Liels tankkuģis ar sašķidrināto gāzi ir devies ceļā no Norvēģijas uz Japānu pa Ziemeļu Ledus okeāna ūdeņiem. Tas būs pirmais šāda tipa kuģis, kurš šķērsos Arktiku, pirmdien vēsta raidsabiedrība BBC.
Sašķidrinātās gāzes tankkuģis “Ob River” ceļā no Norvēģijas pilsētas Hammerfestas devies septītajā novembrī un Japānu plāno sasniegt decembrī, ietaupot 20 dienas, salīdzinot ar parasto maršrutu.
Maršrutu rentablu padara klimata un gāzes tirgus izmaiņas, norāda kuģa īpašnieki.
2007. gadā būvētais tankkuģis ar stiprinātu korpusu var pārvadāt līdz 150 000 kubikmetru gāzes. Lielākajā maršruta daļā “Ob River” pavada Krievijas atomledlauzis.
Kuģi ar 40 cilvēku lielu apkalpi no tā īpašnieka kompānijas “Dynagas” Grieķijā ir nofraktējis Krievijas enerģētikas gigants “Gazprom”.
Galvenais faktors, kas licis izvēlēties ziemeļu maršrutu, ir zinātniskie pētījumi par ledus kušanu Arktikā, norāda “Dynagas” komercdirektors Tonijs Lauricens. “Mēs esam pētījuši daudz novērojumu datus - ir vērojama tendence, ka ledus apstākļi arvien labvēlīgāki tranzītam šajā maršrutā. Jūs varat sasniegt ļoti rentablu tirdzniecību, ietaupot 40% no attāluma, kas ir par 40% mazāks degvielas patēriņš,” BBC citē Lauricenu.
Tomēr ledus kušana nav vienīgais faktors. Biznesa plānus nopietni ir ietekmējusi slānekļa gāzes straujā ieguve ASV. Norvēģu sašķidrinātās gāzes terminālis Hammerfestā tika veidots kurināmā eksportam uz ASV. Tomēr ASV pieprasījums pēc importētās gāzes ir krietni sarucis.
Tikmēr pēc Fukušimas AES katastrofas Japānā pieaug pieprasījums pēc citiem enerģijas resursiem, sevišķi gāzes. “Galvenais par gāzi ir tas, ka tagad tā iet uz austrumiem, nevis rietumiem,” stāsta Norvēģijas Polārā institūta padomdevējs Gunnars Sanders.
“Slānekļa gāzes revolūcija ir apgriezusi tirgu ar kājām gaisā. Tas summējas ar polārā ledus straujo kušanu,” norāda Sanders. Viņš gan uzsver, ka klimata izmaiņas spēlē mazāku lomu, nekā gāzes un degvielas pieprasījuma pieaugums.