Dzelzs priekškars starp Rietumiem un Austrumiem jau ir nolaidies, un, iespējams, uz ilgu laiku, paziņoja Lietuvas prezidents Gitans Nausēda, komentējot Lietuvas plānus slēgt vēl divus robežkontroles punktus ar Baltkrieviju.
"Tas jau ir nolaidies, tas ar visu savu svaru nolaidās 2022. gada 24. februārī," ceturtdien Prienos žurnālistiem sacīja Nausēda, atbildot uz jautājumu, vai robežkontroles punktu slēgšana uz Baltkrievijas robežas liecina, ka nolaižas jauns dzelzs priekškars.
Lietuvas prezidents teica, ka pat pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā sākuma dažiem Rietumu līderiem "vēl kādu laiku bija ilūzijas" par iespējamu dialogu starp Rietumiem un Austrumiem, taču tās tika kliedētas pēc Bučas slaktiņa.
"Pat pēc kara sākuma dažiem maniem kolēģiem Eiropadomē vēl bija ilūzijas, bet daži no viņiem nekavējoties atteicās no šīm ilūzijām, kad uzzināja par Krievijas nežēlību, ko tā bija izrādījusi Bučā. Tātad dzelzs priekškars jau ir, tas, iespējams, ir nolaidies uz ilgu laiku, es negrasos spekulēt, vai uz gadu desmitiem vai gadiem, jo tas lielā mērā būs atkarīgs no Krievijas režīma nākotnes," klāstīja Nausēda.
Viņš arī sacīja, ka "šī dzelzs priekškara esamība" rada izaicinājumus gan NATO kopumā, gan Lietuvai, kurai "ir daudz darāmā un tas jādara ātri".
"Lēns darbs šodien nav iespējams, īpaši aizsardzības jomā, un mums ir jārīkojas ātri, lai sagatavotos jebkādiem izaicinājumiem, kas var rasties," norādīja Lietuvas prezidents.
Lietuvas valdības Nacionālā drošības komisija otrdien ierosināja uz laiku pārtraukt preču, transporta un personu kustību pār Lietuvas un Baltkrievijas robežu Lavorišķu un Raigardas robežkontroles punktos. Galīgo lēmumu pieņems valdība.
Komisija, kas apsprieda arī riskus saistībā ar tranzīta plūsmām no Baltkrievijas caur Lietuvu un Baltkrievijas izlūkdienestu un drošības dienestu darbībām pret Lietuvas valsti, arī ierosinājusi pakāpeniski samazināt izsniegto atļauju skaitu Baltkrievijas un Lietuvas autobusu kompānijām, kas veic regulārus starptautiskos pārvadājumus.
Vēl viens priekšlikums paredz ierobežot pasažieru uzņemšanu un izlaišanu Kenas dzelzceļa robežkontroles punktā, kā arī liegt gājējiem un velosipēdistiem šķērsot Baltkrievijas un Lietuvas robežu. Apmēram 8% jeb 13 000 cilvēku gadā tranzīta vilcienu pasažieru izkāpj vai iekāpj Kenas stacijā.
Lietuvas varas iestādes uzstāja, ka komisijas iniciatīvu mērķis ir risināt problēmas, kas saistītas ar valsts drošību, kontrabandu un esošo starptautisko sankciju pārkāpumiem.
Tikmēr Baltkrievijas opozīcijas līdere Svjatlana Cihanouska, kura dzīvo trimdā Lietuvā, kritizēja ieceri, sakot, ka tā cietīs arī Lietuvas iedzīvotāji.
"Mēs saprotam Lietuvas drošības dienestu bažas, taču robežšķērsošanas punktu slēgšana pasažieriem ir simptomu ārstēšana, nevis problēmas cēloņu likvidēšana. Robežpunktu slēgšana galvenokārt skars baltkrievus, kuri pārsvarā ir pret [diktatoru Aleksandru] Lukašenko un atbalsta Ukrainu. nav jābūvē dzelzs priekškars," viņa teica ziņu aģentūrai BNS.
Augustā Lietuva slēdza divus no sešiem kontrolpunktiem uz robežas ar Baltkrieviju - Šumskā un Tverečā. Toreiz iekšlietu ministre Agne Bilotaite sacīja, ka ministrija ierosinās slēgt vēl divus punktus - Lavorišķos un Raigardā, taču vēlāk premjerministre Ingrīda Šimonīte precizēja, ka tuvākajā laikā nav plānots slēgt vēl divus punktus.
Tagad Bilotaite norādīja, ka Lavorišķu un Raigardas robežkontroles punktu slēgšana ļaus dienestiem pārplānot savas iespējas un iedarbīgāk kontrolēt starptautisko sankciju ievērošanu, novērst kontrabandu un pārbaudīt robežu šķērsojošās personas.
Pēc vēl divu robežkontroles punktu slēgšanas no Baltkrievijas Lietuvā varēs iekļūt caur robežkontroles punktiem Medininkos un Šalčininkos.