Trešo valstu pilsoņu nelegālā migrācija caur Baltkrieviju uz Eiropas Savienību ir viens no Aleksandra Lukašenko režīma noziegumiem ar vairāk nekā desmit gadu senu vēsturi, savā jaunākajā pētījumā apgalvo organizācija BYPOL.
BYPOL apvieno bijušos Baltkrievijas drošības struktūru darbiniekus, kas iestājas pret Lukašenko režīmu. Iniciatīva regulāri publicē informāciju par struktūras notiekošo un nodarbojas ar varasiestāžu noziegumu fiksēšanu. Interviju ar vienu no BYPOL aktīvistiem var lasīt šeit.
No Baltkrievijas plūstošo Tuvo Austrumu un Āfrikas nelegālo migrantu skaits vasarā sākotnēji strauji pieauga uz Lietuvas robežas, bet nu jau problēma skārusi arī Latviju. Drīz vien amatpersonas un politiķi to sauca par Lukašenko režīma organizētu provokāciju pret Eiropu, kā arī parādījās liecības, ka Baltkrievu robežsargi migrantus pāri robežai uz Lietuvu un Latviju dzen pat ar varu. Lietuvas mediji arī skaidroja migrantu vervēšanas un transportēšanas shēmas.
BYPOL skaidro, ka jau 2010. un 2011. gadā Baltkrievijas Galvenā pārvalde cīņai ar organizēto noziedzību un korupciju (GUBOPiK), kā arī Iekšlietu ministrija nonāca uz pēdām un dokumentēja nelikumīgu migrācijas shēmu ārvalstnieku nogādāšanai Eiropas Savienībā (ES).
Toreiz izmeklēšanā atklāts, ka migrantu pārvešanu organizē Valsts Robežsardzes Aktīvo pasākumu atsevišķā dienesta ASAM, jeb tā sauktās "robežsardzes specvienības" darbinieki.
Taču izmeklēšana pēkšņi tika pārtraukta, kad dokumentus un pierādījumus savāca Valsts drošības komiteja (VDK). Neviens par nelegālās migrācijas veicināšanu sodīts netika, jo šīs personas patiesībā bija specoperācijas "Slūžas" ("ШЛЮЗ") dalībnieki, skaidro BYPOL. Šī operācija ar Lukašenko rīkojumu tikusi izstrādāta kopā ar Krievijas Federālo drošības dienestu (FDD).
Shēma izmantota, lai izdarītu spiedienu uz ES, tostarp, lai saņemtu finansējumu robežas nostiprināšanai un citiem projektiem, apgalvo BYPOL. "Slūžas" tiek atvērtas, kad ES piemēro sankcijas pret Baltkrieviju, un aizvērti, kad tiek sasniegti politiskie mērķi.
Sākotnēji nelegālos migrantus uz robežu piegādājuši Krievijas FDD darbinieki, nododot tos baltkrievu ASAM rokās, kuri savukārt organizē to pārvešanu pāri robežai. Lai gan operācijas mērķis bija ES šantāža, papildu par pakalpojumu no migrantiem tika ņemta nauda līdz 5000 eiro apmērā, kas papildina režīma nelegālos ienākumus, stāsta BYPOL.
Pašreizējā shēma ir mainīta – migranti ierodas Minskā ar lidmašīnām. Tāpat VDK darbinieki pārbaudot augstskolas, kopmītnes un tirgus, piedāvājot ārvalstniekiem nokļūšanu ES, uzskaita BYPOL. Tālāk ASAM ar dienesta transportu nodrošina nelegālo migrantu nogādāšanu uz robežu.
Lielā darba apjoma dēļ pēdējā laikā migrantu grupu pārvešanā pāri robežai esot iesaistīti pat pensionēti ASAM darbinieki, kas par katru nogādāto grupu saņemot 1000 eiro atlīdzību.
BYPOL atspēko Lukašenko režīma apgalvojumus, ka Lietuva vainojama kāda migranta nāvē. Minskas kontrolētie mediji ziņoja par oficiālo versiju, ka migrants miris pēc tam, kad viņš līdz nāvei piekauts migrantu izmitināšanas centrā Lietuvā, bet spējis aizbēgt atpakaļ uz Baltkrieviju.
Mirušais Irākas pilsonis Baltkrievijā ieradies 2. augustā caur Minskas lidostu, bet jau 3. augustā tika atrasts miris Baltkrievijā aptuveni astoņus kilometrus no Lietuvas robežas, atzīmē BYPOL. Dažas stundas pirms tam par klīstošu migrantu robežsargiem ziņojuši vietējie iedzīvotāji.
Mirušā migranta mantās tika atrasta pase, pārtika un pretsāpju līdzekļi.
BYPOL paskaidro, ka jau esošie fakti pilnībā apgāž režīma izplatīto versiju par piekaušanu patvēruma centrā Lietuvā. Pirmkārt, patvērumu lūgušajiem Lietuvā tiek savāktas pases, vietā atstājot pagaidu personas apliecību. Attiecīgi pase nevarētu būt pie līķa, ja Minskas versija būtu patiesa.
Otrkārt, laika sprīdis starp migranta ierašanos Minskā 2. augustā un viņa līķa atrašanai 3. augustā ir pārāk īss, lai nokļūtu līdz Lietuvas robežai, nelegāli to šķērsotu, lūgtu patvērumu un atgrieztos atpakaļ, uzskata BYPOL.
Treškārt, pretsāpju līdzekļi liecina, ka pēc piekaušanas migrants ticis līdz aptiekai, bet tas nav pieejamas robežjoslas mežos, kur aptieku nav. Ceturtkārt, astoņi kilometri no robežas ir pārāk liels attālums, lai to spētu mērot smagi piekauts cilvēks, papildina pētījuma autori.
Pilnu BYPOL pētījumu krievu valodā var noskatīties šeit.