"Brexit" ietekmē palielināsies risks, ka atcelto lidojumu skaits uz un no Lielbritānijas varētu palielināties, prognozēja aviopasažieru tiesību aizstāvības uzņēmuma "Skycop" izpilddirektors Marjus Stonkus.
Kā informēja "Skycop" pārstāvji, aptuveni pēc gada Lielbritānija būs izstājusies no Eiropas Savienības (ES), tomēr joprojām nav skaidrības, kā gaidāmais "Brexit" ietekmēs avionozari un pasažierus.
Stonkus atgādināja, ka pašlaik joprojām ir spēkā ES regula, kas aizsargā aviopasažierus pret atceltiem, aizkavētiem vai virspārdotiem lidojumiem, taču, līdz ar izstāšanos no ES 2019.gada martā visas tiesības vairs nebūs piemērojamas ES iedzīvotājiem, kuri ceļo uz un no Lielbritānijas. Līdzīgi kā ar citiem ES noteikumiem, minētais regulējums arī vairs nebūs spēkā, kā rezultātā Eiropas, tostarp Latvijas pasažieriem nebūs iespēja saņemt kompensācijas par Lielbritānijas aviokompāniju radītajiem zaudējumiem, sacīja "Skycop" izpilddirektors.
"Ir pagājis gads kopš publiskajā telpā parādījās pirmā informācija par sekām, ar kurām var nākties saskarties ES aviopasažieriem, stājoties spēkā "Brexit". Lai arī ir izskanējušas neskaitāmas spekulācijas par ļaunāko iespējamo scenāriju pēc 2019.gada marta, aviokompānijas joprojām nav saņēmušas alternatīvu risinājumu konkrētajai situācijai. Jaunākie dati liecina, ka Lielbritānijā šobrīd dzīvo un strādā aptuveni 100 000 latviešu, tādēļ "Brexit" iznākums nopietni ietekmēs vēl lielāku skaitu cilvēku gan Latvijā, gan Lielbritānijā," uzsvēra Stonkus.
Viņš norādīja, ka, nespējot sagaidīt varasiestāžu lēmumu, daļa Lielbritānijas lidsabiedrību jau sākušas rīkoties - piemēram, "EasyJet" atvērusi jaunu galveno biroju Austrijā, bet "Ryanair" pieteikusies Lielbritānijas aviācijas licencei, kas tai ļautu turpināt veikt lidojumus uz un no Lielbritānijas neatkarīgi no "Brexit" sarunu iznākuma. Vienlaikus citas aviokompānijas mājaslapās izvieto brīdinājumus par iespējamām izmaiņām biļešu rezervācijās pēc "Brexit" – gadījumā, ja ES un Lielbritānija nepanāks vienošanos, pastāv risks, ka masveidā tiks atcelti lidojumi, jo Lielbritānijas lidsabiedrībām vairs nebūs bezmaksas pieeja komercpakalpojumu sniegšanai ES valstīs.
"Skycop" izpilddirektors atzīmēja, ka pašreizējais liberālais aviācijas tirgus ir viens no galvenajiem faktoriem, kas veicinājis tādu zemo cenu aviokompāniju kā "Easyjet" un "Ryanair" straujo attīstību. Tomēr viņa ieskatā, pašreizējā situāciju Lielbritānijas lidsabiedrībām rada risku zaudēt brīvo piekļuvi šim strauji augošajam tirgum. "Aviokompānijas nav vienīgās, kam būtu jārīkojas, kamēr vēl nav par vēlu. ES iedzīvotājiem šis ir pēdējais brīdis, lai iegūtu kompensācijas par britu aviokompāniju atceltiem, aizkavētiem vai virspārdotiem lidojumiem, jo pastāv iespēja, ka pēc "Brexit" kompensācijas pieprasīt nebūs iespējams," sacīja Stonkus.
Atbilstoši Lielbritānijas likumdošanai, pasažieri var pieprasīt kompensācijas no 250 līdz 600 eiro par atceltajiem, aizkavētajiem un virspārdotiem lidojumiem, kas notikuši kopš 2012.gada.
Stonkus norādīja, ka "Skycop" aprēķini liecina, ka lidojumu kompensāciju pieprasījumu kopējais apjoms Lielbritānijā sasniedz aptuveni miljardu eiro gadā. "Ņemot vērā, ka vien 5% no visām kompensācijām tiek pieprasītas aviokompānijām, neizmaksāto kompensāciju apjoms būtu mērāms 5,7 miljardu eiro apmērā. Ja Lielbritānijas valdība nenāks klajā ar līdzvērtīgu patērētāju aizsardzības plānu, tad ES pasažieri jau drīzumā varētu zaudēt iespēju atgūt savu naudu," uzsvēra "Skycop" izpilddirektors.
Kā ziņots, 2016.gada vasarā Lielbritānijā notikušajā referendumā par valsts turpmāko dalību ES briti ar nelielu pārsvaru nobalsoja par izstāšanos no bloka. Pašlaik jau vairāk nekā gadu rit smagas sarunas par britu izstāšanās no ES nosacījumiem.