Nagu un roku kosmētikas zīmola "Kinetics" īpašnieki pirms septiņiem gadiem pieņēma drosmīgu lēmumu atteikties no ražošanas ārpakalpojuma un sākt nagu laku, kā arī citu produktu izstrādi savā ražotnē. Čiekurkalnā esošais uzņēmums "Kinetics Nail Systems", kas apgrozījuma ziņā ir viens no vadošajiem kosmētikas ražotājiem Latvijā, turpina augt, tādēļ līdz 2020. gadam plānots uzbūvēt jaunu ražotni un turpināt iekarot pasaules skaistumkopšanas produktu tirgus.

Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.

Ideja par "Kinetics" zīmolu radās uzņēmuma pašreizējā īpašnieka un vadītāja Andžeja Stenclava biznesa partnerim. "Viņam bija vēlme to attīstīt, iecere. Man bija zināšanas, kā to izdarīt, un tad mēs vienojāmies, ka es ķeros pie lietas un sāku to attīstīt," atminas Stenclavs, kurš pērnā gada rudenī pilnībā izpircis uzņēmuma daļas. 2002. – "Kinetics" zīmola izveides – gadā tā klāstā bija vien četri produkti savulaik tik populāro akrila nagu pieaudzēšanai. Tolaik, kā stāsta Stenclavs, skatījums bijis šaurs un doma, ka kādreiz varētu konkurēt ar pasaules lielākajiem zīmoliem, pat neesot iešāvusies prātā.

Šobrīd "Kinetics" portfelī ir vairāk nekā 700 produktu un aptuveni 80 % no tiem nonāk profesionālajā tirgū, savukārt aptuveni 30 % no visas produkcijas tiek ražota privātajām preču zīmēm jeb citiem zīmoliem. Teju visa kompānijas produkcija nonāk ārzemēs.

Kā portālam "Delfi" pastāstīja skaistumkopšanas salonu tīkla "Maija", kurā ik dienas tiek izmantoti arī vairāki "Kinetics" produkti, nagu kopšanas speciāliste Viktorija Šumčika, klientiem svarīgākā ir nagu lakas noturība, iespējams, tādēļ meistares klienti visbiežāk izvēlas želejlakas. Šobrīd želejlakas pārklājums esot pat iemīļotāks par gēla nagiem.

Savukārt taujāta par iecienītākajām krāsām, viņa pastāstīja, ka vasarā klientiem iemīļoti ir košie un raibie toņi, savukārt ziemā nagi visbiežāk tiek lakoti sarkanā un tumšās krāsās.

Atteikšanās no ražošanas ārpakalpojumā – pagrieziena punkts attīstībā

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Uzņēmuma attīstības sākumā ražošana bija izvietota pie kontrakta ražotājiem, proti, "Kinetics" bija vien zīmols, kas lasāms uz iepakojumiem. Tiesa gan, jau tolaik grafiskais dizains, ar ko zīmols izcēlies, bija veidots Latvijā. Apzinoties, ka priekšrocību pār konkurentiem ir diezgan maz, tika pieņemts lēmumu sākt ražošanu pašiem tepat Latvijā.

"Tajā brīdī nebija vēl ne komandas, ne skaidras receptes, kā to darīt. Ja tagad paskatos atpakaļ, ar kādu optimismu es 2009. gadā izlēmu, ka tagad mēs visu ražosim paši, tad izmaksu ziņā noteikti nebiju rēķinājies ne ar tik lielām izmaksām, ne tik daudziem šķēršļiem. Bet tas ir labi, ka mēs to lēmumu pieņēmām, jo šodien tas mums dod pilnīgi citas konkurences priekšrocības attiecībā pret vadošajiem zīmoliem," stāsta Stenclavs, atklājot, ka šobrīd, kad uzkrāta pamatīga zināšanu bāze, jaunas nagu lakas izstrāde prasa vidēji sešus mēnešus, bet jaunas krāsu partijas izveide – aptuveni divus mēnešus.

"Kinetics" trīs galvenie darbības virzieni ir nagu laku, gaismas cietējošo jeb želejlaku un baltās kosmētikas jeb krēmu ražošana. Pēc ražošanas pārņemšanas savās rokās, visvieglāk veicies ar krēmiem, savukārt pamatīgs izaicinājums bijusi želejlaku "receptes" izstrāde, jo, kā stāsta uzņēmuma vadītājs, pasaulē ir ļoti maz speciālistu, kuri var pagatavot tik specifisku produktu. "Līdz ar to nācās visu atrast, izdomāt un radīt pašiem," stāsta Stenclavs, atminoties, ka pat pesimistiskākajās prognozēs nebija paredzējis, ka želejlaku izstrāde prasīs četrus gadus.

Jauna ražotne un darbinieki ar augstu darba tikumu

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Kinetics" šobrīd atrodas Čiekurkalnā, Rīgā. Uzņēmuma nākotnes plānos ir jaunas ražotnes būvniecība, kuras izveidē paredzēts ieguldīt aptuveni 1,5 miljonus eiro. Šobrīd tiek meklēta tai piemērota vieta. Kā skaidro Stenclavs, jauna ražotne nepieciešama, lai turpinātu attīstību un vienlaikus tā būs iespēja ''iekārtot savu māju pēc savas vēlmes''. Paredzēts, ka rūpnīca ražošanu varētu sākt 2020. gadā.

Taujāts par to, vai jaunas ražotnes atvēršana nozīmēs arī paplašināšanos darbinieku skaita ziņā, Stenclavs atbild noliedzoši, piebilstot, ka neliels darbinieku pieaugums paredzēts mārketinga un pārdošanas nodaļā. Šobrīd "Kinetics" nodarbina vairāk nekā 50 cilvēku.

Uzņēmuma "komandas kodolu" veido ķīmiķi no Latvijas, kurus Stenclavs vairākkārt lepni uzslavē un pauž pārliecību, ka "Kinetics" strādā labākie krāsu tehnologi Baltijā. Viņš gan arī atzīst, ka atrast labus speciālistus neesot viegli: "Viena lieta, kas mani nedaudz pārsteidz, ir darba tikuma trūkums, ko es īpaši novēroju pēdējos piecus gadus. Jo visi, pirmkārt, vēlas zināt, ko viņi iegūs, un ļoti maz kurš ir gatavs tā pa īstam, tā kārtīgi, ieguldīt sevi darbā."

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Uzņēmuma vadītājs uzsver, ka ''Kinetics'' darbiniekos meklē personības, jo, ''ja ir vajadzīgā personība, tad iemācīties var jebko, taču, ja ir zināšanas, bet nav īstais cilvēks, tad no tām zināšanām lielas jēgas nav''.

Arī bez radošuma "Kinetics" neiztikt – gadā tiek radītas četras krāsu kolekcijas, kas ir "Kinetics" variācija par aktuālajām krāsām modes pasaulē. Pieprasītākā produktu grupa ir nagu lakas, tai seko želejlakas, krēmi un aksesuāri. Savukārt pieprasījumā pēc krāsām uzņēmums izjūt viļņveidīgumu, ko ietekmē divi būtiski faktori – sezona un modes pasaules tendences. Tiesa gan, populārākā nagu lakas krāsa nemainīgi ir klasiski sarkanā – 21. tonis "Victory".

Pieprasījums pēc konkrētiem toņiem ir atšķirīgs arī dažādos pasaules reģionos, piemēram, dažviet populārākie ir pasteļtoņi, bet citviet – spilgtie toņi. "Ja raugāmies uz Āfriku, tur vairāk ir visi spilgti zaļie, zilie, dzeltenie toņi un, ja raugāmies uz Indiju, tad tur pamatā ir sarkanie toņi, bet visdažādākajās variācijās."

Eksporta tirgi – ģeogrāfiski izkaisīti

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Lielākā daļa – aptuveni 95% – "Kinetics" produkcijas tiek eksportēta kopumā uz 30 pasaules valstīm. Būtiski eksporta tirgi uzņēmumam ir Krievija, Eiropas valstis un Tuvie Austrumi, taču Stenclavs ar cerībām raugās arī uz tādiem tirgiem kā Kanādas, Dienvidāfrikas, Gvatemalas un Peru.

Kanādā "Kinetics" darbojas vien gadu un vēl meklē atbilstošāko pieeju šī tirgus iekarošanai. Tā kā vairāki pasaules vadošie nagu kosmētikas zīmoli nāk no Ziemeļamerikas, Stenclavs sarunas laikā atkārtoti uzsver, ka īpaši svarīgi ir atrast stratēģiju un saprast, kā "Kinetics" var konkurēt ar šiem kosmētikas milžiem.

''Līdz šim vairāk biju fokusējies uz laba produkta radīšanu un uz labu produkta dizainu, un augot ir ļoti skaidrs tapis, ka ar to vien nav pietiekami, lai konkurētu ar lielajiem zīmoliem un, lai panāktu nozīmīgu vietu tirgū. Ir skaidrs, ka mums ļoti pietrūkst mārketinga stratēģijas, kas ir adaptēta katram no tirgiem, kuros mēs strādājam, un mārketinga stratēģijai jābūt ļoti precīzai un piemērotai Krievijā – Krievijas tirgum –, Polijā – Polijas tirgum – un Spānijā – Spānijas tirgum. Un tad, runājot par Kanādu, šī kā reiz ir tā lieta, ko es biju domājis, sakot, ka mēs taustāmies un meklējam savu stratēģiju Kanādai. Jo mārketings ir ļoti nozīmīga daļa produkta virzīšanai tirgū,'' pauž Stenclavs.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Līdzīgi kā daudzās citās nozarēs, arī skaistumkopšanā būtiska loma eksporta tirgu apgūšanā un sadarbības partneru atrašanā ir starptautiskajām izstādēm. ''''Kinetics'' katru gadu piedalās trijās izstādēs: Boloņas izstāde Itālijā, kas ir Eiropas lielākā kosmētikas mese jeb izstāde, Dubajas izstādē, kas ir nozīmīga Tuvo Austrumu tirgum un diezgan apmeklēta arī no Āfrikas un Tālajiem Austrumiem. Un ''Cosmoprofs'', kas savukārt ir pilnīgi tiešs Tālo Austrumu gals," viņš stāsta.

Tāpat viņš norāda, ka vieglāk ir ieiet tirgos, kas vēl tikai veidojas, vai, kur ir maza konkurence, kā piemēram Irānā un Saūda Arābijā. Tiesa gan, Irānas tirgū būtisku lomu spēlē arī ģeopolitiskā situācija, jo lielie ASV ražotāji šajā valstī savu produkciju realizēt vienkārši nevar.

Šī gada lielākie mērķi "Kinetics" saistāmi ar trim eksporta tirgiem – Krieviju, Poliju un Spāniju. Uzņēmuma plānos ir uz pusi palielināt noietu Krievijā, salīdzinot ar 2016. gadu. "Kinetics" Krievijā darbojas jau vairākus gadus, taču pērn kopā ar sadarbības partneri šajā valstī atvērts distribūcijas uzņēmumus, kurā "Kinetics" pieder 50 %. Savukārt Polijā, kas uzņēmumam ir pavisam jauns tirgus, "Kinetics" vēlas kļūt par trešo pieprasītāko želejlaku ražotāju. Turpretim Spānijā iecerēts doties mazumtirdzniecības tīklā.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Taujāts par lielāko gandarījumu, kas izjusts esot pie "Kinetics" vadības stūres, Stenclavs uz brīdi iegrimst pārdomās un tad atzīst, ka par to nemaz nav domājis, taču, visticamāk, liels gandarījums būs, kad uzņēmumam izdosies sasniegt 10 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Viņš lēš, ka tas notiks "nākamo septiņu gadu laikā", tad piebilst "bet domāju, ka ātrāk".

2015. gadā "Kinetics Nail Systems" apgrozīja 4,9 miljonus eiro, bet uzņēmuma tīrā peļņa sasniedza 151 tūkstoti eiro.

Starptautiskā tirdzniecība – jaunas iespējas un jauni riski

Foto: Publicitātes foto

Marine Krasovska, DNB bankas Uzņēmumu risinājumu pārvaldes vadītāja:

''Produkta vai pakalpojumu virzīšanā ārzemju tirgos svarīgi uzbūvēt stratēģisko ceļu pie gala patērētāja, tāpēc godīgi jāpajautā sev – kas ir mūsu "vērtīgais piedāvājums klientam" un kādu vērtību disciplīnu mēs attīstām. Vai tās ir produkta unikālās īpašības vai izcilas biznesa operācijas, vai ciešas attiecības ar patērētājiem? Parasti uzņēmumam ir spilgti izteikta viena no tām, pārējās divas atbalsta pirmo.

Apgūstot jaunus tirgus, pat izpētes posmā svarīgi izvērtēt – kādos segmentos uzņēmumam ir lielākais ekonomiskais potenciāls un ar kādam konkurētspējīgām priekšrocībām var sasniegt maksimālo rezultātu.

Darbojoties dažādos tirgos, kā, piemēram, "Kinetics" uzņēmums, jāņem vērā vietējā tirgus specifika – galvenie veiksmes faktori nozarē katrā valstī var atšķirties. Piemēram, segmenti, patērētāju ieradumi, piegādes nosacījumi, pārdošanas kanāli. Paņēmieni, kas strādā vienā tirgū vai valstī, var nedarboties citur. Tāpēc kritiski svarīgi ir ne tikai zināt savu klientu, bet arī nodibināt atslēgas attiecības ar patērētājiem, partneriem, ietekmes organizācijām, personālu un pat ar konkurentiem.

Starptautiskā tirdzniecība uzņēmējiem ne tikai sniedz jaunas iespējas, bet arī var radīt jaunus riskus. Piemēram, slēdzot līgumu ar jauno partneri trešās pasaules valstī, vienmēr jāpadomā, kā pasargāties no nesamaksāšanas riska vai arī no iespējamām valūtu svārstībām. Šādus finanšu riskus vieglāk pārvaldīt kopā ar uzticamu banku. Tādi tirdzniecības finansēšanas instrumenti kā kredītvēstule ir drošs risinājums biznesa darījumiem ar jauniem partneriem, tostarp, kad ir vienošanās par preču piegādi. Bankas profesionāli ieteiks arī risinājumu valūtu risku mazināšanai, izvērtējot katru individuālo situāciju. Ekonomiski pamatota biznesa stratēģija un atbilstoši banku risinājumi sekmēs galvenos uzņēmuma darbības rādītājus izpildei – tai skaitā tikt pie 10 miljonu eiro apgrozījuma!''

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!