AOP7.04989867
Foto: Vida Press
Lai nodrošinātu nepārtrauktu satiksmi starp Sauthemtonas un Ņujorkas ostām, rēdereja "White Star Line" radīja trīs vienādus kuģus – "Olympic", "Titanic" un "Britannic". Tas šķita gudrs lēmums arī no biznesa viedokļa – tā kā kuģi bija identiski, to būvei tika izmantoti vieni un tie paši rasējumi, vairumā iepirkts aprīkojums, trauki, gultas veļa un citas uz kuģiem nepieciešamās lietas.

Trīs par māsām dēvētajiem kuģiem bija vienāds izmērs, plānojums un interjers - lai pasažieriem nebūtu jāizvēlas "mīļākais" kuģis, ar kuru ceļot uz vai no Ņujorkas. Nākotne tika iezīmēta spožās krāsās, bet kuģu trio liktenis nebija viegls - "Titānika" traģēdija un Pirmais pasaules karš lika zaudēt to iecerēto spozmi.

Karaliskais pasta kuģis "Olimpija" - RMS Olympic

Šis bija pirmais no māsas kuģiem, kas tika atklāts  1910. gada 20. oktobrī, un tam bija arī ilgākais mūžs. Kuģa pirmajā braucienā uz Ņujorku to vadīja izslavētais kapteinis Edvards Džeimss Smits - tas pats, kas vadīja pirmo un vienīgo Titānika braucienu. Ņujorkā kuģis nonāca veiksmīgi, bet 1911. gada 21. septembrī "Olimpija" cieta sadursmi ar kuģi "HMS Hawke". Pēc atgriešanās Belfāstā kuģis tika salabots, izmantojot rezerves daļas no Titānika, kas tajā brīdī bija vēl tikai tapšanas stadijā.

Pēc Titānika traģēdijas "Olimpijai" veica vairākus uzlabojumus, kas garantētu drošību - tika nodrošināts pietiekams glābšanas laivu skaits visiem pasažieriem un kuģa korpuss nosegts ar ūdensnecaurlaidīgu pārklājumu.

Lai gan māsas kuģi tika radīti komerciāliem nolūkiem, visu mainīja karš. Jau 1915. gadā britu valdība pieprasīja "Olimpijas" nodošanu militārajam dienestam, lai tas kalpotu karapulku pārvadāšanai. Kuģis tika pārkrāsots žilbinošā krāsā, lai apmulsinātu pretiniekus, un, iespējams, Olimpijas lielākais kara sasniegums bija vācu zemūdenes U103 nogremdēšana.

Pēc kara kuģis atgriezās pasažieru pārvadājumu apritē un ieguva popularitāti pasažieru vidū. Ar laiku "Olimpija" pat saņēma iesauku "Old Reliable" (tulkojumā - "Vecais uzticamais"). Bet neveiksme atgriezās 1934. gada 15. maijā, kad Olimpija  sadūrās ar bākkuģi Nantucket. Šajā sadursmē  tika zaudētas septiņas dzīvības.

Pēc britu valdības pamudinājuma, "White Star Line" kompānija 1934. gadā apvienojās ar "Cunard Line" un ieguva finansējumu, lai pabeigtu nākotnes kuģus "RMS Queen Mary" un "RMS Queen Elizabeth", tādēļ daudzi novecojušie modeļi, tai skaitā "RMS Olympic" tika atvaļināti. Pēdējo reizi kuģis "Olimpija" jūrā devās 1935.gadā 12.aprīlī, pēc tam tika nodots izjaukšanai un tā piederumi - izsolīti. Vēl šodien vairāki artefakti no kuģa "Olimpija" ir apskatāmi viesnīcā "White Swan" un "Sauthemptonas" jūras muzejā. 

Viņa Majestātes Slimnīcas kuģis "Britannic" - His Majesty's Hospital Ship, HMHS Britannic

Britānijas dzīve sākās uz "Titānika" traģēdijas fona, tādēļ arī vārds, kam pēc sākotnējās ieceres bija jābūt "Gigantic", tika nomainīts uz "Britannic" - tas tika uzskatīts par patriotisku simbolu un attiecīgi arī veiksmes nesēju. Lai gan "White Star" vadītājs neatzina, ka kuģim kādreiz bijis iecerēts cits vārds, tiek uzskatīts, ka pēc "Titānika" traģēdijas nosaukums "Gigantic" būtu bijis pārāk ambiciozs un augstprātīgs.

Ārēji Britānija līdzinājās "Titānikam" - uz kuģa bija gan slēgs promenādes klājs, gan trīs klašu iedalījums, gan vairākas ekskluzīvas brīvā laika pavadīšanas iespējas pirmās klases pasažieriem. Bet bija viena būtiska atšķirība - glābšanas laivu celtņi bija daudzkārt izsmalcinātāki nekā uz "Titānika".

Arī iekštelpas bija tādas pašas kā "Titānikam", bet vairākas drošības funkcijas, piemēram,  glābšanas laivu skaits un dubults kuģa korpusa pārklājums tika pievienotas jau celtniecības procesā, nevis pēc tam.  Britānijā tika iebūvēta arī jaudīgāka turbīna, lai gan pārvietošanās ātrumu nebija iecerēts palielināt. Līdz ar šo jauninājumu kuģis Britānija kļuva par tā laika lielākās jūras turbīnas mājvietu. Lai gan kuģi atklāja 1914. gada 26. februārī, tā pirmais ceļojums tika aizkavēts finansiālu un industriālu problēmu dēļ. 1915.gadā Britānija tika pieprasīta kara vajadzībām un kļuva par slimnīcas kuģi (HMHS - His Majesty's Hospital Ship).

1916. gada 21. novembrī pulksten 8.12 "Britānija" uzdūrās mīnai Egejas jūrā un nogrima. Neraugoties uz uzlabotajām drošības funkcijām, Britānijas grimšana bija kā nežēlīgs atgādinājums "Titānika" traģēdijai četrus gadus iepriekš. Kuģim nebija lemts nonākt krastā, un arī mēģinājumi to nogādāt tuvējās Kea salas pludmalē cieta neveiksmi. Divas bez atļaujas nolaistās glābšanas laivas tika iesūktas propelleros un pilnībā sadragātas. Mazāk nekā stundu pēc sadursmes kuģis nogrima jūras dibenā. Lai gan šo traģēdiju pavadīja skumja ironija, nelaime varēja būt daudz lielāka, ja kuģis tobrīd būtu devies mājup ar ievainotiem karavīriem uz klāja.

Līdz ar Britānijas nogrimšanu, okeāna dzelmē pazuda arī "White Star Line" sapnis par trīs kuģu satiksmi no Sauthemptonas uz Ņujorku. Bija atlicis tikai pēdējais no māsas kuģiem - "Olympic", bet tas ne tuvu neradīja to greznības un spožuma sajūtu, ar kādu šo kuģu stāsts sākās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!