Pētnieciskās žurnālistikas grupas "Bellingcat" eksperti pabeiguši izmeklēšanu par Malaizijas lidmašīnas katastrofu Ukrainas austrumos un paziņojuši, ka noskaidrojuši lidmašīnu notriekušās raķešu sistēmas "Buk" vadītāju personības.
Vadītāju vārdi netiek atklāti, taču eksperti uzskata, ka sistēma "Buk" piegādāta no Krievijas.
Visu informāciju "Bellingcat" pārstāvji nodevuši starptautiskajai izmeklēšanas grupai, kas noskaidro Malaizijas lidmašīnas katastrofas apstākļus. Nākamajā nedēļā, 13. oktobrī, paredzēts publicēt ziņojumu par lidmašīnas katastrofas tehniskajiem cēloņiem. Galīgais ziņojums starptautiskajai izmeklēšanas grupai jāsniedz 2015. gada beigās.
"Bellingcat" eksperti secinājuši, ka 2014. gada 17. jūlijā sistēma "Buk" ar kravas automašīnu tika pārvesta no Doņeckas uz Sņižni, bet pēc tam tā savā gaitā pārvietojusies uz dienvidiem no Sņižnes. No turienes ap plkst. 16:20 pēc vietējā laika tika izšauta raķete, kas trāpīja lidmašīnai. Slēdzienus eksperti ilustrējuši ar fotogrāfijām.
Viņi atbildējuši arī uz jautājumu, no kurienes kaujinieki dabūjuši "Buk" sistēmu. Pētnieki noskaidrojuši, ka mašīna "Buk 3x2" līdz tam bijusi 53. zenītraķešu brigādes sastāvā. Brigāde dislocēta netālu no Kurskas.
"Bellingcat" eksperti norāda, ka šim "Buk 3x2" līdzīga mašīna ietilpusi armijas konvojā, kas devies no Kurskas uz Millerovu Rostovas reģionā 2014. gada jūnijā. Eksperti to pierāda ar vairākām fotogrāfijām, kas uzņemtas jūnijā Krievijā. Attēlos redzams, ka "Buk 3x2" mašīnai ir sarežģīts iekraušanas marķējums, saglabājušies ciparu fragmenti un balta krāsa uz kāpurķēdes aizsargplāksnes.
Neatkarīgajā izmeklēšanā arī noskaidrotas "Buk" vedušo vadītāju personības. Eksperti apgalvo, ka viņiem izdevies atrast tos četrus cilvēkus, kuri varējuši vadīt automašīnu, kas transportēja "Buk 3x2".
""Bellingcat" izmeklēšanā attiecībā uz šo kolonnu tika noskaidroti armijas transporta bataljoni, kas ietilpa kolonnā, kā arī četru vadītāju personības, kuri varēja vadīt automašīnu, kas transportēja "Buk 3x2"," teikts ziņojumā.