Viens no Ukrainas teritorijā karojošo prokremlisko kaujinieku komandieriem Igors Bezlers ar segvārdu Bess (attēlā), kurš Donbasu ir pametis un tagad dzīvojot Krievijas okupētajā Krimā, nīderlandiešu izmeklētājiem liecinājis 2014. gada vasarā virs Ukrainas notriektā pasažieru reisa MH17 lietā, ziņo portāls "Currenttime".
Bijušais pašpasludinātais Ukrainas pilsētas Horļivkas "komandants" Bess savās liecībās starptautiskās izmeklēšanas komandas locekļiem apgalvojis, ka nav saistīts ar pasažieru "Boeing" notriekšanu, liecina medija rīcībā nonācis paša Bezlera apraksts par sarunā ar izmeklētājiem runāto.
Tāpat Bess apgalvojis, ka vilcējs ar "Buk" raķešu iekārtu nekad nav braucis caur tolaik viņa kontrolētajai Horļivkai un nosaucis par viltojumu Ukrainas specdienestu publicētās telefona sarunas, kurās cilvēks ar iesauku Bess paziņo par notriektu lidmašīnu, bet citi separātisti stāsta, ka MH17 notriekuši kaut kādi "kazaki". Bess gan papildinājis, ka patiešām ir notriecis Ukrainas militārās lidmašīnas.
Sarunai ar starptautiskajiem izmeklētājiem Bezlers esot saņēmis atļauju, bet neprecizē, no kā. "Currenttime" spekulē, ka atļaujas devēji bijuši Krievijas specdienesti.
Starptautiskā apvienotā izmeklēšanas komanda (JIT), kas izmeklē reisa MH17 katastrofu virs Donbasa, pērnā gada septembrī secināja, ka lidmašīna notriekta no prokremlisko kaujinieku kontrolētās teritorijas ar "Buk", kas ievests no Krievijas.
Krievijas pilsonis Bezlers atpazīstamību iemantoja, kad internetā izplatīja inscenētu gūstekņu nošaušanas video. Vēlāk viņa vārds izskanēja saistībā ar MH17 notriekšanu – noklausītās telefonsarunās viņš it kā saņēmis informāciju par lidmašīnas tuvošanos, bet vēlāk viņš figurē sarunās, kur konstatē, ka notriekta ir pasažieru, nevis militārā lidmašīna.
Bezlers ir svarīgs liecinieks MH17 lietā, uzskata Neatkarīgās pētnieciskās grupas "Bellingcat" koordinators Ēriks Tolers
"Viņš ir ļoti svarīgs personāžs šajā izmeklēšanā. Viņa padotie bija netālu no "Buk", kad tas šāva pa "Boeing". Un viņš figurē separātistu sarunās par "Buk" transportēšanu un izmantošanu. Es nezinu, kurš bija pie "Buk" stūres palaišanas laikā, bet es zinu, ka Igors Bezlers bija ļoti, ļoti svarīgs cilvēks šajā izmeklēšanā, kurš zina, kas bija pie stūres, kādi cilvēki ir saistīti ar "Buk" transportēšanu no Krievijas uz Ukrainu un atpakaļ," medijam stāsta Tolers.
"Bellingcat" jau iepriekš ir izdevies identificēt, ka pašgājēja raķešu iekārta "Buk" ar numuru 332 piederējusi Krievijas 53. zenītraķešu brigādei. Jūnijā "Bellingcat" publicēja fotogrāfiju, kurā šī pati "Buk" iekārta redzama Krievijā pirms pārvešanas uz Ukrainu.
8. decembrī "Bellingcat" un vietne "Insider" publicēja pētījumu, kurā identificē vēl vienu ar MH17 notriekšanu saistītu svarīgu personu ar segvārdu Delfīns. "Bellingcat" apgalvo, ka tas ir Krievijas armijas Centrālā kara apgabala galvenais inspektors ģenerālpulkvedis Nikolajs Tkačevs.
Pats Tkačevs jau paspējis šīs apsūdzības noraidīt un intervijā laikrakstam "Novaja Gazeta" pauda gatavību sūdzēt tiesā gan "Bellingcat", gan "Insider". Ģenerālpulkvedis arī uzsvēra, ka nodarbojas ar bērnu patriotisko audzināšanu un Donbasā 2014. gadā nav bijis.
Malaizijas lidsabiedrības "Malaysian Airlines" pasažieru reisa MH17 lidmašīna "Boeing 777" 2014. gada jūlijā bija ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru, kad tā avarēja prokremlisko kaujinieku kontrolētajā Ukrainas teritorijā.
Visi 298 uz klāja esošie cilvēki, tostarp 196 nīderlandieši, gāja bojā. Rietumi un Ukraina notikušajā vaino prokremliskos nemierniekus, kuri lidaparātu notriekuši ar Krievijas piegādātu pretgaisa aizsardzības sistēmu "Buk".
Tikmēr Maskava, kas atbalsta un apbruņo kaujiniekus, savu un kaujinieku vainu kategoriski noliedz, notikušajā vainojot Kijevu.
Maskava arī bloķēja ANO Drošības padomes rezolūciju par starptautiska tribunāla izveidi MH17 notriekšanas lietā.