Ministru kabinets otrdien, 10. oktobrī, atļāvis Satiksmes ministrijai (SM) "Rail Baltica" projekta īstenošanai novirzīt papildus 18 192 086 eiro, portālu "Delfi" informēja ministrijā.
SM otrdien iepazīstināja valdību ar informatīvo ziņojumu par "Rail Baltica" projektam nepieciešamo finansējumu projektēšanas līgumu grozījumu parakstīšanai. Tā mērķis ir rast risinājumu uzsākto projektēšanas darbu pabeigšanai četros Latvijas posmos.
Piešķirtie 18,2 miljoni eiro paredzēti projektēšanas darbu pabeigšanai Upeslejas – Salaspils – Misa, Vangaži – Igaunijas robeža, Misa – Lietuvas robeža posmos un Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla sekcijā.
SM skaidroja, ka projektēšanas apjoms ir pieaudzis vairāku faktoru ietekmē. Papildu izmaksas projektēšanas darbiem radījušas novirzes no sākotnēji plānotās dzelzceļa līnijas, vilcienu kustības ātruma palielinājums, atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) noteiktajiem standartiem, reģionālo vilcienu pieturu atrašanās vietu noteikšana un papildu drošības pasākumi.
"EK konceptuāli atbalsta projektēšanas apjoma palielinājumu un ar to saistīto izmaksu pamatotību, tomēr atkārtoti projektēšanas aktivitātei tā līdzekļus nepiešķir. Projektēšanas posma pabeigšana ir kritisks priekšnosacījums lielapjoma pamattrases būvdarbu uzsākšanai, tāpēc kopīgi jārod risinājums," uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
Lai apgūtu jau piešķirto EK finansējumu pilnā apjomā, uzsāktie projektēšanas darbi jāpabeidz līdz 2024. gada 31. decembrim. Tāpat projektēšanas darbu pabeigšana ir būtisks priekšnosacījums turpmākā Eiropas finansējuma piesaistīšanai "Rail Baltica" projektam un būvniecības darbu turpināšanai pamattrasē.
Valdība atbalstīja finansējuma piešķiršanu četru Latvijas posmu projektēšanas darbu apjoma palielinājumam no budžeta programmas "Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Saskaņā ar SM izdoto pilnvaru piešķirtais finansējums dos iespēju AS "RB Rail" parakstīt projektēšanas līguma grozījumus ar starptautiskajiem partneriem.
"Rail Baltica "projekta pamatfinansējuma avots ir EISI finansējums, kuru Latvija saņem piesakoties EK izsludinātajos projektu pieteikumu uzsaukumos. Finansējums ar atbalsta intensitāti līdz 85% tiek piešķirts tiešām attiecināmām izmaksām.
Atbilstoši pieejamajiem pēdējā EISI projekta uzsaukuma datiem, "Rail Baltica" projekta īstenošanai Latvijā provizoriski piešķirti 298 miljoni eiro jeb 32% no kopumā Baltijas valstīm projekta īstenošanai piešķirtajiem 928 miljoniem eiro.