Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.
Modulārie sintezatori ir elektroniski mūzikas instrumenti jeb, vienkāršoti sakot, mazākas un lielākas kastītes, no kurām iespējams izvilināt dažnedažādākās skaņas. Tas nav sintezators tā klasiskajā izpratnē – ar taustiņiem un konkrētām ieprogrammētām skaņām. Moduļiem taustiņu nav, ir tikai dažādas skaņas izejas, kuras iespējams savienot pēc saviem ieskatiem, un slēdži, ar kuriem var regulēt, piemēram, skaņas skaļumu un tempu. Dažādos "Erica Synths" moduļus iespējams kombinēt, izveidojot savu personalizēto instrumentu, līdz ar to mūziķis var radīt tādas skaņas, kādas vēlas, nevis, kādas ieprogrammējis ražotājs. "Loģika, kā skaņa veidojas, ir paša ziņā, nav definētu veidu," stāsta Ozoliņš.
Latvijā "Erica Synths" pārdevis salīdzinoši nelielu instrumentu skaitu, šeit pieprasījuma nav, tādēļ visa produkcija tiek sūtīta eksportā gan uz Eiropu, gan ASV un Āziju. Kā stāsta uzņēmuma mārketinga speciāliste Kristiāna Vasiļjeva, eksotisku galamērķu netrūkst.
No hobija līdz simtu tūkstošu eiro apgrozījumam
"Erica Synths" dibināts 2013. gadā, taču vēl pirms uzņēmuma izveides Ozoliņš, kā pats saka – prieka pēc –, salodējis milzīgu daudzumu ierīču. Viņš ar smaidu atminas laiku, kad lodējis savā guļamistabā, un stāsta, ka ar radioelektroniku aizrāvies jau bērnībā, bet, kad mācījies vidusskolā un studējis universitātē, taisījis elektroniskos mūzikas instrumentus. Pirms "Erica Synths" un arī uzņēmuma darbības sākumposmā, viņš strādāja reklāmas nozarē, bet šobrīd paralēli sintezatoru izstrādei pasniedz kursu Rīgas Stradiņa universitātē.
Uzņēmuma dibināšanā un attīstībā ieguldīti pašu līdzekļi un investori nav piesaistīti, taču, neraugoties uz to, izdevies ievērojami kāpināt apgrozījumu. 2015. gadā "Erica Synths" apgrozīja teju 250 tūkstošus eiro, bet 2016. gadā – jau aptuveni 900 tūkstošus eiro. Šogad Ozoliņš paredz apgrozījuma dubultošanos.
"Pagājušajā gadā mēs iešūpojāmies," viņš saka. "Pa īstam mums lietas aizgāja pagājušā gada otrajā pusgadā." Aizvadītā gada sākumā lielāko daļu pasūtījumu klienti veikuši, izmantojot uzņēmuma mājaslapu, savukārt šogad jau aptuveni 70% pasūtījumu saņemti no distributoriem un tirdzniecība mājaslapā kļuvusi sekundāra. Sadarbības partneri gan paši uzmeklē "Erica Synths", gan tiek atrasti izstādēs. "Pagājušajā gadā pabiju tik daudzās pasaules valstīs, cik visā dzīvē līdz tam nebiju bijis," nosaka Ozoliņš, piebilstot, ka nereti sanācis bez atelpas doties no vienas izstādes uz nākamo.
Uzņēmums mājas radis Andrejostā – pagājušā gada sākumā ievākušies nelielā ēkā pie paša ūdens. Vieta ir mazliet sirreāla – apkārt valda klusums, paveras skats uz ostu un tuvumā nemana gandrīz neviena cilvēka, lai gan viena no Rīgas ostas rajona noslogotākajām ielām ir vien pārsimts metru attālumā. Nama remonts pilnībā pabeigts nesen, un uzņēmuma vadītājs atminas, ka sākumā vieta izskatījusies ļoti drūmi. Viens no pirmajiem "darbiniekiem", ko sastopam ieejot ēkā, ir melnais runcis Tuncis, kurš no klaidoņa kļuvis par "Erica Synths" ofisa mīluli. "Viņam ar katru no mums ir citādākas attiecības," smaidot saka Ozoliņš.
Ēkas pagrabstāvā izbūvēta neliela studija, kur jau drīzumā plānots filmēt tiešraidē internetā skatāmus raidījumus, kuros skatītāji tiks iepazīstināti ar elektroniskās un eksperimentālās mūzikas jaunumiem un dažādiem māksliniekiem. Ozoliņš ir pārliecināts, ka Latvijā ir ārkārtīgi daudz talantīgu mūziķu, par kuriem pagaidām zina vien retais. Viņa sapnis ir sākt Latvijā tapušās mūzikas eksportu.
Lielākā izvēle pasaulē
Pasaulē ir aptuveni 300 modulāro sintezatoru ražotāju. "Erica Synths" piedāvājumā ir aptuveni 60 moduļu – vairāk nekā jebkuram citam ražotājam pasaulē –, bet kopumā uzņēmuma portfelī ir vairāk nekā 100 produktu, tostarp arī sintezatoru kastes un dažādi aksesuāri. Vispopulārākie ir moduļi, kas rada skaņu, tiem seko efektu moduļi un "Pico" sērijas produkti, tāpat iecienīti ir moduļi, ko klients var salodēt pats.
Taujāts par to, cik ilgā laikā no idejas var radīt gatavu produktu, Ozoliņš atklāj, ka "inženierim Jānim laiks no tā, ka kaut kas nav principā iespējams, līdz tam, ka viņš parāda, kā tas darbojas, ir aptuveni no divām stundām līdz divām dienām". Pēc tam gan seko ilgākais, proti, produkts "jānoved līdz pilnībai". Moduli izveidot "triecientempā" iespējams aptuveni divās nedēļās, taču tā ieviešana ražošanā prasa ilgāku laiku. Piemēram, "Pico" sērijas moduļi bija izstrādāti jau pērnā gada martā, taču tirgū tie tika palaisti augustā.
"Mēs taisām moduli, ja redzam, ka varam to radīt būtiski labāku vai arī kaut ko tādu, kas vispār nav tirgū," stāsta Ozoliņš, atklājot, ka jau drīzumā "Erica Synths" logo būs lasāms arī uz bungu moduļiem, kādu šobrīd viņu piedāvājumā vēl nav. Šos moduļus paredzēts prezentēt aprīļa izskaņā, bet tirgošanā ieviest maijā. Tāpat viņš stāsta, ka norit darbs pie senāko moduļu pārveidošanas, padarot tos lietotājiem ērtākus: "Sākumā mēs maz satraucāmies par izmēriem un funkcionalitāti."
Uzņēmuma izstrādātie moduļi tiek ražoti ārpakalpojumā – "Alfa" rūpnīcā Rīgā un "Altonika EMS" Daugavpilī, un Ozoliņš ar sadarbības partneriem ir apmierināts. "Latvijā ražot elektroniku ir viegli, jo mums ir milzīga tehniskā bāze," pārliecināts ir uzņēmuma vadītājs.
Arī Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas (LETERA) prezidents Normunds Bergs piekrīt, ka Latvijā ieviest ražošanā elektroniku nav sarežģīti: "Latvijā ir samērā grūti pārdot, jo tirgus ir mazs, bet kopumā Latvijā taisīt biznesu, dibināt uzņēmumus un kaut ko ražot, īpaši IT un elektronikā, ir ļoti viegli, labi un ērti." Viņš uzsver, ka uzņēmumiem ir jāmeklē noieta tirgi ārpus Latvijas līdzīgi, kā to dara "Erica Synths". "Tas fakts, ka Latvija ir Eiropas Savienības un NATO valsts iedod diezgan lielas priekšrocības uzņēmumiem, jo tas ir ražots Eiropā," pauž Bergs.
Kolektīvs uz viena viļņa
"Erica Synths" komanda augusi pamazām un visus kolēģus Ozoliņš sastapis, īpaši nemeklējot. Šobrīd viņi ir seši, bet vēl divi speciālisti piesaistīti ārpakalpojumā. "Komanda ir "same minded" (līdzīgi domājoša – aut.)," saka uzņēmuma vadītājs, kurš sarunas laikā vairākkārt uzslavē katru no kolēģiem.
"Es nezinu, kā ir ezotēriski, vai es pievelku tos cilvēkus vai viņi uzrodas, bet man tiešām riktīgi pareizie cilvēki pulcējās apkārt," atminas uzņēmējs. Šobrīd divi no viņiem jau kļuvuši par "Erica Synths" līdzīpašniekiem, jo, kā saka Ozoliņš, tas palīdz saglabāt motivāciju un darbojas kā dzinējspēks.
Viens no šī gada mērķiem ir uzņēmuma darbības pilnveidošana, pauž "Erica Synths" vadītājs: "Gribas tā harmoniskāk." Pērn radīts ļoti daudz jaunu produktu un, lai arī ideju ir daudz un darbs pie tām turpinās, viņš saka, ka pagājušajā gadā gājis "mazliet par traku, šogad gribu tā mierīgāk to darīt". Saražoto moduļu testēšana pagaidām notiek Andrejostā un tieši to drīzumā plānots mainīt. Šobrīd to veic viena darbiniece, taču, tā kā ražošanas apjomi ir krietni kāpuši, procesu nepieciešams organizēt citādāk. Jau šobrīd dažus moduļus testē rūpnīcās un drīzumā arvien vairāk testēšanu plānots uzticēt tieši tām.
Patentu "Erica Synths" nav, jo šajā biznesā liela daļa ražotāju esot draugi un Ozoliņš šaubās, ka kāds būtu gatavs ieguldīt darbu cita produktu izpētē un kopēšanā. "Mēs esam diezgan slaveni," smaidot nosaka uzņēmuma vadītājs un piebilst, ka viens no lielajiem mērķiem ir panākt, ka klients var salikt "spēcīgu modulāro sistēmu tikai no mūsu moduļiem".
Darba uzņēmumā ir daudz, jo pieprasījums ir lielāks nekā spēja saražot. Ozoliņš prognozē, ka šogad "Erica Synths" būs starp trim vadošajiem modulāro sintezatoru ražotājiem pasaulē. Taujāts par to, kas līdz šim biznesā sagādājis lielāko gandarījumu, viņš iegrimst visai ilgās pārdomās. "Gandarījums ir novērtējums, piemēram, kad labu vēstuli atraksta klients, vai arī kāda slavenība izmanto mūsu ražojumu," pauž Ozoliņš.
Ritma sintēze ar klientiem
Ilze Pāne, DNB Mazo uzņēmumu pārvaldes vadītāja:
''Vai esat kādreiz domājuši, kur ir mūzikas sākums? Tas var būt iedvesmā, klavieru taustiņos vai ritmā, kura sākumu, pirmās notis vai skaņas dod tehniska cilvēka veidota ierīce, kas vairāk līdzinās sarežģītam, krāsainam vadu un pogu apvienojumam. Šādu ritmu sintēzi ar klientiem ir sasniedzis uzņēmums "Erica Synths". Uzņēmuma pakalpojums viennozīmīgi ir īpašs nišas produkts, kura patērētājs 99% gadījumu būs ārpus Latvijas robežām. Īpaši gribas atzīmēt uzņēmuma īpašnieku saskatītās un izmantotās iespējas apvienot veco Latvijas mantojumu no padomju laikiem – ražotni, tehnisko bāzi – ar inovatīvu produkta izmantošanu un ieiešanu pasaules tirgos. Uzņēmums pārdomāti un mērķtiecīgi ir paplašinājis savu darbību, pielietojot e-komercijas pakalpojumus, attīstot mazumtirdzniecību.
Apjomīgākiem plānotiem pasūtījumiem uzņēmumam būtu jāsāk domāt par papildu apgrozāmiem līdzekļiem. Tāpat drošībai lielāku pasūtījumu gadījumā varētu izvērtēt akreditīva, citos vārdos – starptautisko norēķinu – nepieciešamību. Uzņēmuma pārstāvji daudz ceļo, iepazīstas ar jauniem potenciāliem partneriem, tāpēc svarīgi kabatā līdzi turēt uzņēmuma biznesa karti ar kredītlimitu neparedzētiem norēķiniem. Turklāt ir patīkami apzināties, ka tai līdzi ir iekļauta ceļojumu apdrošināšana.
Uzskatu, ka daudzi jauni uzņēmumi var pasmelties idejas sava biznesa attīstībai no "Erica Synths", kā attīstīt biznesu pārdomāti, izmantojot vietējo infrastruktūru, ieinteresēt nozīmīgākos darbiniekus, dodot viņiem iespēju kļūt par uzņēmuma partneriem.
Lai komponists spētu radīt savu liktenīgo kompozīciju, viņam ir svarīga katras nots atrašanās vieta nošu līnijās. Tikpat svarīgs ir katrs solis uzņēmējdarbībā, lai spētu realizēt savu liktenīgo kompozīciju.''