Pasaules vēsturē ir neskaitāmi neatrasti lidaparāti. Jau 19. gadsimtā laiku pa laikam presē tika publicētas ziņas par dēkaiņu un slavas meklētāju pazušanu pēc tam, kad viņi ar gaisa baloniem devušies pāri Lamanšam vai aizpūsti tālēs virs ezeriem, jūrām un kalnu masīviem. Līdz ar pirmo lidmašīnu parādīšanos, līdzīga liksta piemeklēja arī agrīnās motorizētās aviācijas pionierus.
Pēc Otrā pasaules kara aviokonstruktoru, pilotu un navigatoru iemaņas strauji auga, tomēr, kā mēs varam redzēt no neseniem piemēriem, lidmašīnas dažādu iemeslu dēļ mēdz pazust joprojām. Tās par pazudušām tiek uzskatītas, ja to vraki tā arī nekad netiek uzieti.
Piedāvājam iepazīties ar tiem pēc Otrā pasaules kara fiksētajiem gadījumiem, kad lidmašīnas pazudušas ar vairāk nekā 50 cilvēkiem uz klāja:
Neizprotamā "Malaysia Airlines" lainera pazušana
Salīdzinoši nesen - 2014. gada 8. martā - no radariem pazuda "Malaysia Airlines" lidmašīna ar 239 cilvēkiem uz klāja. Tā bija devusies ierastā ceļā no Kualalumpuras uz Pekinu, kad pēkšņi bez acīmredzama iemesla nozuda no gaisa kontrolieru ekrāniem. Tūlītēji ģeogrāfiski tuvāk esošo valstu glābēji uzsāka pazudušā lainera meklējumus, taču tie nevainagojās panākumiem.
Lidmašīnas meklēšanas operācija pēc gada tika nodēvēta par visu laiku dārgāko šāda veida misiju pasaules vēsturē. Tā tika izvērsta lielā daļā Indijas okeāna, kur, visticamāk, lidaparāts arī ir nogāzies. Par spīti lielajiem pūliņiem un izdevumiem, līdz šim tā arī nav izdevies noteikt, kāpēc lidmašīna vispār avarējusi un kāpēc tik krasi mainījusi kursu jau ar izslēgtiem raidītājiem, lai nonāktu līdz Indijas okeānam uz rietumiem no Austrālijas.
Pirmā vēlāk apstiprinātā "Boeing 777-200ER" atlūza, kas izrādījās spārna daļa, tika atrasta Reinjonas krastā vairāk nekā gadu pēc avārijas - 2015. gada 29. jūlijā. Savukārt kopš 2015. gada nogales lidmašīnas atlūzas vairākkārt izskalotas arī Mozambikas krastos Āfrikā.
Pieņemot, ka visi uz klāja bijušie ir miruši, reiss 370 ir otra nāvējošākā aviokatastrofa kompānijas "Malaysia Airlines" vēsturē. To apsteidz tikai reisa MH17 katastrofa, kad, kā vairākkārt norādījusi starptautiskā Nīderlandes vadītā izmeklētāju komanda, lidmašīna notriekta ar Krievijā ražotu raķeti BUK, kas izšauta no Maskavas atbalstīto kaujinieku teritorijas,
Kalnu mistērija
Pirms "Malaysia Airlines" traģēdijas lidmašīna ar lielu cilvēku skaitu uz klāja bija pazudusi vien 80. gadu nogalē. Kompānijas "Pakistan International Airlines" reiss 404 ir bēdīgi slavens ar to, ka lidmašīna, visticamāk, nokrita uz sauszemes, taču līdz šai dienai nav izdevies to atrast.
Nelielais "Fokker F27 Friendship" lidaparāts plkst. 7.36 no rīta devās ceļā, lai no Džildžitas pilsētas Kašmiras Pakistānas daļā 49 pasažierus nogādātu galvaspilsētā Islamabadā. Par viņu ērtībām rūpējās pieci apkalpes locekļi.
Pēdējo reizi viens no abiem pilotiem ar zemi sazinājās plkst. 7.40. Tiek uzskatīts, ka lidmašīna nogāzusies kaut kur Himalaju masīvā, taču pat pēc gaisa un zemes meklēšanas operācijām vraku tā arī nav izdevies atrast līdz pat līdz mūsdienām.
Iespējams atrast gan jūrā, gan džungļos
Pirms vairāk nekā 50 gadiem - 1965. gada 1. novembrī - no Hovardā, Panamā, esošās ASV Gaisa spēku bāzes ceļā uz Salvadoras Starptautisko lidostu pacēlās lidmašīna "Douglas C-54". Ņemot vērā, ka tā bija operācijā devusies militārā lidmašīna, oficiāls tās apkalpes locekļu un pasažieru skaits nav publiskots līdz šim brīdim, taču dažādi avoti norāda, ka tajā atradušies 68 cilvēki.
Neilgi pēc tam pie Panamas Bokas del Toro arhipelāga tika uzieti 25 glābšanas riņķi, dažādas personīgās lietas un arī lidmašīnas atlūzas. Par spīti šiem atradumiem ūdenī, joprojām nav zināms, vai lidaparāts varētu gulēt Atlantijas okeāna dzīlēs vai tā iegāzusies līdz galam neizpētītajos un daudzviet pilnībā neskartajos Kostarikas džungļos.
Ne vraks, ne bojāgājušo mirstīgās atliekas nekad tā arī nav atrastas.
Iespējamais Vjetnamas kara upuris
Vjetnamas kara gados virs Klusā okeāna pazuda kompānijas "Flying Tiger Line" nodrošinātais ASV armijas čārterreiss. Šajā 1962. gada 16. marta negadījumā bez vēsts izgaisa "Lockheed Constellation L-1049H" lidmašīna ar 107 cilvēkiem uz klāja.
Tā kā lidotāju vidū bija 93 ASV karavīri un trīs dienvidvjetnamieši, kuri no Kalifornijas devās uz Saigonu, par ticamāko avārijas skaidrojumu tiek pieņemts kāda tankera apkalpes teiktais, ka lidmašīna gaisā uzsprāgusi. Visticamāk, to kāds ir uzspridzinājis.
Astoņās dienās tika pārmeklēti aptuveni 520 000 kvadrātkilometri, taču nekādas atlūzas tā arī netika uzietas. Savukārt bez lidmašīnas atliekām noteikt patieso tās nogāšanās cēloni ir neiespējami.
Tā arī nesasniedza Tokiju
1957. gada 22. martā Klusā okeāna rietumu daļā, aptuveni 320 kilometrus no Tokijas pazuda lidmašīna "Boeing C-97C-35-BO Stratofreighter" kopā ar visiem tās 67 pasažieriem.
Militārā lidmašīna bija pacēlusies no Travisas Gaisa spēku bāzes Kalifornijā, lai dotos uz bāzi Japānā.
Bojāgājušo cilvēku skaita ziņā tā tiek uzskatīta par visu laiku lielāko lidmašīnas "C-97" katastrofu. Zīmīgi, ka tieši divus mēnešus iepriekš - tā paša gada 22. janvārī - Vērmontas štata kalnos ASV nogāzās cits šīs sērijas lidaparāts ar septiņiem cilvēkiem uz klāja. Apkalpe tobrīd apguva degvielas uzpildes gaisā iemaņas.
Mičiganas ezera mistika
Kompānijas "Northwest Orient Airlines" reiss 2501 bija ikdienas transkontinentālais lidojums no Ņujorkas uz Sietlu. Propellera lidmašīna "DC-4" 1950. gada 23. jūnija naktī veica kārtējo ierasto lidojumu, šķērsojot Mičiganas ezeru, kad tā bez vēsts pazuda ar visiem 58 pasažieriem uz klāja. Notikuma laikā tas bija ASV civilās aviācijas lielākais negadījums, ņemot vērā lielo cilvēku skaitu.
Lai gan zināms visai precīzi, ka lidmašīna pēdējo signālu pārraidījusi, atrodoties aptuveni kilometru un simts metrus virs ezera virsmas, aptuveni 29 kilometrus no krasta, lidaparāta vraku tā arī neizdevās atrast pat pēc rūpīgas ezera dzelmes pārmeklēšanas ar traleriem, radiolokācijas ierīcēm un nirējiem.
Vienīgie atradumi bija atsevišķas cilvēku ķermeņu daļas un lidmašīnas oderējuma fragmenti.
Pirmā lielā pazušana pēc kara
Otrais pasaules karš nav atskaites punkts tikai aviācijas tehnikas attīstības, bet arī ar aviāciju saistītu incidentu skaita ziņā. Kara laikā pazuda salīdzinoši liels skaits lidmašīnu, jo bieži to notriekšana vai nogāšanās tālu ienaidnieka pusē aiz frontes līnijas vai virs ūdenstilpēm mājas bāzē palika bez izskaidrojuma.
Pirmais lidmašīnas, turklāt civilās lidmašīnas, pazušanas gadījums pēc Otrā pasaules kara fiksēts 1948. gada 1. augustā. Šajā dienā virs Atlantijas okeāna pazuda lidaparāts "Latécoère 631", kas bija ceļā no Martinikas salas Karību jūrā uz Mauritāniju Āfrikā.
Lidmašīnas nogāšanās iemesls un pat aptuvenā negadījuma vieta tā arī nekad nav atklāti.