Dažas dienas pirms tam, kad starptautiskā komisija publicēs sākotnējos kriminālizmeklēšanas rezultātus virs Ukrainas austrumiem notriektā Malaizijas pasažieru reisa MH17 lietā, Krievija nākusi klajā ar jauniem faktiem, kuri ir pretrunā ar Maskavas iepriekš izvirzītajām notikušā versijām.
Lidsabiedrības "Malaysia Airlines" pasažieru lidmašīna "Boeing 777" ar 298 cilvēkiem uz klāja tika notriekta 2014. gada 17. jūlijā virs Austrumukrainas, kur Ukrainas spēki cīnās ar Maskavas kontrolētajiem kaujiniekiem.
Ukraina un Rietumvalstis uzskata, ka lidmašīna ar Krievijā ražotu "Buk" raķeti notriekta no prokremlisko kaujinieku kontrolētās teritorijas, par ko liecina virkne pierādījumu, savukārt Maskava savu un savu kaujinieku atbildību noliedz, visā vainojot Kijevu.
28. septembrī starptautiskā kriminālizmeklēšanas komisija gatavojas iepazīstināt ar sākotnējiem izmeklēšanas rezultātiem. Sagaidāms, ka oficiāli tiks atklāts gan ar kādu ieroci lidmašīna iznīcināta, gan no kurienes tas izšauts.
Tikmēr trīs dienas pirms izmeklēšanas rezultātu publicēšanas Maskavā notika Krievijas Aizsardzības ministrijas un "Buk" sistēmu ražotāja "Almaz-Antey" kopīga preses konference, kurā celti gaismā jauni fakti, ziņo "Current Time".
Pagājušajā nedēļā "Almaz-Antey" paziņoja, ka rūpnīcā atrasti dati no radara, kurš MH17 katastrofas dienā sekojis debesu telpai virs Ukrainas Austrumiem. Datu atrašanu vairāk nekā divus gadus pēc katastrofas uzņēmums skaidro ar to, ka tie bijuši kāda uz remontu nogādāta radara datu nesējos.
Starptautiskajiem izmeklētājiem šie attēli nebija pieejami un ir nodoti Krievijas Aizsardzības ministrijai, raksta "Ukraine Today".
Ne raķetes palaišanu, ne citus objektus nekonstatē
Atrastie radaru attēli liecinot, ka nekādi lidojoši objekti, izņemot divas pasažieru lidmašīnas, katastrofas vietā nav konstatēti, paziņots konferencē. Tāpat uzsvērts, ka nekādi objekti lidmašīnai no austrumu puses, tostarp Sņižnes apkārtnes, aviolainerim nav tuvojušies.
Sņižņe ir separātistu kontrolēta vieta, kur katastrofas dienā tika manīta Krievijas "Buk" raķešu sistēma, taču Maskava uzstājīgi apgalvo, ka raķete palaista nevis no turienes, bet Ukrainas kontrolētām teritorijām vairāk uz Rietumiem.
Pazudis Ukrainas Su-25
2014. gada vasarā pēc MH17 katastrofas Maskava izvirzīja vairākas katastrofas versijas. Viena no tām – pasažieru lidmašīnu notrieca Ukrainas iznīcinātājs Su-25. Krievijas Izmeklēšanas komisija šai sakarā pat ierosināja krimināllietu, atgādina "Current Time".
Taču tagad Aizsardzības ministrija apstiprina: debesīs bija tikai civilās lidmašīnas un bezpilota lidaparāts "Orlan" virs Krievijas teritorijas.
Ministrijas pārstāvis preses konferencē uzsvēra, ka "Orlan" speciāli radīts radariem grūti pamanāms, bet atrastajos "Utjos-T" attēlos ir redzams, tātad, arī "Buk" raķetes palaišana tiktu pamanīta, ja būtu notikusi.
Tikmēr to, vai raķete varētu būt palaista no teritorijām vairāk uz rietumiem un dienvidiem no katastrofas vietas, Krievijas radara tehniskās iespējas konstatēt neļaujot, konferencē paskaidroja Radiotehniskā karaspēka komandieris Andrejs Kobana.
Neatkarīgā žurnālistikas izmeklēšanas grupa “Bellingcat”, kas pēta MH17 katastrofu, jau paziņojusi, ka Krievija ar šiem datiem atzīst pati savus melus un apstiprina “Bellingcat” secinājumus, ka 2014. gada 21. jūlijā publiskotie Krievijas Aizsardzības ministrijas dati bija safabricēti, ziņo “Radio Svoboda”.
Visa prezentētā informācija tiks nodota Nīderlandei, konferencē uzsvēra Aizsardzības ministrijas pārstāvis Igors Konašenkovs.
Tāpat ministrija MH17 katastrofā atkārtoti apvainoja Ukrainu, apsūdzot Kijevu starptautiskās izmeklēšanas manipulēšanā.
Pagājušajā gadā Krievija, kura savu vainu katastrofā kategoriski noliedza, ANO Drošības padomē izmantoja savas veto tiesībās, lai bloķētu rezolūciju par starptautiska tribunāla izveidošanu MH17 notriekšanas izmeklēšanai.