Kopš 2021. gadā pie varas atgriezās talibi, Afganistānā vismaz 1,4 miljoniem meiteņu ir liegta piekļuve vidējai izglītībai, ceturtdien ziņoja ANO aģentūra UNESCO, brīdinot, ka apdraudēta veselas paaudzes nākotne.
Afganistānā krasi pamazinājusies arī pamatizglītības pieejamība, un skolu apmeklē par 1,1 miljonu mazāk meiteņu un zēnu nekā pirms talibu atgriešanās pie varas, teikta Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas UNESCO ziņojumā.
Afganistānas talibu valdība trešdien atzīmēja trešo gadadienu kopš varas pārņemšanas 2021. gada augustā. Trīs gadu laikā talibu valdība konsolidējusi varu, ieviešot likumus, kuru pamatā ir stingra islāma interpretācija. Valdību joprojām neatzīst neviena cita valsts, un viens no galvenajiem strīdus punktiem joprojām ir sieviešu tiesību ierobežojumi.
UNESCO ziņojumā paustas bažas, ka pāragra skolas pamešana sekmēs nelegālu bērnu nodarbinātību un nepilngadīgo laulības. "Tikai trīs gadu laikā varasiestādes ir gandrīz pilnībā iznīcinājušas divus gadu desmitus ilgušo stabilo progresu Afganistānas izglītības jomā, un veselas paaudzes nākotne tagad ir apdraudēta," brīdināja UNESCO.
Šobrīd gandrīz 2,5 miljoniem meiteņu ir liegtas tiesības uz izglītību, kas ir 80% no Afganistānas skolas vecuma meitenēm, norādīja ANO aģentūra.
Talibu noteiktos ierobežojumus sievietēm ANO raksturojusi kā "dzimuma aparteīdu". Afganistāna ir vienīgā valsts pasaulē, kas liedz meitenēm un sievietēm apmeklēt vidusskolas un universitātes.
Talibu iestāžu noteikto aizliegumu rezultātā kopš 2021. gada vismaz 1,4 miljoniem meiteņu apzināti liegta piekļuve vidējai izglītībai, secinājusi UNESCO.
Afganistānā 2022. gadā pamatskolā mācījās tikai 5,7 miljoni meiteņu un zēnu, salīdzinot ar 6,8 miljoniem 2019. gadā, norādīja UNESCO. ANO aģentūra to skaidro ar talibu aizliegumu skolotājām sievietēm mācīt zēnus, kā arī vecāku nevēlēšanos sūtīt bērnus uz skolu.
Augstskolu studentu skaits kopš 2021. gada samazinājies par 53%. "Rezultātā valstī strauji sāks trūkt absolventu, kas sagatavoti visaugstāk kvalificētajām profesijām, kas tikai saasinās attīstības problēmas," prognozē UNESCO.