Kuģis "Juan Carlos I" - 1
Foto: Publicitātes foto
Turcijas noslēgtā Krievijas pretraķešu sistēmu "S-400" iegādes līguma dēļ valsts ne tikai izslēgta no pasaulē modernāko iznīcinātāju "F-35" programmas un nesaņems šīs lidmašīnas, bet arī paliks ar lidmašīnu bāzeskuģi bez lidmašīnām.

Turcija pie sava aviācijas bāzeskuģa izstrādes programmas strādā kopš 2013. gada nogales. Sākotnēji pēc spāņu "Juan Carlos I" (attēlos) projekta būvētā kuģa bija plānots izvietot tikai helikopterus, taču vēlāk plāni mainīti, paredzot to aprīkot ar rampu lidmašīnu palaišanai.

Pirms četriem gadiem – 2015. gada 7. maijā – Turcijas un Spānijas kopuzņēmums "Navantia-Sedef" uzsāka aptuveni miljardu ASV dolāru vērtā lidmašīnu bāzeskuģa "TCG Anadolu" izstrādi un būvi. Kuģis ūdenī nolaists jau 2018. gadā, un kopš tā laika turku kuģubūves kompānijā "Sedef Shipbuilding" Stambulā turpinās darbi pie tā klāja un interjera, tostarp dažādu ieroču sistēmu un tehnoloģiju uzstādīšanas. Paredzēts, ka kuģa būvniecība tiks pabeigta tuvākā gada laikā, bet Jūras spēku rīcība tas varētu nonākt pēc testiem vēl pēc vismaz gada.

Turcijas Jūras spēki, lai gan sākotnēji vēlējās iegādāties helikopteru bāzeskuģi, plānus mainīja, kad valsts sāka analizēt potenciālos ieguvumus no tā, tostarp iepirkumus "F-35" programmas ietvaros. Bāzeskuģa vajadzībām bija iecerēts iegādāties vairākus iznīcinātājus "F-35B". Šī lidaparātu variācija spēj pacelties un nolaisties arī vertikāli, un vienlaikus uz "TCG Anadolu" klāja varētu atrasties līdz divpadsmit šādiem lidaparātiem, kā arī tikpat helikopteru.

Spāņu dvīnis "Juan Carlos I", pēc kura licences būvē "TCG Anadolu":

Militārais portāls "Janes" atzīmē, ka iepriekš izskanējis, ka turki varētu iepirkt 12 "F-35B", taču tie jebkurā gadījumā būtu veidojuši tikai nelielu daļa no visiem iecerētajiem pasūtījumiem. Turcija grasījās iegādāties arī vairāk nekā simts iznīcinātājus "F-35A".

"F-35B" iegāde bija izšķiroša, lai īstenotu Turcijas aizvien augošo interesi stiprināt Jūras spēkus, kā arī īstenot militāras operācijas aizjūrās, savulaik vēstīja turku medijs "Hurriyet Daily News". Piemēram, jau patlaban Turcija iesaistīta aktīvā karadarbībā ne tikai kaimiņvalstīs Irākā un Sīrijā, bet arī Lībijā, kur ir viena no aktīvākajām ANO atzītās valdības atbalstītājām.

Līdz Turcijas izslēgšanai no "F-35" programmas bāzeskuģa lielākās problēmas sagādāja šī gada aprīlī iekšējo būvdarbu laikā izcēlies ugunsgrēks. Lai gan tika fiksēti dūmi, publiski netika atklāts, kādus tieši zaudējumus ugunsgrēks nodarījis.

ASV Turciju brīdināja, ka "S-400" iegāde un dalība "F-35" izstrādes un ražošanas programmā "Joint Strike Fighter" nav savietojamas vēl tad, kad autoritārais prezidents Radžeps Tajips Erdogans pirmoreiz izteica šādu vēlmi. Brīdinājumi tika regulāri atgādināti, taču Turcijas amatpersonas tos līdz šim noraidīja kā neticamus un neiespējamus.

Programmā "Joint Strike Fighter" līdz ar ASV un Turciju piedalās vēl virkne valstu, un katra dalībvalsts iesaistās piektās paaudzes iznīcinātāja ražošanā, pretī saņemot iespēju to iegādāties ar īpašiem noteikumiem.

Līdz ar pirmo "S-400" saņemšanu, Turcija ne tikai zaudējusi iespēju iegādāties vairāk nekā 112 jaunākās paaudzes iznīcinātājus, palikusi ar miljardu vērtu aviācijas bāzeskuģi bez lidmašīnām, bet arī tās kompānijas zaudējušas potenciālo peļņu aptuveni 12 miljardu ASV dolāru apmērā.

Līdz šim "F-35" ražošanai nepieciešamās tehnoloģijas ražoja astoņas dažādas Turcijā bāzētas kompānijas. Tās piegādāja dažādas dzinēja un lidaparāta mehāniskās struktūras komponentes. Turcijai arī bija ļauts ražot pašai savus dzinējus lidmašīnām, kuras tai bija paredzēts saņemt. Turklāt programmā iesaistītās turku kompānijas nedarbojās tikai Turcijā, bet strādāja globāli, palīdzot nodrošināt arī jau saražoto "F-35" uzturēšanu dažādās pasaules valstīs.

ASV vadītās programmas noteikumi noteic, ka tās dalībvalstis nedrīkst tik pat augstā līmenī sadarboties ar trešajām valstīm. Turcija, iegādājoties Krievijas pretgaisa aizsardzības sistēmu "S-400", kā arī izsakot vēlmi kopīgi ar Krieviju izstrādāt "S-500", demonstrējusi skaidru vēlmi sadarboties ar valsti, kuras rīcībā galvenokārt ASV izstrādātā "F-35" tehnoloģijas nedrīkst nonākt.

Ap 98% lidmašīnas detaļu un tehnoloģiju tiek izstrādātas un izgatavotas ASV, bet atsevišķas modernā lidaparāta tehnoloģijas izstrādātas un piegādātas arī no Lielbritānijas, Kanādas, Nīderlandes, Itālijas, Austrālijas un citām to sabiedrotajām.

ASV pārstāvji Turcijai ieteikuši "S-400" vietā iegādāties amerikāņu kompānijas "Raytheon" izstrādāto pretgaisa aizsardzības raķešu sistēmu "Patriot". Ieteikumi nav ņemti vērā un ASV jau atradušas aizstājējus vairumam ražotāju tām daļām, kuras ražo Turcija. ASV pārstāvji jau iepriekš norādīja, ka rēķinās ar zaudējumiem, ņemot vērā iespējamo ražošanas aizkavēšanos.

Lockheed Martin F-35 Lightning II Lielvārdes lidostā:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!