Foto: AP/Scanpix/LETA
Dānijas Olborgas Universitātes Attīstības un starptautisko attiecību izpētes centra direktors Lī Sjings ir netipisks mācībspēks ne tikai Dānijā un Skandināvijā, bet Eiropā kopumā. Ķīnā dzimušais Lī aizstāv savas dzimtenes pretrunīgi vērtēto politiku gan attiecībā uz cilvēktiesību jautājumiem, gan ekonomiskajiem lēmumiem, atvēlot tai vien simbolisku kritikas devu.

Arī viņa dalība diskusijā "Rīgas konferencē 2019" piešķīra asumu, britu un japāņu politiskajiem ekspertiem liekot aizstāvēt Rietumu vērtības un politiku. Aicināju Olborgas Universitātes profesoru komentēt viņa skatījumu uz Ķīnas aizvien redzamāko klātbūtni, kā arī jau vairākus gadus attīstīto iniciatīvu "Viena josta, viens ceļš", dēvētu par "jostas un ceļa" projektu.

Cik pamatots ir uzskats, ka vienpolāro sistēmu, kurā dominē ASV, šobrīd nomaina daudzpolāra sistēma bez vienota centra?

Ķīnas sasniegumi ir panākti, integrējoties jau pastāvošajā pasaules kārtībā. Ķīnas sasniegumi netika panākti, izveidojot savu pasaules kārtību, un neticu, ka Ķīna izveidos ķīniešu pasaules kārtību. Es tā nedomāju. Ķīniešu sasniegumu modeli nevar kopēt, atkārtot, jo tas ir iekšējo nepieciešamību un ārējo faktoru kombinācija. Iekšējā politikā pastāv vienas partijas sistēma, bet Ķīnai jāspēj darboties arī dinamiskā tirgus ekonomikā. Ķīna ir atradusi savu ceļu, bet tā nevar un nekad nav pretendējusi kļūt par globālu modeli.

Savukārt daudzpolāra sistēma nozīmē, ka pastāv vienota kapitālistiska globālā sistēma, bet tajā iekšēji pastāv ļoti dažādi kapitālisma veidi. Ir Eiropas kapitālisms, ir Ziemeļvalstu kapitālisms, ir latīņamerikāņu kapitālisms, ķīniešu kapitālisms un citi. Domāju, ka nākotnē mēs pieredzēsim vēl jaunu kapitālisma veidu rašanos. Domāju, ka Ķīnas panākumi parādīs tautām, ka jāiet pašām savs ceļš.

[Amerikāņu politologs Jošihiro] Fukujama rakstīja par vēstures beigām, kad liberālais kapitālisms būs visas pasaules sistēma.[1] Tagad redzams, ka tas tā nav, un pat viņš pats ir atteicies no šiem uzskatiem un pirms dažiem gadiem kritizēja ASV sistēmu. Līdz ar to es neuzskatu, ka Ķīna veido alternatīvu sistēmu, kas aizvietotu Rietumu modeli, taču parāda, ka vispār alternatīvas iespējas pastāv.

Vai Ķīnas "jostas un ceļa" projekts Eiropā uzskatāms par veiksmīgu?

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!