zēns bērns ritenis ķivere vasara
Foto: Shutterstock

Bērniem, kas ir jaunāki par 16 gadiem, braucot ar velosipēdu, būs obligāti jālieto aizsargķivere, paredz otrdien, 16. janvārī, valdībā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos.

Kā portālu "Delfi" informēja Satiksmes ministrijā (SM), noteikumos kopumā paredzētas stingrākas drošības prasības elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem, precizēta kārtība autopārvadājumiem, invalīdu stāvvietu lietošanas kartei, ieviestas izmaiņas sabiedriskā transporta joslas izmantošanā, kā arī veikti vairāki tehniski precizējumi ceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

Izmaiņas elektroskrejriteņu lietošanā

Lai veicinātu iedzīvotāju ilgtspējīgu mikromobilitāti un vienlaikus uzlabotu satiksmes drošību, kā arī ņemot vērā traumatisma statistikas datus un mediķu ieteikumus, noteikumos ietvertas stingrākas prasības elektroskrejriteņu lietošanā.

Turpmāk elektroskrejriteņa vadītājiem vecumā līdz 17 gadiem, braucot ar šo mikromobilitātes rīku, būs jālieto aizsargķivere un sliktas redzamības vai intensīvas satiksmes apstākļos vēlams apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem, piemēram, atstarojoša veste.

Lai mazinātu iespējamos riskus, elektroskrejriteņu vadītājiem jābrauc ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību un nepārsniedz maksimālo atļauto ātrumu – 25 kilometri stundā. SM piebilda, ka, nosakot vienotu maksimālo ātrumu visiem elektroskrejriteņiem, tiek nodrošināta skaidra un vienkārša pieeja elektrokrejriteņu kustībai un tās pārraudzības procesam.

Prasības jaunajiem velosipēdistiem

Pieņemtajos noteikumos iekļautas stingrākas prasības arī velosipēdu vadītājiem un gājējiem. Vērtējot ceļu satiksmes negadījumu statistiku, kuros iesaistīti velosipēdisti, noteikumos paredzētas papildus drošības prasības bērniem. Proti, tiem, kas jaunāki par 16 gadiem, braucot ar velosipēdu, obligāti būs jālieto aizsargķivere.

Noteikumos arī precizētas un salāgotas atsevišķas normas, kas attiecas uz velosipēdu vadītājiem – par priekšrocībām attiecībā pret pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem, par kustību pa ietvēm, kā arī ceļu satiksmes organizēšanu ar konkrētām ceļa zīmēm un ceļa apzīmējumiem. Noteikumi papildināti ar tiesību normām, kas aizliedz elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem braukt pa pretējā virziena brauktuvi.

Izmaiņas skars gājējus

Noteikumos paredzētas vairākas izmaiņas attiecībā uz gājējiem – gan par to, kā jāpārvietojas ārpus apdzīvotām vietām, gan par atstarojošu elementu obligātu lietošanu diennakts tumšajā laikā un sliktas redzamības apstākļos.

Turpmāk gājējiem uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 kilometrus stundā, gadījumā, ja nav ietves, gājēju ceļa, gājēju un velosipēdu ceļa, kopīga gājēju un velosipēdu ceļa vai nomales vai ja pa to pārvietoties nav iespējams, būs atļauts pārvietoties pa brauktuves malu vairāk nekā vienā rindā, bet nepārsniedzot trīs rindas.

Kustība pa ātrgaitas ceļu

Attīstoties satiksmes infrastruktūrai un ieviešot arvien vairāk ātrgaitas ceļu, noteikumos iekļautas vairākas normas, kas regulē kustību pa šiem ceļiem.

Noteikts atļautais braukšanas ātrums dažādiem transportlīdzekļiem, brauktuves šķērsošanas aizliegums, piespiedu apstāšanās iespējas un vairāki citi kustību regulējoši nosacījumi.

Tāpat noteikumos ietverti nosacījumi, kas vērsti uz atļautā braukšanas ātrumu izlīdzināšanu ar mērķi sinhronizēt satiksmes plūsmu un mazināt apdzīšanas nepieciešamību, tādējādi uzlabojot satiksmes drošību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!