Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Libānas galvaspilsētā Beirūtas ostā pirms mēneša pieredzētais amonija nitrāta kravas sprādziens satricināja jau tā vārgo valsts ekonomiku, pastiprināja politisko nestabilitāti, pret kuru jau līdz tam norisinājās aktīvi protesti un radīja jaunu izaicinājumu valsts atveseļošanai, jo sprādzienā iznīcinātā osta bija valstī galvenais importa un eksporta tranzītpunkts. Uz ostas atjaunošanu un attiecīgi ietekmi cīlē jau vairāki pretendenti.

Jau ziņots, ka uzsprāgušās 2750 tonnas minerālmēslu 2014. gadā atbilstoši tiesas spriedumam tika konfiscētas līdz ar Moldovā reģistrēto kravas kuģi "Rhosus", kura patiesais īpašnieks ir Habarovskā dzimušais Krievijas pilsonis un Kipras rezidents Igors Grečuškins. Grečuškins ķibeļu mākto kuģi, ņemot vērā, ka ar katru Libānā pavadīto dienu pieauga arī tā parādsaistības, ar visu apkalpi pameta likteņa varā, bet bez saimnieka palikušais kuģis un tā krava palika ostas 12. piestātnē, gaidot to pārdošanu vai iznīcināšanu. Drošības apsvēruma dēļ jau 2014. gadā kuģī esošais amonija nitrāts tika pārkrauts līdzās kuģim esošajā noliktavā.

Lai gan oficiāls sprādziena iemesls nav apstiprināts, visticamāk, ugunsgrēks noliktavā radies, strādniekiem cenšoties aizmetināt caurumu ēkā. Dzirksteles aizdedzinājušas citas viegli uzliesmojošas preces. Tiek lēsts, ka līdz ar pilnīgu ostas infrastruktūras iznīcināšanu, dzīvību zaudējuši apmēram 180 cilvēki, kā arī aptuveni 300 000 Beirūtas iedzīvotāju palikuši bez mājokļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!