Sakarā ar traģēdiju Polijā izsludinātas nedēļu ilgas sēras.
Avārija notika pulksten 9:56 pēc Latvijas laika.
Polijas Ārlietu ministrijas pārstāvji pavēstīja, ka Kačiņska lidmašīna avarēja ceļā no Varšavas uz Smoļensku. Veicot nolaišanos Smoļenskā, lidmašīna "Tu-154" aizskārusi kokus, aizdegusies un ietriekusies zemē. Nolaišanās laikā, lidostas tuvumā esot bijusi bieza migla.
Lidmašīna nogāzās pāris kilometru attālumā no lidostas "Severnij" skrejceļa.
Pēc Krievijas dienestu sniegtās jaunākās informācijas, lidmašīnā bijuši 98 cilvēki un neviens nav izdzīvojis.
Kačiņskis bija plānojis piedalīties piemiņas pasākumos Katiņas memoriālā, netālu no Smoļenskas, godinot padomju varas pirms 70 gadiem nogalināto 22 000 poļu virsnieku piemiņu.
Kopā ar Kačiņsku pāri lidmašīnā bija desmitiem Polijas politiķu, augsto amatpersonu un arī Katiņā nogalināto virsnieku radinieki.
Delegācijā ietilpa arī Polijas Centrālās bankas vadītājs Slavomirs Skržipeks, Seima vicespīkers Ježijs Šmaidziņskis, pēdējais Polijas prezidents trimdā Rišards Kačorovskis, Nacionālās piemiņas institūta vadītājs Janušs Kurtika, ārlietu ministra vietnieks Andžejs Krēmers, prezidenta kancelejas vadītājs Vladislavs Stasjaks, armijas ģenerālštāba priekšnieks Františeks Gongors, pazīstami Polijas Seima deputāti Pšemislavs Gosevskis, Zbignevs Vasermans, Jolanta Šimaneka-Dereša, Izabella Jaruga-Novacka un virkne citu augstāko amatpersonu.
Saskaņā ar sākotnējo versiju, avāriju izraisīja pilota kļūme. Pēc aviokatastrofas ierosināta krimināllieta par gaisa satiksmes transporta līdzekļa lietošanas noteikumu pārkāpumu, kā rezultātā neuzmanības dēļ bojā gājuši divi vai vairāk cilvēki. Krievijā izveidot arī traģēdijas izmeklēšanas komisija, ko vadīs Krievijas premjers Vladimirs Putins.
"Izmeklēšanā tiek izskatīti vairāki traģēdijas iemesli – nelabvēlīgi laika apstākļi, cilvēciskais faktors, tehniska kļūma un citi," teikts Krievijas puses oficiālā paziņojumā.
Lidmašīnas "Tu-154"avārija notika trīs kilometru attālumā no Smoļenskas, pie militārās lidostas "Severnij". Avārijas vietā atrasta viena no "melnajām kastēm", arī vairāku bojā gājušo mirstīgās atliekas.
No Varšavas lidmašīna izlidoja pulksten 8 pēc Latvijas laika. Ap pulksten 9:30 pēc Latvijas laika lidmašīnai vajadzēja nosēsties Smoļenskā, taču tajā brīdī pēkšņi izveidojusies bieza migla. Polijas prezidenta lidmašīna trīs-četras reizes mēģinājusi veikt nosēšanos, taču nav izdevies. Lidostas dispečeri piedāvājuši lidmašīnai doties uz 200 kilometru attālo Minskas lidostu vai Maskavas lidostu, taču piloti piedāvājumu noraidījuši. Pēc izmeklēšanā iesaistīto personu teiktā, lidmašīnas piloti par saviem plāniem nav informējuši Polijas prezidentu.
Kārtējo reizi veicot nosēšanās mēģinājumu, lidmašīna aizskārusi koku galotnes, strauji zaudējusi augstumu, aizdegusies un ietriekusies zemē. Visa lidmašīna bijusi liesmās un izdzīvot kādam nav bijis iespējams. Pēc aculiecinieku teiktā, krišanas brīdī atdalījusies arī lidmašīnas astes daļa.
Uz Smoļensku kopā ar prezidentu vienā reisā bija paredzēts lidot arī vietējiem žurnālistiem, taču, tā kā lidmašīnā visai delegācijai vietas nav bijis, žurnālistiem atvēlēts cits reiss, un viņi nav devušies kopā ar Kačiņski.
Prezidenta Kačiņska lidmašīna "Tu-154" būvēta Samārā 1990.gadā, bet 2009.gada decembrī tai veikts kapitālais remonts. Nākamajiem remontdarbiem vajadzēja notikt tikai pēc sešiem gadiem.