47RS150204A897
Foto: Reuters/Scanpix
Otrdien Francijas Alpos notikusī aviokompānijas "Germanwings" pasažieru lidmašīnas aviokatastrofa izdzēsa 150 cilvēku dzīvības. Atgādinām par piecām aviokatastrofām, kurās bijis vislielākais bojāgājušo skaits.

Lai gan lidmašīnas nokrišanas iemesli vēl nav zināmi, lielu daļu gadījumu, kā vēlāk izrādījies, varēja novērst. Pat starp piecām lielākajām aviokatastrofām dažās pie vainas ir gluži vienkāršas cilvēcīgās kļūdas.

Tikmēr atgādinām, ka lidošana joprojām ir visu laiku drošākais pārvietošanās veids. Vēl pērn laikraksts "The New York Times" rakstīja, ka avarē vien vidēji katrs 45 miljonais reiss, bet personai, lai sagaidītu kādu negadījumu, būtu jālido vismaz 123 000 gadus bez pārtraukuma.

Piecas aviokatastrofas ar lielāko bojāgājušos skaitu pasaules vēsturē:

Tenerifes incidents


Foto: Arhīva foto

Bojāgājušie: 583
Izdzīvojušie: 61
Lidmašīnas: "Pan Am" lidmašīna "Boeing 747-121" un "KLM" lidmašīna "Boeing 747-206B"
Vieta: "Los Rodeos" lidosta Tenerifē Spānijā
Datums: 1977. gada 27. marts
Katastrofas iemesls: Liela migla, liels lidmašīnu skaits lidostā un slikta savstarpējā komunikācija, kā rezultātā divām lidmašīnām gandrīz vienlaikus dota atļauja pacelties katrai no sava skrejceļa gala. Tās saskrējās un tūlītēji aizdegās.

Norautā lidmašīnas aste


Foto: Arhīva foto

Bojāgājušie: 520
Izdzīvojušie: 4
Lidmašīna: "Japan Airlines" lidmašīna "Boeing 747SR "
Vieta: Osutakas kalns pie Ueno pilsētas Japānā
Datums: 1985. gada 12. augustā
Katastrofas iemesls: 12 minūtes pēc pacelšanās no jauna izlūzt nepareizi salabota agrākā incidentā gūta plaisa lidmašīnas pakaļgalā esošajā spiedienu regulējošajā starpsienā. Tā rezultātā rodas dekompresija, saplacinot lidmašīnas astes galu un noraujot vertikālo stabilizatoru (attēlā redzama lidmašīna pēc astes zaudēšanas, kuru kāds nejauši nobildējis īsi pirms tās nokrišanas). Lidmašīna kļuva nevadāma un pēc virpuļošanas virs Japānas nogāzās.

Saskrienas gaisā virs Indijas


Foto: Arhīva foto

Bojāgājušie: 349
Izdzīvojušie: 0
Lidmašīnas: "Saudi Arabian" lidmašīna "Boeing 747-100B" un "Kazakhstan Airlines" lidmašīna "Ilyushin Il-76"
Vieta: Gaisā virs Charki Dadri ciema Indijā
Datums: 1996. gada 12. novembrī
Katastrofas iemesls: "Kazakhstan Airlines" pilota kļūda nosakot un kļūdaini ziņojot lidmašīnas atrašanās vietu dispečeram uz zemes izraisa sadursmi ar otru lidmašīnu.

Kļūme bagāžas durvīs


Foto: Arhīva foto

Bojāgājušie: 346
Izdzīvojušie: 0
Lidmašīna: "Turkish Airlines" lidmašīna "McDonnell Douglas DC-10"
Vieta: Nogāzās mežā uz ziemeļiem no Parīzes
Datums: 1974. gada 3. marts
Katastrofas iemesls: Mehāniskas kļūmes dēļ kārtīgi nenoslēgtas bagāžas durvis radīja eksplozīvu dekompresiju, kura iznīcināja arī lidmašīnas kontroles sistēmas, liekot zaudēt lidaparāta vadāmību. Lidmašīna pēc kontroles vadības zaudēšanas nokrita mežā Uāzas provincē uz ziemeļiem no Parīzes.

Nosmok dūmos uz skrejceļa


Foto: Arhīva foto

Bojāgājušie: 301
Izdzīvojušie: 0
Lidmašīna: "Saudia" lidmašīna "Lockheed L-1011 TriStar"
Vieta: Rijādas lidosta, Saūda Arābija
Datums: 1980. gada 19. augusts
Katastrofas iemesls: Īsi pēc pacelšanās no Rijādas lidostas, lidmašīnas kabīnē tika konstatēti dūmi, kurus izraisījusi degšana bagāžas nodalījumā. Lai gan lidmašīna veiksmīgi nolaidusies atpakaļ lidostā, pilots neuzsāka ārkārtas evakuāciju, bet nezināmu iemeslu dēļ devās uz skrejceļa otru galu gandrīz 4 kilometru attālumā no glābējiem. Kad glābējiem beidzot izdevās atvērt durvis, visi lidmašīnā esošie jau bija miruši no saindēšanās ar dūmiem. Lidmašīnas piloti pat atradušies savos krēslos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!