Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) sagaida no satiksmes ministra Kaspara Briškena (P) "gan atbildības izvērtējumu saistībā ar jauno vilcienu problēmām, gan skaidru risinājumu, lai iedzīvotāji varētu netraucēti pārvietoties ar pasažieru vilcieniem," liecina premjeres paziņojums sociālajos medijos.
Jau rakstīts, ka kopš pērnā gana nogales, kad AS "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" elektrovilcieniem, tos nemitīgi ik pa laikam vajā likstas un ķibeles. Tā, piemēram, pirmdienas pievakarē kavējās pasažieru vilcienu reisi teju visās līnijās, kas tika skaidrots arīdzan ar sliktajiem laikapstākļiem, bet trešdien pēc meteorologu izplatītā brīdinājuma par stipru snigšanu, uzņēmums izplatīja brīdinājumu, ka sniega dēļ iespējama arī vilcienu kavēšanās.
Siliņa vietnē "Facebook" norādījusi, ka ar ministru pārrunājusi situāciju.
"Ir pilnībā nepieņemami, ka Latvijas iedzīvotājiem kā "eksperimentu trusīšiem" jāstāv salā un neziņā – būs vilciens vai nebūs. Šajā gadījumā Satiksmes ministrijai jāveic pilna mēroga izvērtējums – par iepirkumu; par to kā vilcieni testēti; un par to kā situācija risināta, kad radās problēmas. Šajā izvērtējumā ļoti būtisks ir arī jautājums par atbildību," norādījusi premjere.
"Vienlaikus nepieciešami steidzami risinājumi, lai labāk nodrošinātu pasažieriem alternatīvas, ja vilcieni atkal nedarbojas," akcentējusi Ministru prezidente.
"Ja atbildīgās iestādes un kapitālsabiedrības sākotnēji nebija gatavas šādai situācijai, vairs tagad vairs nav attaisnojumu. Valdība ir gatava iesaistīties, ja ir šāda nepieciešamība," viņa uzsvērusi.
Kā trešdien ziņo aģentūra LETA, jautājumā par regulārajiem jauno elektrovilcienu kavējumiem atbildība pamatā ir jāuzņemas uzņēmumam "Pasažieru vilciens", nevis satiksmes ministram Briškenam.
Jau ziņots, ka janvāra vidū AS "Pasažieru vilciens" paziņoja, ka gadījumā, ja jaunajam "ViVi" elektrovilcienam rodas problēmas, bet pasažierim ir ārkārtas situācija un viņš tiešām nevar gaidīt, piemēram, ir jābūt lidostā, ārstniecības iestādē, viņam uzreiz vajadzētu doties pie konduktora kontroliera un informēt par situāciju, lai atrastu alternatīvu – taksometru. Konduktori kontrolieri ir instruēti rīcībai ārkārtas gadījumā.
Uzņēmumā norāda, ka vienlaikus situācijas mēdz būt ļoti dažādas, tāpēc realitāte ir tāda, ka ne vienmēr var uzreiz pateikt, kad vilciens varēs turpināt ceļu. Reizēm ir situācijas, kad viena vilciena kavējums rada ķēdes reakciju, kavējas arī tie, kas brauc aiz šī vilciena.
Uzņēmumā atzīst, ka jauno elektrovilcienu palaišana regulārajos maršrutos radīja neplānoti lielu ietekmi uz kopējo pakalpojuma sniegšanas kvalitāti – tik lielai ietekmei tas nav bijis gatavs nedz kā pasažieru pārvadātājs, nedz komunikācijā. Par to uzņēmums atvainojas pasažieriem un sabiedrībai kopumā.
Teju uzreiz pēc tam, kad pirmie jaunie par "dzeltenmelnajām bitītēm" nodēvētie ViVi elektrovilcieni sāka kursēt vairākos maršrutos, tos piemeklēja pirmās ķibeles un to vietā ceļā tika sūtīti vilcieni "seniori".
Tāpat pirms teju nedēļas "Pasažieru vilciens" pavēstīja, ka "Škoda Vagonka" aprēķinātais sods par savlaicīgu jauno elektrovilcienu defektu nenovēršanu garantijas laikā patlaban ir 95 000 eiro. Garantijas laikā elektrovilcieniem konstatētie defekti piegādātājam ir jānovērš noteiktā termiņā no paziņojuma saņemšanas, tostarp "A" līmeņa defekti ir jānovērš 24 stundu laikā, savukārt "B" līmeņa defekti – 72 stundu laikā.
"Pasažieru vilciens" pārvadājumus ar pirmajiem jaunajiem elektrovilcieniem sāka pērnā gada 15. decembrī Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt 16. decembrī jaunie elektrovilcieni sāka kursēt arī Jelgavas virzienā. Taču vilcieniem tika un joprojām tiek konstatēti dažādi tehniski bojājumi.
"Pasažieru vilciens" iepriekš skaidroja, ka visus 32 elektrovilcienus uzņēmums varētu saņemt līdz šā gada vidum. Sākotnēji bija plānots, ka Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" līdz 2023. gada beigām jāpiegādā 23 elektrovilcieni, bet 2024. gadā – deviņi.
Visa projekta kopējās izmaksas tiek lēstas ap 257,889 miljoniem eiro.