Nedēļas sākumā nomaļā vietā Afganistānā avarēja ASV militārā lidmašīna, bojā gāja vismaz divi apkalpes locekļi. Sākotnēji Gaznī provinces gubernators paziņoja, ka nogāzusies civilā pasažieru lidmašīna, bet vēlāk tapa zināms, ka tas ir ASV armijas lidaparāts. Un kā izrādās, ļoti nozīmīgs.
Pasaules medijos avarējusi lidmašīna tika raksturota dažādi, gan kā "pārveidota privātā biznesa lidmašīna", "spiegošanas lidmašīna", "elektroniskās izlūkošanas" lidaparāts, gan "debesu WiFi centrs".
ASV bāzētās aviācijas konsultāciju firmas "Teal Group" viceprezidents Ričards Abulafia "Radio Brīvā Eiropa" (RFE/RL) atzīmē, ka konkrētais lidaparāts bija daudz nozīmīgāks nekā parasta izlūkošanas vai komunikācijas lidmašīna.
Tā bija viena no tikai pavisam četrām ASV Gaisa spēku iepirktajām "Bombardier E-11A", kas aprīkota ar signālu izlūkošanas un signālu pārneses iespējām un zināma kā Kaujaslauka gaisa sakaru mezgls (BACN), skaidro Abulafia.
BACN ir miljoniem vērta komunikācijas sistēma, kas reālajā laikā tulko un pārraida tālāk kaujas lauka komunikāciju starp sauszemes spēkiem un ASV vadītās starptautiskās koalīcijas spēku lidmašīnām Afganistānā.
Sistēma spēj pārraidīt balss sakarus, fotogrāfijas, video un citus formātus starp spēkiem uz zemes, kas bieži izmanto dažāda veida komunikācijas tīklus.
Lidmašīna kalpo kā kauja vadības komandcentrs, kā arī veic komunikācijas, elektroniskās karadarbības un izlūkošanas uzdevumus.
Paredzēta lidošanai augstumā, kur to nevar aizsniegt "Taliban" rīcībā esošie ieroči, E-11A var apkopot, analizēt un nodot tālāk zemāk lidojošu lidmašīnu pārtverto "Taliban" komunikāciju, skaidro eksperts. "Tas ir kā milzīgs signālu procesors," viņš salīdzina.
Zināma taisnība ir tiem, kas E-11A nosauca par pārveidotu privāto lidmašīnu – par pamatu tai ņemts korpuss no "Bombardier Global Express", kas ir viena no dārgākajām privātajām biznesa klases lidmašīnām un paredzēta astoņu līdz 12 cilvēku pārvadāšanai.
Dažas valstis šādas lidmašīnas ir pārveidojušas par militāro medicīnas transportu, kravas vai izlūkošanas aparātu.
Kaujinieku grupējums "Taliban" apgalvoja, ka lidmašīnu ir notriekuši. ASV spēki šo versiju gan noraida un atzīmē, ka avārijas iemesli vēl tiek izmeklēti un nav pazīmju, kas liecinātu par notriekšanu.
Turklāt foto un video no notikuma vietas, kas atklāj lidmašīnas stāvokli pēc nokrišanas, liek domāt, ka tā veikusi avārijas nosēšanos, nevis sašauta gaisā. Provinces vietējā valdība ziņoja, ka lidmašīna aizdegās tikai pēc nokrišanas.
Nav skaidrs, vai lidmašīna uzliesmojusi kritiena rezultātā, vai apkalpe iedarbinājusi pašiznīcināšanas mehānismu, lai svarīgais aprīkojums nenonāktu "Taliban" rokās, norāda eksperts Abulafia.
ASV spēki ļoti nevēlētos šo tehnoloģiju nonākšanu Irānas vai Krievijas rīcībā, kura tad varētu izstrādāt šī nozīmīgā sakaru centra elektroniskās traucēšanas mehānismu, viņš paskaidro.
ASV spēki paziņoja, ka avārijas brīdī lidmašīnā bija divi apkalpes locekļi. Viņu mirstīgās atliekas evakuētas ar helikopteru dažas stundas pēc katastrofas. Tāpat līdzi paņemts lidojuma datu reģistrators, bet lidmašīnas atliekas iznīcinātas.