Lai gan piegādes grafiks jau tiek kavēts par vairāk nekā pusgadu, "Škoda" sola 23 vilcienus piegādāt līdz gada beigām. Šādu skaitu paredzēts līdzfinansēt ar Eiropas Savienības (ES) naudu. Par vilcieniem, ko “Škoda” līdz gada beigām nepagūs piegādāt, Latvija līdzfinansējumu zaudēs, vēsta LTV raidījums "de facto".
Kā vēsta raidījums, augsts risks zaudēt daļu līdzfinansējuma ir arī “Latvijas dzelzceļa” peronu modernizācijas projektam. Tiek pieļauts, ka 15 miljonus projektam paredzētās naudas šogad attiecināt nevarēs, turklāt ir arī būtisks sadārdzinājums.
23 vilcienu vietā – neviens
Laikus saražot un piegādāt Latvijai elektrovilcienus “Škodai” esot traucējusi gan Covid-19 pandēmija, gan Krievijas iebrukums Ukrainā, norāda uzņēmuma pārstāvji. Pagājušā gada maijā “Škoda” ar Latvijas uzņēmumu “Pasažieru vilciens” vienojās par līguma grozījumiem, ļaujot vilcienus piegādāt vēlāk nekā sākotnēji solīts. Pēc jaunā grafika 23 no 32 vilcieniem tagad bija jau jābūt piegādātiem, ar to domājot nevis tikai vilcienu atvešanu uz Latviju, bet arī nodošanu ekspluatācijā. Pagaidām piegādāts nav neviens, vēsta "de facto".
““Škodai” būs, protams, jāatbild par kavējumiem, bet mums jāņem vērā, ka šajā grafikā ir ņemta vērā tikai kovida ietekme. Tā ietekme, kā ir karš ietekmējis šo projektu, tā pagaidām ir diskusija,” pauda “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Piegādes grafika grozījumi tika parakstīji divus mēnešus pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, tomēr Grigulis norāda, ka grafikā iekļauta tikai kovida ietekme, jo tā bijusi precīzi aprēķināta: “Tajā brīdī, kad mēs bijām atraduši, cik tad ir tā kovida ietekme, mēs vienojāmies – parakstam to, jo tā ir skaidra. Kara ietekmi tajā brīdī vispār nevarēja paredzēt. Maija sākumā vēl nevarēja zināt, cik ilgi viņš būs, kā viņš attīstīsies.”
10% no vilciena cenas
Kā minēts raidījumā, maksimālais līgumsods par katra vilciena piegādes kavēšanu ir 10% no vilciena cenas. LTV aprēķini liecina, ka pēc spēkā esošā grafika “Pasažieru vilcienam” būtu tiesības prasīt “Škodai” maksāt līgumsodu vairāk nekā 16 miljonu eiro apmērā. Grigulis norādīja, ka līgumsodu maksāt prasīs, taču summa būs atkarīga no tā, kā abi uzņēmumi vienosies “nomērīt” kara ietekmi. Par cik kavējuma dienām sodu samazināt, spriežot kompāniju juristi.
““Škoda” ir piesaistījusi savu juridisko konsultantu, kurš ir sagatavojis oficiālo ziņojumu, kur ir aprēķina metodoloģija. Viņas ir dažādas, jo ir dažādas ietekmes – viens ir transports, laboratoriju [pieejamības] ietekmes. Tad tiek skatīts, kuras mēs varam atzīt. To skatās mūsu juristi,” atbildēja Grigulis. Savukārt uz jautājumu, vai beigās sods nebūs nesamērīgi mazs, Grigulis norādīja, ka galvenais, lai tas būtu pamatots.
Savukārt “Škoda Transportation” Austrumu reģiona prezidents Zdaneks Svata par līgumsoda iespējamību teica: “Soda naudas ir pēdējais temats, par ko vēlamies šobrīd runāt. Mūsu un “Pasažieru vilciena” fokuss ir uz vilcienu piegādi. Protams, mēs apgalvojam, ka ietekme ir bijusi kovid pandēmijai, un tagad arī karam Ukrainā. Tas ir procesā, un es nevēlos detalizētāk par to runāt, bet šie jautājumi, protams, ir dienaskārtībā.”
Raidījums vēsta, ka lielāka kavēšanās Latvijai var izmaksāt dārgi, jo pastāv risks zaudēt ES finansējumu. Naudu vilcienu iegādei Latvija paredzēja no iepriekšējā fondu plānošanas perioda, kura projektiem jābūt pabeigtiem līdz 2023. gada beigām. Pretējā gadījumā nauda paliek neapgūta, un finansējums jāmeklē vai nu pašu budžetos, vai jāpārdala no nākamā perioda Eiropas programmām.
23 vilcienu piegādei bija paredzēts tērēt 114 miljonus fondu naudas. Eiropas fondu pārvaldītāja Centrālā finanšu un līgumu aģentūra LTV atbildēja, ka par vilcieniem, ko šogad “Škoda” nepagūs piegādāt, Eiropa naudu nedos.