku eksperts Edgars Neilands.

Sagatavošanās ozola pārstādīšanai sākās jau vairākas dienas iepriekš. Tika atbrīvots koka pārvietošanas koridors – pārlikti tramvaju kontakttīkli, nolīmeņoti vai noņemti traucējošie balsti, pazeminātas atsevišķas apakšzemes komunikācijas.

"Tas bija daudzu dienestu, uzņēmumu kopdarbs, izvērtējot visus iespējamos traucējošos faktorus un riskus ozola pārvietošanas ceļā," skaidro pilnsabiedrības "RBBL" projekta vadītājs Armands Vēveris.

Ozola pārstādīšana tika veikta Rīgas domes projekta "Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras "Rail Baltica" integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā" ietvaros. Kopējais projekta budžets ir 28 miljoni eiro, no kura lielāko daļu veido Kohēzijas fonda finansējums – 23,8 miljoni eiro, pašvaldības un valsts budžeta dotācija ir 4,2 miljoni eiro.

Portālam "Delfi" Rīgas domē norādīja, ka šajā gadījumā nav korekti izdalīt atsevišķi summu, kas atvēlēta ozola pārstādīšanai, "jo būvnieks nodrošina visu kopēja pakalpojuma ietvaros". Tas ietverot ne vien koka pārstādīšanu, bet "rūpes par koku ilgākā laika periodā, līdz ar citiem "sagatavošanās darbiem, lai ozolu varētu pārstādīt".

Kā skaidro domē, Rīgas autoostas sarkanais ozols ir dendroloģiski vērtīgs un Latvijā salīdzinoši reti sastopams koks, kas tika iestādīts 1964. gadā, kad tika būvēta autoosta. Ozols pilnveido ainavu Rīgas vēsturiskajā centrā, autoostas kontekstā tam ir svarīga emocionāla un vēsturiska vērtība.

"Rail Baltica" izbūves dēļ 2020. gada janvārī koks tika pārvietots uz pagaidu atrašanās vietu. Koku bija paredzēts nocirst "Rail Baltica" izbūves dēļ, taču pret to iebilda vides aktīvisti. Šajā laikā par koku gādāja Rīgas autoostas komanda, kas nodrošināja regulāru koka laistīšanu.

Jau ziņots, ka februārī tika uzsākti būvdarbi Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras projekta "Rail Baltica" integrēšanai Rīgas centra infrastruktūrā. Lai nodrošinātu drošu un ērtu satiksmi Centrālās stacijas apkārtnē, līdz gada beigām tiks pārbūvēti krustojumi un izbūvēta mūsdienīga gājēju, velobraucēju un sabiedriskā transporta infrastruktūra.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!