Pēc viņa domām, uzbrukumi Francijā apliecina, ka multikulturālisma integrācijas programma Eiropā ir pilnīgi izgāzusies un tai tālāk nav perspektīvas bez radikāliem lēmumiem un pieejām šajā procesā. "Domāju, ka te ir jābūt stratēģiski filozofiskam pavērsienam, ne tikai ātrai reaģēšanai uz šādiem notikumiem," aģentūrai LETA atzina eksperts.
Daukšts atzīst, ka nav speciālists specdienestu jautājumos, taču, viņaprāt, visi rietumvalstu, arī Krievijas specdienesti nav spējīgi ar savām metodēm apturēt starptautisko grupējumu atsevišķus spontānus vai labi organizētus aktus. "Parasti terorists apsteidz aizsardzību, viņa uzbrukuma darbība ir ļoti negaidīta. Specdienesti tomēr nokavē. Viņu taktika ir aizsardzība, nevis uzbrukuma taktika, un tas ir ļoti būtisks pavērsiens," uzsvēra politologs.
Kā uzskata Daukšts, tas nozīmē, ka specdienestiem vajadzētu stingrākus rīcības instrumentus, bet galvenais attīstīt prognozēšanas un analītiskās spējas, lai novērtētu atsevišķu sabiedrības grupu tieksmes.
Francijas notikumi apliecinot, ka patlaban terorisms ir viens no lielākajiem izaicinājumiem Rietumu pasaulei un apdraudējuma līmenis ir sasniedzis diezgan sarkanu līniju. "Globalizācijas apstākļos terorisms arī kļūst globāls un valsts ir zaudējusi savu regulējošo lomu. Starptautiskais terorisms ir eskalējies un degradējis pagājušā gadsimta kodolieroču un stratēģiskās valstiskās aizsardzības teorijas, lai arī cilvēka būtībā adaptācijas spējas pret ārējiem apdraudējumiem ir diezgan spēcīgas," viņš piebilda.
Francijas notikumi arī apliecinot, ka nedaudz tālumā palikusī civilizācijas sadursmju teorija nekur nav pazudusi. Rietumiem esot jānosaka skaidri spēles noteikumi un robežas musulmaņu pasaulei, jo acīmredzot liberāla pieeja nav devusi rezultātus, pauž eksperts.
"Ir jāpārvērtē un mums precīzi jāsāk runāt ar viņiem nevis kā ar integrējamo pusi, bet gan kā ar sabiedrību vai politiku, kas apdraud drošību, un tāpēc jāveido stingri aizsardzības elementi. Nevis varbūt jāintegrē, bet tomēr jāpasaka viņiem un islāma pasaulei konkrētas robežas, cik tālu var iet dzīvot vai meklēt citā sabiedrībā patvērumu. Jo, piemēram, eiropietis islāma pasaulē, nepiemērojoties viņu noteikumiem, nevar izdzīvot.
Ja tu dzīvo citā teritorijā un esi citas kultūras, tev ir stingri jāievēro stingri noteikumi. Rietumiem jāpasaka skaidri spēles noteikumi un robežas musulmaņu pasaulei. Es saprotu, ka tā nav geto sistēma, bet tomēr kaut kādā veidā nedrīkst viņi dzīvot pilnīgi atsevišķos areālos - viņi ir jāizklīdina, un nedrīkst ļaut dzīvot kopā, lai pilnībā veidotu savu kultūru šajās teritorijās. Tas skan ļoti drūmi un nedemokrātiski, bet diemžēl laikam šis demokrātiskais liberālās spēles variants ir sevi izsmēlis," uzsvēra Daukšts.
Ekspertu arī māc bažas, ka pēc terora aktiem Parīzē var rasties sadursmes visā Eiropā starp musulmaņiem un pamatiedzīvotājiem. "Mani māc bažas vai šis ksenofobiskais iespējamais vilnis nesāks iet pa spirāli. Tas ir viens no svarīgākajiem jautājumiem. Jau patlaban skinhedu bandas Parīzē sāk organizēt kaut ko līdzīgu musulmaņu grautiņiem, kas nav stabilizējošs faktors," piebilda Daukšts.
Tāpat ekspertu māc bažas, ka šie terora akti novērš uzmanību no smagajiem notikumiem Ukrainā un pārorientē pasaules uzmanību uz problēmām Eiropas iekšienē.
Jau ziņots, ka Francijas policija piektdien atrisinājusi abas ķīlnieku krīzes, kuras bija izraisījuši islāmistu ekstrēmisti. Damertēnengēlā, kas atrodas aptuveni 50 kilometrus uz ziemeļaustrumiem no Parīzes un 12 kilometrus no Šarla de Golla starptautiskās lidostas, policijas operācijā tika nošauti brāļi Šerifs un Saids Kuaši, kas tika turēti aizdomās par slaktiņu žurnāla "Charlie Hebdo" redakcijā.
Viņu sagrābtais ķīlnieks nav cietis un ir atbrīvots.
Abi brāļi, kas trešdien noslepkavoja 12 cilvēkus, tika nošauti, kad viņi iznāca no tipogrāfijas, kurā bija ielenkti, un atklāja uguni uz policistiem, ziņo franču mediji.
Gandrīz vienlaikus policija sāka ķīlnieku atbrīvošanas operāciju Parīzes austrumos, kur košera pārtikas veikalā piecus vai sešus cilvēkus sagūstīja kāds bruņots vīrietis, kas, domājams, bija saistīts ar brāļiem Kuaši.