Kopš Ukrainas konflikta sākuma pastiprināta uzmanība tiek pievērsta Krievijas militārajām aktivitātēm, tostarp pieaugošajam gadījumu skaitam, kad virs Baltijas jūras Krievijas militārās lidmašīnas pārvietojas ar izslēgtiem transponderiem. Taču patiesībā kaimiņvalsts lidmašīnas par spīti Kremļa paustajai vēlmei problēmu risināt nemaz nevar šīs ierīces ieslēgt, jo tādu Krievijas gaisa tehnikai nemaz nav, vēsta igauņu laikraksts "Postimees".
Pēdējo divu trīs gadu laikā ievērojami saasinājusies problēma ar Krievijas militāro lidmašīnu, kuras civilajiem gaisa kontroles radariem un civilajām lidmašīnām ir neredzamas, lidojumiem virs Baltijas jūras un Somijas līča, skaidro medijs.
Krievijas militāro lidmašīnu neredzamība palielina risku, ka tās varētu saskrieties ar civilajiem lidaparātiem. Lai gan militārās un civilās lidmašīnas parasti lido dažādos augstumos un koridoros, ir dokumentēti daži gadījumi, kad Krievijas lidaparāti virs Baltijas jūras bīstami pietuvojušies civilajiem gaisa kuģiem.
Igaunijas Ārlietu ministrija diplomātiskās notās Krievijai ir uzsvērusi, ka tās kara lidmašīnas, kas ir pārkāpušas Igaunijas gaisa telpu, vienmēr lidojušas ar izslēgtiem transponderiem – ierīcēm, kas tās padara redzamas civilajiem radariem un citām lidmašīnām.
Jāpaskaidro, ka militārie radari, kādi ir arī Igaunijas rīcībā, spēj identificēt lidaparātu neatkarīgi no tā, vai transponders ir ieslēgts, vai nē.
Krievijā, kā skaidro viens no Igaunijas vadošajiem Krievijas ekspertiem Kadri Līks, lietas parasti sāk kustēties uz priekšu tikai tad, kad iesaistās pats prezidents Vladimirs Putins. Šoreiz viņa uzmanību izdevās pievērst somiem. Jūlijā notikušā vizītē Somijā Putins negaidīti paziņoja, ka vēlas risināt izslēgto transponderu jautājumu.
Rezultātā pēc tikšanās ar Somijas prezidentu Sauli Nīnisti Putins deva rīkojumu aizsardzības ministram Sergejam Šoigu atrisināt izslēgto ierīču jautājumu, viešot cerību, ka problēma ir novērsta.
Taču Krievijas kara lidmašīnas neko nevar ieslēgt un padarīt sevi redzamas pat ja rīkojums nāk no paša Putina, jo tām transponderu nemaz nav. Šo faktu apliecina viens no Maskavas zināmākajiem neatkarīgajiem militārajiem ekspertiem Pāvels Felgenhauers, izmēģinājumu lidotājs un Krievijas Federācijas varonis Aleksandrs Garnajevs, kā arī kāds Krievijas virsnieks, kurš vēlējās palikt anonīms, jo nav pilnvarots runāt ar medijiem.
"Nē, Krievijas militārajām lidmašīnām, vecām vai jaunām, nekā tāda uz klāja nav un nav bijis," laikrakstam pastāstīja Felgenhauers. "Krievijas militārās lidmašīnas nav aprīkotas ar transponderiem," apstiprina arī Garnajevs.
Felgenhauers skaidro, ka Krievijas kara lidmašīnām ir raidītāji, kas automātiski nosūta datus Krievijas militārajiem radariem, to signāli ir kodēti. Šī sistēma nespēj darboties kā civilais transponders, viņš papildina.
Sistēma radīta vēl PSRS laikos, kad visa gaisa telpa piederēja militāristiem, un civilās lidmašīnas drīkstēja pārvietoties tikai noteiktos koridoros. Kara lidmašīnas varēja lidot visur, kur tām vajadzīgs, un civilā identificēšanas sistēma nebija vajadzīga, viņš pamato.
"Modernajā Krievijā gaisa telpa joprojām pieder militāristiem. Arī Krievijas civilās gaisa satiksmes kontrolieri nevar redzēt militārās lidmašīnas," stāsta Felgenhauers. "Mūsu lidmašīnas vienkārši nevar ieslēgt transponderus, lidojot virs Baltijas jūras," viņš rezumē.
"Postimees" turpina, ka var tikai minēt Putina motivāciju, dodot neizpildāmu rīkojumus par transponderiem. Vai tas bija tikai acumirklīgs impulss pēc tikšanās ar Somijas prezidentu, izrādot labo gribu, vai arī pašam Putinam bijusi nepatiesa informācija par transponderiem. Varbūt tie bija apzināti meli, lai pārbaudītu Baltijas jūras valstu reakciju, dažādas iespējas modelē izdevums.