Kenija šonedēļ atklāja lielāko infrastruktūras objektu kopš tās neatkarības iegūšanas 1963. gadā – dzelzceļa līniju starp tās lielāko ostas pilsētu Mombasu un galvaspilsētu Nairobi. Aptuveni 2,85 miljardus eiro izmaksājušo projektu finansēja Ķīna.
Izmantojot ekspresi, attālumu starp abām pilsētām tagad iespējams veikt četrās ar pusi stundās iepretim līdzšinējās līnijas divpadsmit stundām. Brauciens ar autobusu starp pilsētām ilgst deviņas stundas.
Atklāšanas dienā prezidents Uhuru Kenijata paziņoja, ka šīs dzelzceļa līnijas postītājus gaida nāvessods pakarot. Viņa brīdinājums sekoja incidentam, kad četri cilvēki tika aizturēti par sliedes norobežojošā žoga postīšanu. Tiesa, šāds likums vēl nav pieņemts, bet prezidentam Kenijā ir tiesības tādu izsludināt.
Paredzēts, ka 470 kilometrus garais dzelzceļa posms ir tikai daļa no plašāka dzelzceļa tīkla, kura mērķis ir reiz vairākas sauszemes ieskautas valstis – Dienvidsudānu, Ruandu, Burundi, Etiopiju –, kā arī Kongo austrumus savienot ar Indijas okeānu.
Pagājušajā nedēļā Ķīna garantēja līdzekļus 3,2 miljardu eiro apmērā nākamās jaunās līnijas izbūvē starp vēl divām Kenijas pilsētām Naivašu, kurā mīt aptuveni 200 000 iedzīvotāju, un Kisumu, kurā dzīvo ap 400 000 cilvēku. Tādējādi dzelzceļa tīkls tiks pagarināts par vēl 250 kilometriem.
Līdzšinējā 470 kilometru līnija, izmantojot modernu ķīniešu attīstītu dzelzceļu būves tehnoloģiju, tapa nepilnu trīsarpus gadu laikā. Tas ir par 18 mēnešiem ātrāk nekā sākotnēji bija plānots, norāda BBC.
Kenijā pirmā dzelzceļa līnija tika izbūvēta pirms 1896 gadā, kad Britu koloniālā vara izbūvēja līniju starp Mombasu un Kisumu. Šo sliežu platums ir viens metrs, kas neatbilst starptautiskajiem standartiem un traucē tirdzniecībai. Šī iemesla dēļ starptautiskajiem standartiem atbilstošā līnija patlaban uzbūvēta pilnībā no jauna.