Mēneša laikā jau otrās kaujas lidmašīnas zaudēšana, kas izvietota uz aviācijas bāzes kuģa "Admiral Kuzņecov", ir bezprecedenta gadījums Krievijas aviācijā, pirmdien vēsta raidsabiedrības BBC krievu redakcija.
Krievijas Aizsardzības ministrija atzina lidmašīnas zaudēšanu un paziņoja, ka pilots nav cietis. Avārijas iemesls bijusi aerofinišiera troses pārtrūkšana.
"Pēc kaujas uzdevuma veikšanas Sīrijas debesīs, veicot nosēšanos uz aviācijas bāzes kuģa "Admiral Kuzņecov" aerofinišiera troses pārtrūkšanas dēļ no klāja noripoja iznīcinātājs "SU-33". Pilots katapultējās un viņu uzreiz ar meklēšanas un glābšanas dienesta palīdzību nogādāja uz kuģa klāju. Lidotāja veselībai nekas nedraud," paziņojis Krievijas kara resors.
Iepriekšējā avārija uz bāzes kuģa notika 14.novembrī. Tad iznīcinātājs "MiG-29K" nokrita dažus kilometrus no kuģa.
Par šīs avārijas iemesliem oficiāli nekas netika paziņots – Aizsardzības ministrija vien paziņoja par kādu tehnisku problēmu.
Tikmēr internetā sākušas cirkulēt runas par to, ka "MiG-29K" avāriju izraisīja vesela virkne dažādu kļūmju un tehnisku problēmu dēļ, ko aizsāka vienas no divām aerofinišiera trošu satrūkšana. Pēc tam lidmašīnai esot likts riņķot virs kuģa, lai būtu iespējams novērst tehnisko kļūdu, taču tā nokrita, jo bija iztērēta visa degviela, bet atļauja nosēsties tā arī netika saņemta.
Aizsardzības ministrija oficiāli šo versiju, ko presē un blogos uzskata par patiesu, nav noliegusi. Tomēr "MiG-29K" nokrišanas iemesli tā arī nav zināmi.
Ikdienišķa avārija
Aerofinišera trosei ir paredzēta, lai dažās sekundēs apstādinātu daudzas tonnas smagu lidaparātu – aviācijas bāzes kuģa nosēšanās platforma ir pārāk īsa, lai lidaparāts nosēstos kā parasts. Lidmašīnai jānosēžas 90 metrus pēc saskaršanās ar klāju.
"Admirālim Kuzņecovam" ir četras šādas troses "Svetlana-2", no kurām pirmā ir 46 metrus no klāja malas, bet nākamās attiecīgi 12 metrus cita no citas. Savukārt lidmašīnas astes daļā ir sija ar āķi – kāsis. Lidojuma laikā tas ir pacelts un piespiests fizelāžai, bet pirms lidaparāta nosēšanās tas tiek nolaists uz leju.
Ar šo āķi lidmašīnai ir jāaizķeras aiz otrās vai trešās troses. Pirmā un ceturtā trose ir uzstādītas katram gadījumam, ja lidmašīna nosēdusies vai nu pirms vai pēc zonas.
Turklāt, atšķirībā no sauszemes iznīcinātāja, nosēšanās laikā pilots palielina dzinēju vilkmi, nevis to samazina. Tas tiek darīts tieši tāpēc, ka trose var satrūkt, lai lidmašīna varētu aiziet uz otro loku. Tādi gadījumi nav retums.
Tā martā "E-2S" nosēšanās laikā uz amerikāņu kuģa "Dvaits Eizenhauers" satrūka viena no šīm trosēm. Lidmašīna noslīdēja no klāja un tik tikko neavarēja – pilots spēja lidojumu izlīdzināt burtiski dažus metrus no ūdens virsmas. Turklāt aptrūkusī trose skāra arī vairākus klāja komandas locekļus, kuri guva nopietnas traumas. Izmeklēšanā beigu beigās tika noskaidrots, ka trose satrūka, jo kuģa tehniskais personāls bija pieļāvis vairākus tās uzstādīšanas procedūras pārkāpumus.
Arī uz kuģa "Admiral Kuzņecov" bija notikuši līdzīgi incidenti.
2005.gadā Atlantijas okeānā ziemeļu daļā nogrima "SU-33", kas nebija spējis nosēsties uz klāja, turklāt viena no neoficiālajām versijām bija, ka pilotu pievīla satrūkusi aviofinišiera trose.
Vecs kuģis
Tikmēr klīda runas par to, ka "MiG-29K" avārjas iemesls novembrī tāpat bija vai nu viena vai divas satrūkušas troses, tādējādi nav izslēgts, ka tā trose, kas bija tagadējās avārijas iemesls, tikusi uzstādīta pavisam nesen.
Militārie eksperti atzīmējuši, ka bāzes kuģa tehniskais stāvoklis ne tuvu nav ideāls.
Ejot no Severomorskas uz Vidusjūru no kuģa skursteņa nāca biezi tumši dūmi, kas, pēc speciālistu domām, liecina par tehniskām problēmām, kas arī iepriekš bija liegušas tam iet ar pilnu jaudu. Tiesa gan, pēc "MiG-29K" pēc Krievijas televīzija demonstrēja kadrus, kuros bija redzams, kā "SU-33" pacēlās no "Admiral Kuzņecov" ar divām aviobumbām.
Bija paredzēts, ka pēc atgriešanās no Sīrijas kuģim Krievijā tiks veikts ilgs kapitālais remonts.