Delfi foto misc. - 55601
Foto: Reuters/Scanpix

Divos no trim tvitera kontiem, kuros krievu valodā pieminēta NATO militārā klātbūtne Austrumeiropā, saturu ir radījuši roboti, noskaidrots Rīgā bāzētā NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pētījumā.

Šajos kontos publicēti 84% krievu valodā rakstīto tvītu par šo tematiku.

Arī tviteris angļu valodā par šo tēmu ir spēcīgi automatizēts - katrā ceturtajā kontā saturu ir radījuši roboti, un tie bijuši atbildīgi par 46% satura angļu valodā.

Pētījumā tika aplūkotas četras valstis - Latvija, Lietuva, Igaunija un Polija. No tām vislielākā robotu aktivitāte novērota Igaunijā. Savukārt vismazāk skartās ir Polija un Lietuva.

Centra pētījumā norādīts, ka krievu valodā radītais saturs tviterī tiek uzraudzīts mazāk iedarbīgi nekā tviteris angļu valodā.

Neskatoties uz lielo robotu aktivitāti, aplūkotajā laika posmā plaša mēroga koordinētas robotu kampaņas nav novērotas. Robotu darbības lielais vairākums bija apolitisks surogātpasts.

Šis ir centra pirmais pētījums par saturu, kas ar robotu palīdzību radīts sociālajos medijos.

Pirmajā pētījumā "Robotrolling" aplūkoti gadījumi, kuros tviterī pieminēta NATO un viena vai vairākas minētās valstis, kurās izvietoti NATO spēki. Aplūkots laika posms no 2017.gada 1.marta līdz 30.augustam. Kopumā izpētīti 32 000 tvītu. Aktīvo lietotāju skaits bija 11 600, no kuriem katrs ceturtais rakstīja krievu valodā. Krievu valodā rakstošie lietotāji bijuši divreiz aktīvāki nekā angļu valodā rakstošie.

Pētījumā konstatēts, ka 70% aplūkoto aktīvo tvitera kontu krievu valodā saturs tika radīts lielākoties ar robotu palīdzību. Ekvivalentos kontos angļu valodā tādu bija 28%.

Ar robotu palīdzību krievu valodā par NATO Baltijas valstīs un Polijā radīti apmēram 84% tvītu krievu valodā. Angļu valodā tādu bija 46%.

Ievērojamo robotu radīto saturu lielā mērā var izskaidrot ar mediju un dažādu iestāžu kontiem, kas automātiski publicē saites uz jauniem rakstiem, kas tiek skaitīti kā robotu radīts saturs. Centra pētījuma secinājumi lielā mērā atbilst Indiānas Universitātes un Oksfordas Universitātes pētnieku komandu publikācijās paustajiem.

NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pētījumā aplūkoti tikai dati tviterī par NATO militāro aktivitāti Polijā un Baltijas valstīs. Turpmākās centra publikācijās plānots aplūkot arī citus reģionā sociālos tīklus.

Centra pētījumā noskaidrots, ka krievu valodā radītais saturs vislielāko apjomu sasniedza maijā un jūnijā sākumā, kad tika rīkotas plašas NATO militārās mācības. Savukārt saturs angļu valodā augstāko punktu sasniedza martā un aprīli, kas NATO dalībvalstu karavīri ieradās Baltijas valstīs.

Apskatītajā laika posmā saturs angļu valodā bija nemainīgā līmenī, un attiecīgais temats tika pieminēts vidēji 3400 reizes mēnesī. Krievu valodā radītajā saturā bija novērojamas lielākas svārstības. Attiecīgā tematika parasti tika pieminēta apmēram 2000 reižu, tomēr jūlijā šis skaits saruka līdz 1100.

Igaunijā tika konstatēta vislielākā robotu aktivitāte krievu valodā radītajā saturā - attiecīgā tematika tika pieminēta 4200 tvītos, un 87% gadījumu saturu radījuši roboti. Visbiežāk pieminētie temati par Igauniju bija britu karavīru ierašanās, ASV militāro lidmašīnu "F35" izvietošana, kā arī militārās mācības. Maija sākumā un augusta sākumā tika pieminēta arī Krievijas militāro lidmašīnu ielidošana Igaunijas gaisa telpā.

Latvijā tika novērota otra lielākā robotu aktivitāte krievu valodā (2600 reižu), un 85% no attiecīgā satura radīja roboti. Robotu radītais saturs par Latviju koncentrējās uz mācībām "Summer Shield" un kanādiešu karavīru ierašanos.

Robotu radīts saturs par Lietuvu bija mazāk izplatīts - tā tika pieminēta 1600 reižu un 81% gadījumu saturu radīja roboti. Ievērojamu komentāru skaitu izraisīja mācību "Steadfast Cobalt" sākums 22.maijā, kā arī divi incidenti ar NATO karavīru iesaisti jūnijā. Aktivitāti tviterī raisīja arī jūlijā NATO publicētā filma pretošanās kustību jeb meža brāļiem Baltijā.

Polijā arī reģistrēta salīdzinoši mazākā robotu aktivitāte - 1800 tvīti, un roboti radījuši 80% no visa tematikai veltītā satura krievu valodā.

Krievu valodā radītais saturs spēcīgi korelē ar reportāžām ziņās par militārajām mācībām, NATO karavīru dislokāciju un nelieliem incidentiem ar karavīru iesaisti. Saturā angļu valodā dominēja ASV iekšpolitika un ārpolitika, īpaši ASV prezidenta Donalda Trampa NATO veltītie komentāri un viņa vizīte Polijā jūlija sākumā. Incidenti ar NATO karavīru iesaisti daudz vairāk tika izcelti tviterī krievu valodā. Tomēr līdz šim brīdim lielāka uzmanība tikusi veltīta karavīru izvietošanai un mācībām, ne šāda veida incidentiem.

Kopš maijā un jūnijā notikušajām NATO mācībām vērojama krievu valodā robotu radītā satura apjoma mazināšanās. Līdzīga tendence novērojama arī cilvēku radītajam saturam.

Automātiski radītais saturs sastāv no labdabīga satura (mediju publikācijas), surogātpasta un politiski motivēta materiāla.

Tvitera saturs par NATO saistītām ziņām lielākoties aptvēra robotu komunikāciju ar citiem robotiem, robotu īstenotu trešo pušu satura reklamēšanu, kā arī robotu centienus pakāpeniski veidot ticamus profilus.

Vistipiskākais novērotā robota tips parasti nokopē mediju ziņu virsrakstus ar saiti uz ziņu vai bez tās un ar attēlu.

Cits izplatīts robotu tips ir ziņu apkopotājs. Dažreiz šādi konti paļaujas uz trešo pušu pakalpojumiem, lai automātiski publicētu konkrētu mediju jaunos rakstus. Citos gadījumos vairāki izdomāti jeb "viltus" mediji kopē vai ar algoritmu palīdzību pārraksta citu mediju saturu un publicē tos zem sava vārda.

Savukārt angļu valodā novērojams salīdzinoši mazāks skaits kontu, kas atbildīgs par salīdzinoši lielu apjomu. Roboti ļoti ražīgi "piesārņoja" tvitera vidi, tomēr tie aizņēma tikai 28% no angļu valodā radīta satura.

Krievu valodā radītajā saturā var pamanīt gan lielu apjomu, gan arī mazu apjomu radošus robotus. Tas noveda pie lielāko robotu īpatsvara - apmēram 70% no kontu kopskaita. Mazāku apjomu radošie roboti biežāk bija politiski orientēti, savukārt uz peļņu tendētie roboti parasti bija aktīvāki.

Tviterī krievu valodā biežāk novērojama darbības koordinācija, savukārt angļu valodā vairums lielu apjomu radošo robotu darbojas individuāli. Šādi konti parasti tiek aizliegti pāris nedēļas vai mēnešus pēc to radīšanas. Tviterī krievu valodā šāda veida konti var darboties krietni ilgāk.

NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centrs norāda, ka kompānija "Twitter" ir daļēji vainojama pie tā, ka šāda veida konti krievu valodā tiek paciesti ilgāk un tviterī krievu valodā ir vairāk sastopami roboti. Centrs vērš uzmanību uz to, ka angļu valodā nerakstošā vide tiek uzraudzīta daudz vājāk, paciešot rīcību, kas citkārt novestu pie konta darbības apturēšanas.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!