Krievijas "troļļu ferma", kas iejaucās ASV prezidenta vēlēšanās 2016. gadā, sevišķi centās dezorganizēt afroamerikāņus un atturēt viņus no balsošanas, liecina jauns ziņojums ASV Senātam.
Bēdīgi slavenās "troļļu fermas" Sanktpēterburgā bāzētajā uzņēmumā "Internet issļedovaņija" ("Interneta pētījumi") galvenais mērķis bija palielināt šķelšanos ASV sabiedrībā un pārliecināt liberāļus, kas atbalsta demokrātus, tostarp latīņamerikāņus, jaunos vēlētājus un LGBTQ kopienu nepiedalīties vēlēšanās, teikts ziņojumā.
Taču padziļināti izpētot "Internet issļedovaņija" reklāmas un ierakstus sociālajos medijos laikā no 2015. gada līdz 2017. gadam, secināts, ka īpašs uzsvars likts uz afroamerikāņu sadusmošanu, lai viņi vēlēšanu dienā nedotos balsot.
"Internet issļedovaņija" izveidotais konts "Blacktivist" izplatīja tādas ziņas, kā "Hilarijai Klintonei dzīvības nerūp. Hilarijai Klintonei rūp tikai balsis".
"Policisti nogalina melnādainos bērnus. Vai esi drošs, ka tavs dēls nebūs nākamais?" teikts citā ierakstā.
"Skaidri redzams, ka kampaņu mērķis bija dezorganizēt afroamerikāņus, LGBT un liberālos vēlētājus," teikts Oksforda Universitātes projekta "Computational Propaganda Project" un sociālo mediju speciālista "Graphika" ziņojumā.
"Šīs kampaņas izplatīja vēstījumu, ka labākais veids, kā virzīt uz priekšu afroamerikāņu kopienas mērķi, ir boikotēt vēlēšanas un koncentrēties uz citiem jautājumiem," norādīts ziņojumā.
Tai pat laikā "Internet issļedovaņija" ar vairāk nekā 3800 kontiem tviterī, "Facebook", "Instagram" un "YouTube" centās pamudināt baltos republikāņu atbalstītājus doties balsot.
Lai gan ziņojumā nav vilktas paralēles starp Krievijas "troļļu fermas" propagandu un vēlēšanu rezultātiem, pēcvēlēšanu datu liecina, ka zināma ietekme tai ir bijusi.
Sabiedriskās domas izpētes centrs "Pew Research Center" (PRC) secinājis, ka balto vēlētāju aktivitāte 2016. gadā pieauga, kamēr melnādaino vēlētāju aktivitāte samazinājās par pieciem procentpunktiem, salīdzinot ar iepriekšējām prezidenta vēlēšanām.
"Internet issļedovaņija" izveidoja Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam tuvu stāvošs uzņēmējs Jevgēņijs Prigožins. Propagandas kampaņa tika sākta 2015. gadā, lai mobilizētu konservatīvos ASV vēlētājus un sākotnēji nekoncentrējās uz republikāņu kandidātu Donaldu Trampu.
Taču, kad Tramps ieguva arvien lielāku popularitāti un sāka kritizēt imigrāciju, propagandas kampaņa nosvērās par labu viņam, secināts ziņojumā.