Informāciju tehnoloģiju (IT) nozares uzņēmums "TestDevLab" sešu gadu laikā no biznesa inkubatorā mītoša startapa izaudzis līdz miljonus apgrozošam uzņēmumam. Kompānijas vadība tic jauno Latvijas IT speciālistu varēšanai un nebaidās uzrunāt nozares milžus – "TestDevLab" klientu vidū ir pasaulslaveni uzņēmumi, tostarp "Skype" un "Twilio".

Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.

Uzņēmuma dibinātāji iepazinās, strādājot pazīstamajā uzņēmumā "Skype". Šī pieredze palīdzējusi izveidot uzņēmumu ar spēcīgu korporatīvo kultūru. Savukārt augstā darba kvalitāte ļauj konkurēt ar līdzīgām kompānijām citās valstīs un tikt atzītam par vienu no eksportspējīgākajiem uzņēmumiem Latvijā.

2011. gadā dibinātā "TestDevLab" darbības pamatvirziens ir programmatūru testēšana, proti, uzņēmuma IT speciālisti pārbauda dažnedažādus tīmekļa servisus un aplikācijas, kas lietojamas kā viedierīcēs, tā datoros. Šādu testu mērķis ir noskaidrot, cik kvalitatīva ir programmatūra. Pie "TestDevLab" klienti vēršas, piemēram, ar savu aplikāciju, lai noskaidrotu, cik tā droša, cik daudz ierīces enerģijas tā patērē un vai visas funkcijas tajā darbojas, kā paredzēts.

"Pamatpakalpojums mums ir produktu testēšana. Tas ietver gan manuālo, funkcionālo testēšanu uz mobilajām iekārtām, ''web'' aplikācijām vai serveru ''back-end'' aplikācijām, gan testu automatizāciju. Automātisku skriptu rakstīšanu, kas pārbauda aplikācijas funkcionalitāti, veic drošības testēšanu, lai pārbaudītu dažādas ievainojamības. Veicam arī tādas lietas, kā audio, video kvalitātes testēšana," stāsta viens no uzņēmuma dibinātājiem Ervins Grīnfelds.

Uzņēmums piedāvā arī programmatūru izstrādi. Tāpat "TestDevLab" speciālisti radījuši vairākas savas aplikācijas, tostarp palīgu sludinājumu filtrēšanā "Notify.us" un automātiskās testēšanas rīku "Apimation.com".

"TestDevLab" izaugsme ir vērā ņemama – ik gadu ievērojami kāpināts apgrozījums un darbinieku skaits. Pērn uzņēmuma apgrozījums lēšams aptuveni 3,1 miljona eiro apmērā, kas ir par 745 tūkstošiem eiro vairāk nekā 2015. gadā, kad "TestDevLab" apgrozījums bija gandrīz 2,4 miljoni eiro.

Uzņēmumu rada ‘Skype’ darbinieki

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"TestDevLab" stāsts sākās uzņēmuma "Skype" gaiteņos, Ervinam Grīnfeldam un Andrejam Frišfeldam strādājot pie kopīga projekta. Abiem IT speciālistiem radās vēlme un pēcāk jau arī konkrēta ideja par savu uzņēmumu, ko dibināt Latvijā.

Uzņēmuma "Skype" vide iedvesmojusi ne vienu vien tā darbinieku pēcāk attīstīt savu biznesu un daudzi bijušie komandas locekļi joprojām uztur kontaktus, sevi dēvējot par "Skype" mafiju. Kādreizējie "Skype" darbinieki līdzdibinājuši daudzus Eiropā un pasaulē zināmus uzņēmumus, piemēram, taksometru pakalpojumu lietotni "Taxify", ko radījis Martins Villigs, un "Teleport", ko izstrādājuši bijušais "Skype" vadītājs Stens Tamkivi un vecākais zinātniskais inženieris Silvers Keskula.

Grīnfelds "Skype" strādāja septiņus, bet Frišfelds gandrīz trīs gadus, un, kā stāsta Grīnfelds, tieši šī darbavieta abiem devusi ne vien nepieciešamo pieredzi IT jomā, bet arī izpratni par to, kā noris uzņēmuma vadība un cik liela nozīme attīstībā ir darba videi. "Gadiem ejot, mēs ieguvām diezgan lielu pieredzi no IT viedokļa un spēcīgu kontaktu bāzi – ''Skype'' kolēģus, kuri tagad strādā daudz dažādās pasaules kompānijās. Guvām pieredzi, kā vadīt uzņēmumu, kā motivēt cilvēkus, kā slēgt līgumus, kā atrast partnerus. Un tā vienu dienu vienkārši izdomājām – braucam uz Latviju, taisām uzņēmumu. Tas notika 2011. gada novembrī. Tā arī atbraucām, dibinājām uzņēmumu, un tas sākās," atminas Grīnfelds, piebilstot, ka kompānijai startēt palīdzējis biznesa inkubators Ventspilī. Arī šobrīd "TestDevLab" ir birojs Ventspilī un abi uzņēmuma dibinātāji joprojām to vada kopīgiem spēkiem.

Pirmais gads, kā jau daudziem jaunajiem uzņēmumiem, nebija rentabls. Kā stāsta Grīnfelds, tas vairāk bijis apburzīšanās un izpētes laiks, savukārt 2012. gadā izdevies piesaistīt pirmo lielo klientu – Eiropā pazīstamo telekomunikāciju uzņēmumu "Orange Valle". "2012. gadā Andrejs sāka strādāt Francijā kā konsultants. ''Orange Valle'' ir birojs Francijā un viņiem ir apakšdivīzija, kas nodarbojas ar jaunu, inovatīvu produktu radīšanu. Viņi izstrādāja komunikāciju aplikāciju "Libon" – kaut kas līdzīgs ''Skype''. Aplikācijas, kas piedāvā balss zvanus, čata funkcijas un līdzīgus pakalpojumus. Un tā bija pirmā kompānija, kur Andrejs pastāstīja: ''Re, mums Latvijā ir uzņēmums, ir profesionāli testētāji, mēs jums varam palīdzēt.'' Viņi piekrita un tā tas sākās," klāsta Grīnfelds, piebilstot, ka pēc tam par "TestDevLab" klientiem kļuvuši "Twilio", "Skype", "WorldRemit", "Mintos" un citi pasaulslaveni uzņēmumi. "Sadarbība ar "TestDevLab" ļāvusi mums izmantot "follow-the-sun" darba plūsmas modeli, attīstības procesam turpinoties 24 stundas diennaktī," par sadarbību ar "TestDevLab" savā mājaslapā stāsta "Twilio".

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Kā jau noprotams pēc klientu saraksta, "TestDevLab" pārsvarā savus pakalpojumus eksportē, taču, lai gan Latvijas tirgus ir mazs, arī šeit uzņēmums realizējis dažādus ne mazāk svarīgus projektus, tostarp, izstrādājis aplikāciju Latvijas Bankai, kā arī sadarbojas ar "Latvenergo", "SEB Banku" un citiem ietekmīgiem tirgus spēlētājiem.

"Visvairāk mums ir Rietumeiropas klientu – Francija, Anglija, arī Skandināvijas valstis ir diezgan daudz. No ASV arī ir daudz klientu, gan no Rietumkrasta, kur ir Sanfrancisko, gan no Austrumkrasta, kur ir Ņujorka," stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks.

Vēloties apzināt uzņēmuma ietekmi globālā mērogā, "TestDevLab" saskaitījuši, cik daudz lietotāju pasaulē izmanto tīmekļa servisus un mobilās lietotnes, ko viņi testē, proti, – 1,5 miljardi cilvēku. Skaitlis iegūts summējot visus "TestDevLab" pārbaudīto un radīto tīmekļa servisu un aplikāciju lietotājus.

Darbiniekus ''medī'' augstskolās

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"TestDevLab" nesen pārcēlies uz jaunām telpām – gaišu un plašu atvērtā tipa biroju Krišjāņa Valdemāra ielas sākumā vien pāris minūšu gājiena attālumā no Brīvības pieminekļa. Galvenais telpu maiņas iemesls ir regulārais darbinieku skaita pieaugums – šobrīd "TestDevLab" kopumā nodarbina 72 cilvēkus. Nereti potenciālos kolēģus uzņēmuma vadība nolūko augstskolās.

Lai gan jaunie IT speciālisti tiek gatavoti vairākās augstskolās un universitātēs visā Latvijā, darbinieku piesaiste nav nemaz tik vienkāršs uzdevums. "Ja IT kursā kādā konkrētā universitātē ir 30 cilvēki, tad bieži vien spēcīgi profesionāļi no viņiem ir trīs, četri, un uz tiem trim, četriem parasti ir liela konkurence no vairākām kompānijām," stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks.

Gan Grīnfelds, gan Frišfelds Ventspils augstskolā pasniedz kursu IT maģistra studiju programmā. Taujāts par to, vai Latvijā aug labi jaunie speciālisti, Grīnfelds skaidro, ka visa pamatā ir motivācija, enerģiskums un gatavība mācīties arī pēc absolvēšanas – jau darba vidē esot.

Pirmajos uzņēmuma darbības gados gan lielākā daļa darbinieku atrasti paziņu lokā, un arī šobrīd, ja nepieciešams atrast darbinieku ar pieredzi, visbiežāk meklējumi tiek sākti tieši starp paziņām: "Izmantojam to, ka mums ir 70 cilvēku, kuri var uzrunāt savus draugus, paziņas, kursabiedrus vai cilvēkus no citām IT kompānijām un rekomendēt: "Hei, nāc! Te ir ļoti laba darba vieta – ''TestDevLab". Un tas strādā – tieši personīgās rekomendācijas no darbiniekiem."

"Skype" pieredze uzņēmuma vadītājiem likusi saprast, cik liela nozīme ir investīcijām uzņēmuma kultūrā, un to viņi cenšas darīt arī savā kompānijā. Protams, kā daudzos uzņēmumos, tiek rīkotas balles un dažādi komandas saliedēšanās pasākumi, taču izrādās viena no iecīnītākajām vaļasbrīžu nodarbēm darbiniekiem Rīgā ir novuss, savukārt Ventspils birojā cieņā esot galda spēles, tādēļ ik ceturtdienu tiek rīkoti spēļu vakari.

Mērķis nav skaitļi, bet inovatīvi produkti

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Viens no "TestDevLab" tuvākās nākotnes mērķiem ir iekarot tirgu ar pašu radītajiem produktiem – "Apimation.com" un "Test48.com". Šīs lietotnes ļauj klientiem ērtākā un ātrākā veidā saņemt programmatūru testēšanas pakalpojumu. Kā skaidro Grīnfelds, uzņēmums nav izvirzījis skaitliski izmērāmus mērķus, bet kompānijas "globālais mērķis" ir arvien vairāk investēt šāda veida inovatīvos produktos.

Šobrīd aptuveni trešdaļa "TestDevLab" darbinieku nodarbojas tieši ar produktu izstrādi. "Test48.com" ir uzņēmuma jaunākais veikums, kas vēl tiek pārbaudīts un aptuveni pēc mēneša būs pieejams ikvienam. Ar šo rīku iespējams 48 stundu laikā notestēt jebkuru aplikāciju, kas radīta ''iOS'' vai ''Android'' platformām. Savukārt ''Apimation.com'', kas testa līmenī darbojas jau gadu, izstrādāts servera – ''back-end'' – programmatūras funkcionalitātes pārbaudīšanai.

Taujāts par konkurenci nozarē, Grīnfelds smaidot atbild, ka tā ir visur un būs vienmēr. Viņš stāsta, ka potenciālie klienti iedalās divās grupās – tādi, kas meklē labāko cenu, un tādi, kuri meklē uzticamu ilgtermiņa sadarbības partneri.

"Ja klients skatās tieši uz cenu, mums ir grūti konkurēt, jo ir pietiekami daudz kompāniju gan Ukrainā, gan Baltkrievijā, gan Indijā, kuras piedāvā zemākas cenas un ir praktiski neiespējami ar tām konkurēt," viņš stāsta, piebilstot, ka viens no galvenajiem iemesliem cenu atšķirībai ir darbaspēka izmaksas, kas Latvijā ir augstākas.

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"Otrs klientu veids vairāk meklē partneri, kas izprot viņu sistēmas un spēj ilgtermiņā sadarboties, sniedzot ļoti augstu pievienoto vērtību. Viņi labprāt maksā nedaudz vairāk nekā par līdzīgu pakalpojumu citā valstī, bet saņem daudz augstāku kvalitāti," klāsta Grīnfelds.

Uzņēmuma līdzīpašnieks uzsver, ka ir patīkami saņemt no klientiem labas atsauksmes un dzirdēt, ka viņi novērtē "TestDevLab" komandas sniegumu, taču viens no lielākajiem gandarījumiem bijis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) novērtējums pērn, kad uzņēmums saņēmis LIAA "Eksporta un inovāciju balvu" mazo komercsabiedrību grupā kā eksportspējīgākais uzņēmums.

IT jomas uzņēmumiem ģeogrāfisko robežu nav

Foto: Publicitātes foto

Marine Krasovska, DNB bankas Uzņēmumu risinājumu pārvaldes vadītāja:

''Dziļa nozares izpratne ļauj uzņēmējiem ieraudzīt plaisu starp esošiem tirgus risinājumiem un reālām klientu vajadzībām. Tādā veidā uzņēmēji veido jaunas tirgus nišas. "TestDevLab" gadījumā ieraudzīt biznesa ideju neapšaubāmi palīdzēja uzkrātā profesionālā pieredze un sakari nozarē, kas kalpo par veiksmes pamatfaktoru.

Jebkurā nozarē jaunuzņēmēja ceļš pie eksporta tirgiem aizņem noteiktu laiku. Parasti, pirms darbības uzsākšanas starptautiskos tirgos, uzņēmumam ir jānostiprina savas pozīcijas vietējā tirgū, tādā veidā uzkrājot kapitālu tālākam investīcijām eksporta darbībā. Šodien labvēlīgā IT pakalpojumu tirgus konjuktūra dod iespēju jaunuzņēmumiem izlaist šo soli un uzriezi iziet uz eksporta tirgiem. IT jomas uzņēmumiem nav ģeogrāfisko robežu. Tomēr, strādājot tirgos ārpus eirozonas, piemērām ASV, Skandināvu valstīs ir svarīgi pasargāt sevi no valūtu kursu svārstību riskiem, piemēram, šodien nofiksēt kursu, kas būs spēkā nākotnē. Tādi bankas finanšu instrumenti kā ''forward'' darījumi ļauj būtiski mazināt valūtas riskus un efektīvāk plānot naudas plūsmu.

Tirgus tendences norāda uz būtisku pieprasījuma pieaugumu pēc IT pakalpojumiem un tas vēl vairāk pieaugs nākotnē. Procesu digitalizācija vairākās nozarēs, ''blockchain'' tehnoloģiju attīstība, interneta lietas (''internet of things''), patērētāju ieradumu maiņa, pāreja uz easy- aplikācijām strauji mainās. Tāpēc viens no svarīgākiem priekšnosacījumiem IT nozares attīstībai būs kvalificēto speciālistu piesaiste, motivācija un talantu attīstība.

" TestDevLab" ieguldījums uzņēmuma kultūras attīstībā veido pievienoto vērtību: tā veido ne tikai iekšējo klimatu organizācijā, bet arī nosaka attiecību kvalitāti ar klientiem. Investējot personāla attīstībā un veidojot inovatīvo kultūru organizācijā, uzņēmums pastiprina konkurences priekšrocības tirgū. Inovatīva kultūra savieno klientu un izstrādātāja intereses. Tā ne tikai nodrošina plašāku pakalpojumu izstrādi klāstu, bet būtiski ietekmē kvalitāti un attieksmi, tai skaitā ilgtermiņa attiecības ar partneriem un klientiem, ko ļoti augsti novērtē arī DNB banka.''

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!