Delfi foto misc. - 37361
Foto: AP/Scanpix

Lietuvas Seima opozīcija ceturtdien aicinājusi valdību neļaut Šauļu pilsētas vadībai attīstīt neskaidra kapitāla investīciju projektu līdzās stratēģiski svarīgajai Zokņu aviobāzei, kur bāzēta NATO Baltijas valstu gaisa telpas patrulēšanas misija, vēsta portāls "Vz.lt".

Parlamenta opozīcijas līderis Andrjus Kubiļus oficiāli vērsies pie sociāldemokrātu premjerministra Aļģirda Butkeviča un aizsardzības ministra Joza Oleka, norādot uz iespējamo apdraudējumu valsts drošībai, ko varētu radīt Šauļu pilsētas vadībā esošo viņu partijas biedru parakstītais projekts, kas paredz, ka "uzņēmums ar neskaidru, iespējams, Krievijas kapitālu" šai vietā plāno celt "tā dēvētā stīgu transporta laboratoriju".

"Izanalizējot minēto projektu un tā īstenošanas vietu, ir pamats domāt, ka tiek mēģināts iedibināt pret NATO un Lietuvas drošību vērstu, krievu pārvaldītu un uz Krievijas specdienestu darbības metodēm balstītu aizsegorganizāciju," brīdinājis Kubiļus.

"Dīvaini, ka sociāldemokrātu līderi nereaģē uz šo faktu un neatbild sabiedrībai uz aktuāliem jautājumiem par minēto investīciju. Ņemot vērā Zokņu lidostas stratēģisko nozīmi, šī iniciatīva nekavējoties jāaptur. Noteikti jāizmeklē arī, kas ir šā aizdomīgā projekta iniciatori," viņš piebildis.

Kā uzskata opozīcijas līderis, šāda Šauļu vadības rīcība uzskatāma par noziedzīgu, jo vērsta pret Lietuvas drošību, ignorējot Krievijas agresīvās politikas kontekstu ne tikai attiecībā uz Ukrainu, bet arī attiecībā uz Baltijas valstīm.

Kubiļus izteicis pieļāvumu, ka minētajā projektā atrodamas arī korupcijas pazīmes, jo investīciju līgums parakstīts steigā, nesaņemot Nacionālā zemes dienesta atļauju slēgt zemes nomas līgumu uz 99 gadiem, nepārbaudot kompānijas kapitāla izcelsmi un neapspriežoties ne ar Aizsardzības ministrijas, ne NATO aviobāzes, ne Valsts drošības departamenta vadību.

Premjers pagaidām nav plašāk komentējis šo situāciju, tikai apliecinājis opozīcijas līderim, ka iedziļināsies šajā jautājumā un centrālās varas institūcijas sniegs savu vērtējumu minētajam projektam.

Šos plānus par aizdomīgiem uzskata arī "Swedbank" galvenais ekonomists Nerijus Mačulis, norādot, ka minētā kompānija "Rail Skyway Systems" dižojusies ar plāniem īstenot revolucionārus transporta projektus desmitiem miljardu eiro vērtībā, bet līdz šim neko konkrētu nav paveikusi. Turklāt šie uzņēmēji ļoti aktīvi medī nelielos investorus, solot pasakainu investīciju atdevi. Ekonomistam tas radījis nopietnas aizdomas par šīs struktūras caurskatāmību.

Aizdomas radušās arī Lietuvas Bankai, kas jau sākusi izmeklēšanu par šo biznesa shēmu, kura tā apbūrusi Šauļu vadību, raksta portāls "Delfi.lt".

"Rail Skyway Systems" vadītājs Anatolijs Junickis klauvējis arī pie Lietuvas satiksmes ministra Rimanta Sinkeviča durvīm, bet ministrs viņu idejas par jaunas paaudzes transportu nevērtē necik nopietni.

Šauļu mērs sociāldemokrāts Justīns Sartausks, komentējot šo projektu, paziņojis, ka pieņem jebkuru investoru, bet negatavojas uzņemties atbildību, ja izrādītos, ka Junicka solījumiem nav reāla seguma.

Saskaņā ar līgumu pašvaldība uz 99 gadiem iznomājusi minētajai kompānijai divus zemes gabalus Zokņu bāzes tuvumā, katru pa 30 hektāriem, turklāt atļaujot desmit gadus nemaksāt zemes nomas maksu un nekustamā īpašuma nodokli. Tātad vismaz uz desmit gadiem "Rail Skyway Systems" šo zemi faktiski saņem par brīvu.

Kā norādīts līguma pavadrakstā, šai teritorijā plānots investēt kopsummā 260 miljonus eiro, radīt un vismaz desmit gadus uzturēt 500 jaunas darba vietas. Tiesa, pašā līgumā tāda summa nav minēta, tās vietā ir mistiska formula, kur investīcijas un darba vietu skaits nezin kāpēc reizināts ar hektāru skaitu.

Pašvaldības saistības formulētas skaidrāk - atbrīvojums no nodokļiem, koku un krūmu izciršana par pilsētas līdzekļiem, atbalsts būvatļauju saņemšanā un Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļu piesaistē, kā arī citas apņemšanās.

Visbeidzot, pašvaldība piekritusi, ka no līguma noslēgšanas brīža "netiks pieņemti nekādi līguma noteikumu grozījumi, kas pasliktinātu investora stāvokli".

Vienīgās nepārprotamās "Rail Skyway Systems" saistības ir līguma izpildes nodrošinājums viena miljona litu (290 000 eiro) apmērā. Kā liecina informācija, ko portālam sniedzis Lietuvas Reģistru centrs, arī šīs kompānijas statūtu kapitāls ir tieši miljons litu.

Vasaras sākumā Lietuvas mediji jau vēstīja, ka "Rail Skyway Systems" vēlas Lietuvā izveidot tehnoloģiju parku, kurā tā aptuveni trīs gadus veiks izmēģinājumus, lai tirgum piedāvātu pilnīgi jauna veida transportu. Internetā atrodamas ziņas, ka Junicka stīgu transporta koncepcija paredz veidot jauna parauga transporta sistēmu, kurā uz balstiem zināmā augstumā virs zemes novilktas stīgveida sliedes, pa kurām pārvietojas transportlīdzekļi.

Savā interneta vietnē kompānija dižojas, ka iecerējusi apvērsumu aviācijā, dzelzceļa un autotransportā. Pieticīgākais projekts tikai nieka četru miljardu eiro vērtībā paredz izbūvēt ātrgaitas stīgu transporta trasi Maskava-Minska-Viļņa-Kaļiņingrada. Par miljardu dārgāku projektu paredzēts īstenot Apvienotajos Arābu Emirātos, bet lielākās cerības Junickis saista ar Eiropu un Austrāliju - te minēta trase Londona-Berlīne-Maskava ar piebildi iekavās "un tālāk līdz Tokijai", kuras vērtība sasniegšot 60 miljardus eiro, savukārt visdārgākais projekts Melburna-Sidneja-Brisbena novērtēts pat par 80 miljardiem eiro.

Turklāt uzņēmums sola pasakainu nākotni katram, kas izšķirtos par lielākām vai mazākām investīcijām. "Kapitāla pieaugums par 50 000% triju gadu laikā - vai tas atmaksājas? Vai kāds atteiktos pareizināt savu naudu ar 500? Ja jūs būtu par 95% pārliecināti, ka, šodien investējat 2000 sterliņu mārciņu (1598 eiro) un pēc trim gadiem jums būs miljons - vai jūs investētu?" tā potenciālo partneru interesi cenšas uzkurināt kompānija.

"Pēc dažiem gadiem tas pārmainīs pasauli tā, kā pārmainīja ritenis, dzelzceļš, televīzija, internets, mobilās tehnoloģijas. (..). Ekskluzīva iespēja investēt un nopelnīt, kāda gadās vienreiz 50-100 gados. Kļūstiet par akcionāriem intelektuālajā īpašumā, ko eksperti novērtējuši par 400 miljardiem dolāru! Nenokavējiet kļūt par līdzīpašnieku! Tikai šobrīd - ar unikāliem noteikumiem! Stīgu transports "SkyWay". Starts Lietuvā!" nedaudz smagnējā lietuviešu valodā aicina kompānijas vietne.

Investoriem piedāvāts pirkt akcijas, gluži kā lielveikalā solot pircējiem atlaides. Ik pēc zināma laika atlaižu apmēri gan sarūkot. Jūnija sākumā 20 000 akcijas tika piedāvātas par 100 sterliņu mārciņām, bet pēc trim gadiem, kā solījusi kompānija, akcijas tikšot kotētas biržā un ap to brīdi vienas akcijas vērtība sasniegšot mārciņu gabalā, bet akcionārus gaidot pasakainas dividendes, kamēr vien šīs nākotnes tehnoloģijas tiks izmantotas.

"Rail Skyway Systems" sevi dēvē par Lietuvas atzaru grandiozā projektā, kura centrālā ass esot Lielbritānijā reģistrētais uzņēmums "Euroasian Rail Skyway Systems". Tiesa gan, noklusēts, ka šis grandiozais uzņēmums dibināts pirms nepilna gada.

Kā oficiālā ceļā noskaidrojis portāls, Lielbritānijas korporāciju reģistram mātes kompānija deklarējusi statūtu kapitālu, kas pārsniedz 136 miljardus sterliņu mārciņu - šī summa ir lielāka par Apvienotās Karalistes gada veselības aprūpes budžetu. Salīdzinājumam jāmin, ka, piemēram, kompānija "Barclays PLC" var lepoties tikai ar 4,1 miljardu sterliņu mārciņu kapitālu.

90% māteskompānijas akciju pieder Virdžīnu salās reģistrētam ārzonas uzņēmumam "Global Transport Investments", bet pārējie 10% - pašam Junickim, tātad viņa īpašumu vērtība nav mazāka par 13 miljardiem sterliņu mārciņu, kas viņu droši ierindotu žurnāla "Forbes" pasaules bagātāko cilvēku saraksta 31.vietā. Tiesa, Junicka uzvārda tur nav - šo vietu ieņem Saūda Arābijas princis.

"Swedbank" galvenais ekonomists Mačulis norāda, ka 136 miljardi mārciņu ir nereāls skaitlis. Pēc viņa teiktā, Londonas akciju biržā ir tikai divi uzņēmumi, kuru kapitalizācija pārsniedz 100 miljardus - HSBC un "Royal Dutch Shell".

Vērtējot Junicka kompānijas piedāvātos projektus un investīciju modeļus, eksperts norādījis, ka potenciālajiem investoriem piesolītās akcijas acīmredzot būs bezvērtīgi krāsaini papīrīši ar nākotnes vilcienu attēliem, kas "varbūt varētu ieinteresēt pirmziemniekus".

Viņš pievērsis uzmanību arī apstāklim, ka kompānijai, kas piedāvā tik grandiozus projektus, pagaidām nav savas interneta vietnes angļu valodā.

Arī Lietuvā, lai gan "Rail Skyway Systems" tik aktīvi centusies te piesaistīt investorus, kompānijai ir tikai divi akcionāri. Kā liecina Lietuvas Reģistru centra dati, viens no viņiem ir pats Junickis, otra - kāda Nadežda Kosareva, kas Maskavā pierakstīta tajā pašā adresē.

Pats Junickis saka, ka viņa bizness salīdzināms nevis ar bēdīgi slavenajām finanšu piramīdām, bet ar "Apple" vai "Facebook" veiksmes stāstiem. Portālam "Delfi.lt" izdevies uzdot kompānijas īpašniekam jautājumu, vai viņam ir vismaz viens līgums, kas ļautu attīstīt miljardiem eiro vērtus satiksmes projektus.

Junickis neslēpis, ka tādu līgumu nav, taču interese esot.

Sarunas turpinājumā viņš atzinis, ka nebūt nav pasaules bagātāko cilvēku skaitā, bet dati par kompānijai piederošajiem 136 miljardiem gan esot patiesi. Izdzirdējis portāla jautājumu par savām akcijām 13 miljardu vērtībā, viņš satraucies, paziņodams, ka neuzskata par pienākumu atbildēt, un ieteicis "labāk palasīt grāmatiņas, pakonsultēties ar speciālistiem un pamācīties".

Tikmēr Šauļu mērs atzinis, ka investīciju līgums parakstīts vakar. Viņš neslēpis, ka nav interesējies par to, kādā veidā Junicka kompānija meklē investorus, jo ar to jānodarbojas citām institūcijām - pašvaldības darbs esot saimniekot.

Londonā reģistrētā kompānija viņu neinteresējot, jo Šauļiem esot darīšana ar Lietuvā likumīgi dibinātu uzņēmumu. Mērs piebildis, ka apmuļķots nejūtoties, jo pret to pašvaldība esot nodrošinājusies, palūdzot iemaksāt tai miljonu litu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!