Totalitārās Ziemeļkorejas televīzijā pārraidīti kadri no valsts līdera Kima Čenuna gaitām liek speciālistiem domāt, ka vadonis, pārkāpjot ANO sankcijas, ticis pie jauna "Mercedes-Maybach" luksusa sedana, vēsta specializētais portāls "NK News".
Automašīna, kas izskatās pēc "Mercedes-Maybach" S600 bija redzama pagājušajā nedēļā pārraidītos TV kadros, 31. janvārī Kimam braucot uz Korejas Strādnieku partijas Centrālkomitejas ēku. Tajā pašā dienā limuzīns pamanīts līdzās Kimam, fotografējoties kopā ar delegātiem.
Limuzīna aizmugurējo durvju tuvplāni "NK News" speciālistiem liek domāt, ka tā nav parastā "Mercedes-Maybach" versija, kas pieejama kopš 2015. gada, bet gan ekskluzīvais un bruņotais "Guard" modelis.
Pusmiljonu dolāru vērtā auto ražotāji savos reklāmas materiālos sola, ka līderu braucieni vēl nekad nav bijuši tik komfortabli un droši vienlaikus, kā S600 "Guard" versijā.
Auto konstruēts tā, lai būtu spējīgs turpināt ceļu arī pēc uzbrukuma, un pamest bīstamo zonu, sola ražotāji.
Medijs atgādina, ka oktobrī, kad Kims Čenuns tikās ar ASV valsts sekretāru Maiku Pompeo, jau tika konstatēts, ka Kims ticis pie jauna "Rolls Royce Phantom" limuzīna, kas, pēc visa spriežot, arī ir bruņots.
Tomēr abu automašīnu nonākšanas ceļi Ziemeļkorejā ir neskaidri, akcentē medijs. Ievest valstī luksusa preces, tostarp automašīnas, aizliedz pret valsti vērstās ANO sankcijas.
"Maybach" ražotājs "Daimler" portālam "NK News" noliedza, ka būtu sadarbojies ar Ziemeļkoreju vai kādu no tās vēstniecībām, uzsverot, ka stingri ievēro ASV un ES sankcijas.
Ražotāja pārstāvis gan atzina, ka uzņēmuma spēkos nav kontrolēt un nav jāatbild par trešo pušu darbībām.
Tikmēr eksperti norāda, ka pat netiešas pārdošanas gadījums, izmantojot, iespējams, starpniekus Ķīnā, domājams, ir sankciju pārkāpums. "Tas ir klajš sankciju pārkāpums ne vien no Ziemeļkorejas puses, bet arī gandrīz droši no "Mercedes", valsts, no kuras sedans ir nosūtīts uz Ķīnu, un no pašas Ķīnas puses," komentē ASV Tuftas Universitātes pētnieks Sung Jonlī.
Pret Ziemeļkoreju ir vērstas starptautiskas sankcijas tās kodolprogrammas dēļ. Luksusa preču eksports uz Ziemeļkoreju pirmo reizi tika aizliegts ar ANO Drošības padomes rezolūciju 2006. gadā, taču šajā dokumentā nebija skaidri izcelts luksusa automašīnu eksporta aizliegums, līdz jaunai rezolūcijai 2013. gada martā.
Jau iepriekš sankciju režīma ievērošanai sekojošie ANO eksperti norādīja uz pārkāpumiem, kad militārajās parādēs Phenjanā sāka parādīties S sērijas "Mercedes" automašīnas. Tika konstatēts, ka tos piegādāt palīdzējis starpnieks Ķīnā.