Izraēlas Aizsardzības ministrija prezentējusi pirmo topošā riteņu bruņutransportiera "Eitan" prototipu, kādiem nākotnē jāaizvieto tūkstošus amerikāņu 70. gados izgatavoto "M-113", kuri Izraēlā ieguvuši iesauku "konservu bundžas", raksta "Defence Update".
Tiek norādīts, ka jaunie transportieri būšot vairāk aizsargāti, efektīvāki, kā arī lētāki par līdzīgiem ārpus Izraēlas ražotiem bruņotajiem armijas transportlīdzekļiem.
Tāpat tie būšot divreiz lētāki par izraēliešu pašu līdz šim ražotajiem "Namer" bruņutransportieriem uz kāpurķēdēm. Kopš 2008. gada saražoti vismaz 120 "Namer" transportieri, un aptuveni trīs miljonu ASV dolāru vērto transportlīdzekļu ražošanu paredzēts turpināt vismaz līdz 2027. gadam.
Jaunā transportiera ražošanai atsevišķas daļas, tostarp korpuss un ritošā daļa tiks iepirkti, taču kabīne, ieroču, aizsardzības un novērošanas sistēmas izgatavotas Izraēlā. Armija nolēmusi ražot bruņutransportieri uz riteņiem, ņemot vērā kaujas operācijas Gazā, kur pārvietošanās var notikt pa ceļiem ar līdz pat 90 km/h lielu ātrumu.
Transportlīdzeklis kopumā var svērt līdz pat 35 tonnām, kas ļauj to aprīkot ar aizsardzības sistēmām pret visiem biežākajiem kaujas lauka apdraudējumiem - pēc vajadzības to varēs apgādāt ar modulārām bruņām tā priekšpusē un sānos. Tāpat, lai aizsargātu apkalpes locekļus un pasažierus, "Eitan" ir pastiprināta un paaugstināta grīda, bet riepas spējīgas turpināt gaitu pat pēc vairākiem šāvieniem.
Paredzēts, ka "Eitan" bruņutransportieri izgatavos aizsardzības ministrijas pakļautībā esošā rūpnīcā, un gadā tiks saražoti daži desmiti šādu militāro transportlīdzekļu.
Patlaban izgatavotais prototips pieļauj dažādu modulāru kabīņu izmantošanu, piemēram vadības operācijām, kas aprīkota ar 50 mm automātisko ieroci vai kabīni ieroču vešanas misijām, kas aprīkota ar attālināmi vadāmiem 30/40 mm automātiskajiem ieročiem. Tāpat to varēs aprīkot ar raķešu palaidējiem. Savukārt tā brīvā virsma ieročiem un novērošanas ierīcēm dod iespēju kontrolēt situāciju 360 grādu apkārtnē.
"Eitan" paredzēts vadīt trīs cilvēku komandai - komandierim, šāvējam un šoferim. Katram no viņiem paredzēta individuāla operacionālā pozīcija, sēdvieta un piekļuves lūka tai. Savukārt kravas nodalījumā bruņutransportieris var vest līdz pat deviņiem pilnībā ekipētiem karavīriem, kuri var iekļūt un izkļūt pa aizmugures rampu.
Tikmēr par "konservu bundžām" dēvētos "M-113", kurus sāka ražot pērnā gadsimta 60. gados, pašas ASV paredz izmantot vēl līdz pat šī gadsimta trīsdesmitajiem gadiem. Tiek lēsts, ka Izraēla patlaban ir lielākais šo transportieru izmantotājs pasaulē - tās rīcībā ir vairāk nekā 6000 "M-113".