{132b5b3d-5780-b671-355f-dc19b23584c7}
Foto: EPA/LETA

Polijas kara prokuratūra pirmdien ekshumējusi vēl divu 2010. gada Polijas prezidenta Leha Kačinaka lidmašīnas katastrofas upuru ķermeņus, aizdomās, ka tie varētu būt sajaukti vietām, atsaucoties uz prokuratūras paziņojumu, vēsta aģentūra "RIA Novosti".

"Radušās šaubas par divu bojāgājušo personību identifikācijas pareizību. Lai gan ģimenes Maskavā pareiza atpazina savus tuviniekus, materiālu analīze norāda, ka Maskavas Tiesu ekspertīzes institūtā Krievijas puses pārstāvji nepareizi identificēja atliekas," žurnālistiem paziņoja prokurors Marčins Maksjans.

Lēmums par ekshumāciju pieņemts jau vasarā pēc izmeklēšanas materiālu par katastrofu, kurā gāja bojā Polijas prezidents un vēl 95 cilvēki,  saņemšanas no Krievijas, norādīja Maksjans.

Prokurors neatklāja ekshumēto upuru personības, bet Polijas mediji vēsta, ka runa ir par diviem garīdzniekiem. Personu mirstīgās atliekas nosūtītas uz ekspertīzi, vēsta "RIA Novosti".

Šī 2012. gadā ir jau trešā reize, kad tiek ekshumētas aviokatastrofas upuru mirstīgās atliekas. Poļu izmeklētāji jau pārbaudīja četru apbedīto personības, kuru vidū bija arī Polijas emigrācijas darbinieks un pēdējais Polijas prezidents trimdā Rišards Kačorovskis. Pārbaudēs atklāja, ka visi viņi bija apglabāti svešos kapos. Šajos gadījumos kļūdas radušās nepareizas identifikācijas dēļ, ko veica upuru radinieki un paziņas. 2011. gadā pēc radinieku ierosinājuma ekshumētas trīs bojāgājušo atliekas, toreiz ekspertīzē kļūdas neatklāja, norāda aģentūra. 

Jau vēstīts, ka Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīna "Tu-154"  avarēja Smoļenskas militārajā lidlaukā 2010.gada 10.aprīļa rītā. Miglas dēļ lidaparāts nosēžoties skāra koku galotnes un nogāzās. Traģēdijā gāja bojā visi 96 cilvēki, kas atradās lidmašīnā, tostarp prezidents un daudzas augstas Polijas amatpersonas.

Krievijas varas iestāžu izmeklēšana secināja, ka avārijā vainojami lidmašīnas piloti, kuri mēģināja nosēdināt lidmašīnu sliktos laika apstākļos. Tāpat izmeklētāji secināja, ka iespējams, uz ekipāžu spiedienu izdarījusi augstākā priekšniecība, kas atradās lidmašīnā. Polijas izmeklēšana, kā vienu no faktoriem, kas izraisīja katastrofu, izskatīja lidostas dispečeru nepareizas norādes.

2012. gada augstākais kontroles dienests Polijas Seimam nodotajā ziņojumu par lidmašīnas Ty-154 lidojuma un avārijas apstākļiem 2010. gada aprīlī secināja, ka Smoļenskas lidosta, uz kuru bija devusies Polijas delegācija, nav piemērota prezidenta lidmašīnas uzņemšanai. Tāpēc pilotiem būtu vajadzējis nosēdināt lidmašīnu tuvākajā piemērotajā lidlaukā, bet pēc tam helikopteru pasažierus nogādāt Smoļenskā. Apstiprināts arī, ka atbildīgie par lidojumu nav saskaņojuši savas darbības, tāpat nav bijusi saskaņota arī citu valstu gaisa telpu šķērsošana.

Kā teikts ziņojumā, Polijas aizsardzības ministrs iepriekš zinājis par pārkāpumiem arī pie pilotu sagatavošanas. Daļa Ту-154 instrukciju bija tikai krievu valodā, tāpēc lidojuma laikā bijusi nepieciešama krievu tehniķu klātbūtne. Taču Polijas atbildīgās personas no tāda atteikušās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!