Delfi foto misc. - 45594
Foto: AP/Scanpix

Par spīti tam, ka arvien ticamāka kļūst versija par bumbas sprādzienu 31. oktobrī Sīnāja pussalā avarējušajā Krievijas pasažieru lidmašīnā "Airbus" A-321, Ēģipte turpina aktīvi noliegt visus secinājumus, saucot tos par priekšlaicīgiem un nepierādītiem. Ēģiptes ekonomika ir pārāk atkarīga no tūrisma, lai vietējās varasiestādes varētu vienkārši samierināties ar to, kādā virzienā ved izmeklēšana, raksta amerikāņu laikraksts "The New York Times".

Kā piemēru savām aizdomām, ka Ēģiptes amatpersonas varētu censties slēpt patiesību, medija žurnālisti min 1999. gadā notikušu aviokatastrofu. Tad virs Atlantijas okeāna avarēja Ēģiptes lidsabiedrības "Egypt Air" pasažieru reisa Losandželosa-Kaira lidmašīna – visi 217 uz klāja esošie cilvēki gāja bojā.

Traģēdija notika neitrālajos ūdeņos un tās izmeklēšana bija Ēģiptes Civilās aviācijas ministrijas atbildība. Tā kā iestādei nebija nepieciešamo resursu, tā lūdz palīdzību ASV Nacionālajai transporta drošības padomei (NTSB).

ASV eksperti ātri noskaidroja, ka avārija bija izraisīta ar nolūku: kamēr gaisa kuģa komandieris bija izgājis uz tualeti, otrais pilots nolūdzies Dievu, atslēdzis dzinēju un ievadījis lidmašīnu pikējošā lidojumā.

Tomēr tādi rezultāti, kas meta ēnu uz "Egypt Air", nav bijuši pa prātam Kairai, kura pārņēma izmeklēšanu savās rokās un nonāca pie secinājuma, ka katastrofas iemesls bijušas problēmas lidmašīnas vadības sistēmā. Pēc 17 gadiem punkts šajā lietā nav pielikts joprojām, norāda "The New York Times".

Eksperti uzskata, ka līdzīgs scenārijs varētu atkārtoties arī Krievijas lidmašīnas katastrofas gadījumā. "Nedomāju, ka šoreiz izmeklēšana atšķirsies no 1999. gadā novērotās. Valdība izdara spiedienu uz Ēģiptes speciālistiem, un šai ziņā kopš tiem laikiem nekas nav mainījies," laikrakstam pastāstīja bijušais NTSB vadītājs Džeimss Hols.

Tādam viedoklim piekrīt arī Ēģiptē populārs žurnālists Hani Šukrala. Viņaprāt ir ļoti liela iespējamība, ka varasiestādes centīsies slēpt terorakta faktu, ja tāds patiešām noticis.

31. oktobrī virs Sīnāja pussalas Ēģiptē avarēja Krievijas lidsabiedrības "Kogalimavia" laineris "Airbus A-321", kurš bija ceļā no Ēģiptes Šarm eš Šeihas kūrortpilsētas uz Sanktpēterburgu. Dzīvību zaudēja visi 224 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Par to, ka uz Krievijas lidmašīnas ar 224 cilvēkiem uz klāja varētu būt noticis terorakts, šonedēļ paziņoja Lielbritānijas premjers Deivids Kamerons. Bumbu lidmašīnas bagāžas nodalījumā Šarm eš Šeihas lidostā varētu būt ievietojis kāds cilvēks ar piekļuvi lidaparātam, atsaucoties uz neminētiem avotiem drošības iestādēs, piektdien ziņoja vairāki britu mediji. Britu izlūkdienesti savus secinājumus daļēji balstījuši pārtvertās Sīnāja pussalas kaujinieku telefonsarunās.

Versiju par spridzināšanu kā ticamu katastrofas iemelsu ceturtdien vakarā radiointervijā apstiprināja arī ASV prezidents Baraks Obama.

Piektdien, šķiet, netieši terorakta iespējamību atzinusi arī Krievija, kuras pozīcija līdz šim bija lielā mērā līdzīga Ēģiptei, kas uzstāja pret pāragru secinājumu izdarīšanu. Prezidents Vladimirs Putins deva rīkojumu apturēt lidojumus uz Ēģipti. Kremļa runasvīrs Dmitrijs Peskovs gan paziņoja, ka lēmums apturēt lidojumus vēl nenozīmē, ka katastrofu izraisījis terorakts.

Starptautiskie aviācijas noteikumi paredz, ka oficiālajā izmeklēšanas komisijā tiek iekļauti Francijas, Īrijas, Krievijas un Vācijas pārstāvji, jo šīs valstis ir dažādos veidos saistītas ar lidmašīnu vai reisu.

Tomēr noteikumi paredz Ēģiptes kontroli pār jebkuriem publiskiem paziņojumiem. Līdz šim Kaira ir noraidījusi ierosinājumus atklāt provizoriskos izmeklēšanas rezultātus, tostarp informāciju, vai lidmašīnas atliekās atrastas sprāgstvielu paliekas un deguma pēdas, skaidro "The New York Times".

Vēstīts, ka 31. oktobrī virs Sīnāja pussalas Ēģiptē avarēja Krievijas lidsabiedrības "Kogalimavia" laineris "Airbus A-321", kurš bija ceļā no Ēģiptes Šarm eš Šeihas kūrortpilsētas uz Sanktpēterburgu. Dzīvību zaudēja visi 224 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Līdz šim ir izskanējušas vairākas versijas par katastrofas iemesliem, kuri vēl tiek izmeklēti. Katastrofu varēja izraisīt neliela bumba, turbīnas izjukšana vai arī noguruma plaisas, atsaucoties uz Krievijas ekspertiem, ziņoja mediji.

Taču britu premjers Deivids Kamerons paziņoja par aizdomām, ka katastrofas iemesls ir spridzināšana. Ceturtdien spridzināšanas versijas iespējamību apliecināja arī ASV prezidents Baraks Obama.

Tikmēr Krievija un Ēģipte ir norādījušas, ka ir pāragri izdarīt kādus secinājumus par katastrofas iemesliem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!