Tehnoloģiskais apvērsums
Darbs pie atomreaktora izstrādes zemūdeņu darbināšanai uzsākts jau 1948. gadā un ilga aptuveni piecus gadus, bet pirmās zemūdens izstrāde pasūtīta 1951. gada vasarā. "USS Nautilus" oficiālās kristības un svinīgo ielaišanu ūdenī piedzīvoja 1954. gada janvārī, taču dažādi darbi pie tās turpinājās vēl līdz septembra beigām.
Atomzemūdene tika uzskatīta par soli nākotnē un pirmo, kas pilnvērtīgi var tikt saukta par zemūdens transportlīdzekli. Līdz tam zemūdenes galvenokārt izmantoja degvielu, kurai vajadzēja skābekli, turklāt tā bija bieži no jauna jāuzpilda. Tas savukārt nozīmēja, ka šādiem transportlīdzekļiem ik pa brīdim bija nepieciešams uzpeldēt, kā arī tie bija atkarīgi no bāžu izvietojuma.
Jaunajai atomenerģijas darbinātajai "USS Nautilus" šo problēmu nebija - tā varēja nemanīta pārvietoties tūkstošiem kilometru lielos attālumos bez nepieciešamības uzpeldēt, nolaisties daudzkārt lielākā dziļumā, kā arī gluži vienkārši uzturēties zem ūdens pat vairākus mēnešus ilgi.
Nebijuši rekordi
Tikai gadu pēc kristībām - 1955. gada janvārī - "USS Nautilus" devās savā pirmajā misijā atklātā jūrā, izsūtot vēsturisku vēsti: "Ceļā ar atomenerģiju!"
Šim uzdevumam tika atlasīti tikai labākie un psiholoģiski izturīgākie apkalpes locekļi. No viņiem lielākā daļa esot pieteikušies paši, apzinoties potenciālās briesmas, kas draudēja radiācijas noplūdes gadījumā. Lai gan tieši 50. gadu vidū pieauga izpratne par atomenerģijas bīstamību, bažas par šāda transportlīdzekļa ieviešanu nomāca Aukstā kara sacensība un zinātnieku entuziasms lētas enerģijas iegūšanai.
Tā paša gada maijā "USS Nautilus" uzstādīja divus jaunus rekordus - nepaceļoties virs ūdens, nopeldēja 2100 kilometrus no Jaunlondonas, ASV, līdz Sanhuanai, Puertoriko, kā arī 2223 kilometrus pieveica mazāk nekā 90 stundās.
Turpmākos pāris gadus turpinājās dažādi testi, pārspējot aizvien jaunus dziļuma un attāluma rekordus un līdz ar to pierādot atomzemūdeņu pārākumu pār citām zemūdenēm. Līdz 1957. gada 4. februārim "USS Nautilus" bija pieveikusi jau zīmīgās 60 000 jūras jūdzes jeb 110 000 kilometru - šādu attālumu spēja pieveikt zemūdenes vārda māsa Žila Verna darbā "20 000 ljē pa jūras dzelmi".
Zem Ziemeļpola ledus vāka
Tomēr "USS Nautilus" pats nozīmīgākais uzdevums pienāca 1958. gadā. Pēc tam, kad PSRS bija palaidusi pirmo zemes mākslīgo pavadoni, ASV prezidents Dvaits Eizenhauers pavēlēja ASV Jūras spēkiem īstenot pirmo zemūdenes braucienu uz ziemeļpolu. Mērķis bija vienkāršs - pierādīt, ka, kamēr PSRS ir pārāka gaisā, ASV nemanīta spēj nogādāt atomieročus jebkurā pasaules malā.
Pirmais mēģinājums sasniegt ledus klāto ziemeļpolu tika uzsākts 1958. gada 25. aprīlī, taču 19. jūnijā pārtraukts zemūdens ceļā manītā dziļi dreifējošā ledus dēļ. "USS Nautilus" atgriezās bāzē Pērlharborā, taču 23. jūlijā atkal devās uz ziemeļiem. Jau 3. augustā atomzemūdene kļuva par pirmo ūdens transportlīdzekli, kas sasniedzis ģeogrāfisko ziemeļpolu. Pēcāk tā turpināja ceļu un pēc aptuveni 1600 kilometru pieveikšanas zem ledus, atkal pacēlās pie Grenlandes krastiem.
Leģendārā atomzemūdene dalību militārajos manevros beidza 1980. gadā un kļuva par daļu no zemūdeņu vēstures muzeja. Šobrīd ikviens var izstaigāt "USS Nautilus" milzīgās telpas, kurās realitātes sajūtas uzburšanai izvietotas vaska lelles ASV jūrnieku formās.