ASV interneta gigants "Google" ir atradis liecības, ka Krievijas aģenti tīmekļa reklāmās ar mērķi ietekmēt 2016. gada ASV prezidenta vēlēšanas tērējuši desmitiem tūkstošus dolāru, ziņo laikraksts "The Washington Post".
Dezinformējošās reklāmas izplatītas "Google" produktos, tostarp video krātuvē "Youtube" un e-pastu sistēmā "Gmail", atklāja medija avoti. Taču šīs reklāmas, domājams, nav nākušas no tiem pašiem ar Kremli saistītajiem avotiem, kas ar reklāmām centušies ietekmēt ASV vēlēšanu rezultātus sociālajā tīklā "Facebook".
"Google" norāda, ka izmeklē mēģinājumus ļaunprātīgi izmantot tās sistēmu. Kompānija pēta reklāmu kopumu, kas izmaksājušas līdz 100 tūkstošiem dolāru, atklāja izmeklēšanai tuvs avots.
"Mums ir stingri reklāmas noteikumi, tostarp politiskās reklāmas mērķēšanas ierobežojumi un aizliegumi atlasīt mērķauditoriju uz reliģijas un rasu pamata. Mēs, sadarbojoties ar pētniekiem un citām kompānijām, veicam dziļāku pārbaudi, lai izmeklētu mēģinājumus ļaunprātīgi izmantot mūsu sistēmu, un sniegsim atbalstu notiekošajā izmeklēšanā," teikts "Google" paziņojumā.
ASV izlūkošanas jau agrāk šogad secināja, ka Krievija ir centusies ietekmēt vēlēšanas par labu tagadējam prezidentam Donaldam Trampam. Krievijas valdība šādas apsūdzības kategoriski noliedz, tāpat kā Tramps noliedz sakarus ar Kremli.
Šo jautājumu turpina izmeklēt ASV kongresa komisijās un Tieslietu ministrijā.
Pirmdien arī kompānija "Microsoft" paziņoja, ka izmeklē, vai ar ASV vēlēšanām saistītas Krievijas pasūtītas reklāmas izvietotas meklēšanas programmā "Bing" un citos kompānijas produktos.
Par Krievijas finansētas reklāmas kampaņas atklāšanu savā sociālajā tīklā septembrī paziņoja "Facebook". Kompānija konstatēja, ka 100 tūkstoši dolāru divu gadu periodā tērēti aptuveni 3000 reklāmās, kas vērstas uz sociālās un politiskās šķelšanās veicināšanu.
"Facebook" dibinātājs Marks Cukenbergs vēlāk paziņoja, ka uzņēmums visu informāciju nodos ASV izmeklētājiem.