Baltijas jūrā pēdējos mēnešos nodarītie zemūdens kabeļu bojājumi, visticamāk, bija negadījums, nevis Krievijas sabotāžas rezultāts – pie šāda secinājuma nonākuši ASV un Eiropas valstu izlūkdienesti, svētdien, 19. janvārī, vēsta "Deutsche Welle", atsaucoties uz "The Washington Post" avotu ziņoto.
ASV un Eiropas amatpersonas apgalvo, ka līdz šim savāktie pierādījumi, tostarp pārtvertā saziņa un cita klasificēta izlūkdienestu informācija, liecina, ka incidentus izraisījis ekipāžu pieredzes trūkums, kas strādājušas uz slikti uzturētiem kuģiem.
WP avoti atsaukušies uz "precīziem paskaidrojumiem", kas tikuši sniegti katrā konkrētā gadījumā, vēsta "rus.delfi.lv".
Neskatoties uz sākotnējām aizdomām par Krievijas līdzdalību, viena Eiropas amatpersona sacījusi, ka ir "pretpierādījumi", kas šīs aizdomas atspēko. Amerikas un Eiropas amatpersonas gan atteikušās iedziļināties detaļās un vēlējās palikt anonīmas, atsaucoties uz patlaban notiekošās izmeklēšanas delikāto raksturu.
Iepriekš Somija aizturēja kuģi, kas tika turēts aizdomās par līdzdalību "Estlink 2" kabeļa pārrāvumā Baltijas jūrā 2024. gada 25. decembrī. Somijas krasta apsardze aizturēja un arestēja zem Kuka salu karoga peldošo tankkuģi "Eagle S". Helsinkiem ir aizdomas, ka šis kuģis ar enkuru sabojājis kabeli starp Somiju un Igauniju.
Somijas izlūkdienesti, kā laikrakstam WP atklājuši avoti, kopumā piekrīt Rietumu kolēģu secinājumiem, ka incidents, šķiet, noticis nejauši, taču tie nav gatavi izslēgt Krievijas iejaukšanos.
Somijas Nacionālā izmeklēšanas biroja pārstāve sacījusi, ka izmeklēšana joprojām turpinās un ir "pāragri" izdarīt secinājumus par notikušā iemesliem.
WP atgādina, ka 2024. gada 17. novembrī tika bojāts arī zemūdens sakaru kabelis, kas kursē starp Lietuvu un Zviedriju.
Nākamajā dienā sabojājās kabelis, kas savienoja Somiju un Vāciju. Pēc Somijas kompānijas "Cinia" datiem, pārrāvums noticis Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā, uz austrumiem no Ēlandes salas dienvidu gala, aptuveni 700 kilometrus no Helsinkiem. Uzņēmumā vēlāk pieļāva, ka kabeli varētu būt pārrāvis enkurs vai grunts tralis.
Lietā par šo divu kabeļu pārraušanu aizdomu ēna krīt pār Ķīnā reģistrēto kuģi "Yi Peng 3". Kuģis pašlaik atrodas Kategata šaurumā starp Dāniju un Zviedriju, un to pastāvīgi uzrauga Vācijas un citu NATO valstu patruļkuģi.