Kaczynski plane
Foto: EPA/LETA

Polijā atrasts miris 2010. gadā Krievijā avarējušās lidmašīnas ”Tu – 154”, kurā atradās Polijas prezidents Lehs Kačinskis, izmeklēšanas liecinieks. 42 gadus vecais vīrietis atrasts pakāries savā mājā Varšavā, atsaucoties uz amatpersonām, vēsta ārvalstu mediji.

Lidmašīnas "Jak-40" bortinženieri Remigiušu Musiu vēlu sestdienas vakarā pakārušos mājas pagrabā atradusi viņa sieva. Nāves apstākļi liecina, ka tā ir bijusi pašnāvība, norāda prokuratūra.

Musia atradās lidmašīnā "Jak - 40", kas piezemējās Smoļenskā neilgi pirms prezidenta Kačinska lidmašīnas avārijas, un liecināja, ka ir dzirdējis lidostas dispečeru un "Tu - 154" apkalpes sarunu. Musia apgalvoja, ka Kačinska lidmašīnai dispečers atļāvis samazināt augstumu līdz 50 metriem, kas ir bijis pārāk zemu sliktās redzamības apstākļos. Savukārt sarunu stenogrammu tekstā minētais augstums ir 100 metri.

Jau vēstīts, ka janvārī preses konferences laikā neveiksmīgi mēģināja nošauties Polijas Kara prokuratūras prokurors pulkvedis Mikolajs Pšibils, kurš izmeklēja Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīnas avāriju Smoļenskā.

Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīna Tu-154 avarēja Smoļenskas militārajā lidlaukā 2010.gada 10.aprīļa rītā. Miglas dēļ lidaparāts nosēžoties skāra koku galotnes un nogāzās. Traģēdijā gāja bojā visi 96 cilvēki, kas atradās lidmašīnā, tostarp prezidents un daudzas augstas Polijas amatpersonas.

Krievijas varas iestāžu izmeklēšana secināja, ka avārijā vainojami lidmašīnas piloti, kuri mēģināja nosēdināt lidmašīnu sliktos laika apstākļos. Tāpat izmeklētāji secināja, ka iespējams, uz ekipāžu spiedienu izdarījusi augstākā priekšniecība, kas atradās lidmašīnā. Polijas izmeklēšana, kā vienu no faktoriem, kas izraisīja katastrofu, izskatīja lidostas dispečeru nepareizas norādes.

2012. gada augstākais kontroles dienests Polijas Seimam nodotajā ziņojumu par lidmašīnas Ty-154 lidojuma un avārijas apstākļiem 2010. gada aprīlī secināja, ka Smoļenskas lidosta, uz kuru bija devusies Polijas delegācija, nav piemērota prezidenta lidmašīnas uzņemšanai. Tāpēc pilotiem būtu vajadzējis nosēdināt lidmašīnu tuvākajā piemērotajā lidlaukā, bet pēc tam helikopteru pasažierus nogādāt Smoļenskā. Apstiprināts arī, ka atbildīgie par lidojumu nav saskaņojuši savas darbības, tāpat nav bijusi saskaņota arī citu valstu gaisa telpu šķērsošana.

Kā teikts ziņojumā, Polijas aizsardzības ministrs iepriekš zinājis par pārkāpumiem arī pie pilotu sagatavošanas. Daļa Ту-154 instrukciju bija tikai krievu valodā, tāpēc lidojuma laikā bijusi nepieciešama krievu tehniķu klātbūtne. Taču Polijas atbildīgās personas no tāda atteikušās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!