Lietuvā sestdien stājies spēkā aizliegums pārdot tā dēvētos enerģijas dzērienus personām, kas nav sasniegušas 18 gadu vecumu, un pati Viļņa paziņojusi, ka tādējādi tā izvirzījusies pasaules avangardā.
"Tas ir revolucionārs notikums visā pasaulē. Mēs neesam atraduši nevienu citu valsti, kurā būtu šāds aizliegums," sarunā ar aģentūru AFP norādīja Veselības ministrijas pārstāvis Almants Kranausks. "Vairumā valstu ir tikai rekomendācijas. Mēs esam pirmie."
Saskaņā ar likumu, kuru parlaments apstiprināja jau maijā, par enerģijas dzērienu pārdošanu nepilngadīgajiem draud 400 litu (116 eiro) liela sodanauda.
Nesen veikts pētījums liecina, ka 10% skolas vecumā esošu jauniešu enerģijas dzērienus lieto vismaz reizi nedēļā, norādīja Kranausks.
Viņš uzsvēra, ka augstais taurīna un kofeīna līmenis, kas konstatēts atsevišķos enerģijas dzērienos, var radīt hiperaktivitāti un atkarību. Daļa zinātnieku arī uzskata, ka enerģijas dzērieni ir pirmais solis ceļā uz narkotikām, piebilda amatpersona.
Lielākā Baltijas valstu lielveikalu ķēde "Maxima" paziņojusi, ka pārvietos enerģijas dzērienus uz "mazāk redzamiem" plauktiem un aizlieguma ieviešanai izmantos gan novērošanas sistēmas, gan īpašus plakātus.
Tikmēr aizlieguma kritiķi apgalvo, ka enerģijas dzērienu briesmas esot pārspīlētas un ka to aizliegšana vienīgi vairošot birokrātiskos šķēršļus.
"Šīs neeksistējošās problēmas risinājums ir tikai izņēmēju un valsts iestāžu laika šķiešana," intervijā AFP uzsvēra Lietuvas Brīvā tirgus institūta pārstāvis Remigijs Senavaitis, norādot, ka citās Eiropas Savienības (ES) valstīs enerģijas dzērienu lietošana esot daudz izplatītāka.
Tikmēr Amerikas Ārstu apvienība pērn aicināja aizliegt enerģijas dzērienu reklamēšanu bērnu un pusaudžu auditorijās.
Arī Saūda Arābija martā ieviesa pilnīgu enerģijas dzērienu reklāmas aizliegumu, kā arī aizliedza to tirgošanu izglītības iestādēs sporta objektos un valdības ēkās.
Tajā pašā laikā populārā enerģijas dzēriena "Red Bull" ražotājam oktobrī nācās meklēt izlīgumu kolektīvajā prasībā par viltus reklāmu.
Austrijas dzērienu ražotājs piekrita izmaksāt 13 miljonus ASV dolāru prasītājiem, kuri apgalvoja, ka produkta reklāmās esošie solījumi sagādāt uzmundrinājumu, kā arī palielināt koncentrēšanās spējas un reakcijas ātrumu ir nepatiesi.