Dizaineres Agneses Narņickas vārds Latvijas modes pazinējiem ir labi zināms, un pēdējo gadu laikā viņas radītie tērpi iemanto arvien lielāku popularitāti kā Latvijā, tā pasaulē. To pierāda Agneses un viņas māsas Sarmītes Mickevičas vadītā uzņēmuma "One Wolf" attīstība – pērn uzņēmumam izdevies apgrozījumu kāpināt par aptuveni 30%, un plānos ir šādu izaugsmi arī turpināt.
Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.
Uzņēmumu "Hypnosis Fashion" māsas dibināja 2009. gadā, bet zīmols "One Wolf", kura logo rotā stilizēta vilka galva, radīts 2012. gadā. Šobrīd uzņēmuma klāstā ir Agneses radīti t-krekli, džinsa bikses, mēteļi un daudz citu apģērbu, kas klientiem ļauj savu tērpu pilnībā – no galvas līdz kājām – sakombinēt no "One Wolf" klāsta. Zīmola apģērbus iespējams iegādāties internetā, kā arī tirdzniecības vietās vairākas Latvijas pilsētās. Pirms vairāk nekā diviem gadiem tika atvērts zīmola veikals Rīgā, Lāčplēša ielā. Pārcelšanās uz šīm telpām ir būtisks punkts uzņēmuma attīstībā, stāsta Sarmīte, jo tas veicinājis zīmola popularitāti vietējā tirgū un ļāvis visu – veikalu, darbnīcu un biroju – iekārtot vienuviet.
Zīmola apģērbus izvēlas uzskatos brīvi un neatkarīgi cilvēki, kuru ģērbšanās stils ir netradicionāls – tā "One Wolf" klientus raksturo zīmola vadītāja Gundega Piebalga. Zīmola tērpos uz skatuves kāpuši Latvijā pazīstami mākslinieki, un savām ikdienas gaitām tos izvēlējušies arī daudzi sabiedrībā pazīstami cilvēki, piemēram, basketbola komandas Ņujorkas "Knicks" spēlētājs Kristaps Porziņģis un viņa komandas biedri, kuri pērn viesojušies uzņēmuma veikalā Rīgā.
Trīs gadu ‘eksperimenti’ rezultējas biznesa idejā
Pirms uzņēmuma dibināšanas Agnese un Sarmīte aptuveni trīs gadus eksperimentējušas ar dažādām pieejām, līdz pamazām izkristalizējusies īstā biznesa ideja. Uzņēmumu māsas veidojušas, ieguldot pašu līdzekļus un piesaistot finanšu institūcijas "Altum" finansējumu. "Lielas cerības uz bankām nelikām. Tas bija 2009. gads, kad kopumā bija krīze. Cerības uz to, ka tas atbalsts būs un izdosies aizņemties naudu, bija niecīgas, jo modes biznesā mums principā nav, ko ieķīlāt," par "Hypnosis fashion" dibināšanu saka Sarmīte.
Pirmos trīs gadus uzņēmuma zīmols bija Agneses vārds, taču pēcāk radusies vēlme to mainīt. Tiesa gan, īstā vārda atrašana neesot bijusi viegla, stāsta Sarmīte, atklājot, ka tas prasījis gandrīz gadu.
Jau kopš darbības pirmsākumiem viens no uzņēmuma trumpjiem ir džinsa bikses. Atsevišķus dizainus klienti tā iemīļojuši, ka tie tiek ražoti arī vairākus gadus pēc sezonas, kurā prezentēti. Visspilgtākais piemērs ir "Perfection" un "Advanced" džinsi, kuri ražošanā ir no 2010. gada. Šo džinsu dizains patiešām ir spilgts – ar izteiksmīgajām pogu rindām, kas gan jaunākajiem ražojumiem ir mazliet citādāk izvietotas, un neierasto piegrieztni– tie krietni atšķiras no tik pierastajiem klasiskajiem džinsiem.
"One Wolf" klāstā bijuši aptuveni 50 dažādu džinsu modeļu. Piedāvājums audzēts pakāpeniski – ar katru kolekciju. Pirmajā kolekcijā bijušas astoņas apģērbu vienības – četri džinsi, divi krekli un divi džemperi. Tomēr tērpu skates lielā mērā ir mārketinga pasākums, kā stāsta Agnese, vien aptuveni puse apģērbu, kas demonstrēti uz mēles, pēc tam nonāk ražošanā.
Taujāta par to, kā iespējams noteikt, kuri no kolekcijas tērpiem pēc modes skatēm "aizies" ražošanā un kuri paliks tikai uz mēles, Sarmīte smaidot nosaka: "Gadu laikā prognozēšanas spēja attīstās."
Darbs pie vienas kolekcijas ilgst aptuveni piecus mēnešus. Vispirms Agnese izstrādā dizainus, tad kopā ar tehnisko dizaineri un šūšanas ekspertu izstrādā piegrieztnes un paraugus, kas tālāk nonāk pie šuvējiem. Savulaik lielākā daļa "One Wolf" apģērbu tika šūti ārpakalpojumā darbnīcās Latvijā, bet tagad daļa top pašu darbnīcā, kas iekārtota blakus veikalam.
Audumus uzņēmums lielākoties iepērk no ražotājiem Dānijā, Beļģijā, Itālijā, Taivānā. Sarmīte uzsver, ka šuvēja darbs ir sarežģīts un atbildīgs, jo nereti apģērbi tiek darināti no materiāliem, kas kļūdas nepiedod. Kā piemēru viņa min metāliski spīdīgu audumu, no kura darināts jaunās sezonas mētelis – ja šis audums reiz sašūts, tad vīles ārdīt vairs nedrīkst, jo paliks "pēdas".
Skates Latvijā un ārzemēs
Viena no modes biznesa neatņemamām sastāvdaļām ir skates, kurās tiek prezentēti jaunās sezonas tērpi. ''Skatēs atrādām kolekciju un dodam klientam sajūtu,'' klāsta Sarmīte "One Wolf" ik gadu piedalās vairākās skatēs ne tikai Latvijā, bet pēdējos gadus arī ārzemēs. Viens no lielākajiem piedzīvojumiem un izaicinājumiem komandai bijusi pirmā skate Berlīnē, kur viss krietni atšķīries no tā, kā ierasts "Rīgas modes nedēļā". Savukārt šogad "One Wolf" plāno rīkot skati Somijā.
Taujāta par to, kur smeļas idejas kolekcijām, Agnese stāsta, ka iedvesmojas gan no cilvēkiem, gan dažādiem notikumiem: "Ļoti dažādi – kā kurai kolekcijai atnāk ideja. Citreiz tie ir cilvēki, kas iedvesmo, citreiz kādi notikumi, varbūt ļoti privāti, kaut kādi kultūras notikumi, tādi globālāki – pasaules mēroga." Viņa atklāj, ka pēdējā laikā pievērš uzmanību arī tam, ko iesaka klienti, piemēram, kurš apģērbu veids ir īpaši iecienīts, kādas detaļas tērpos īpaši patīk. "Kolekcijā dominē ideja un, veidojot paraugu, nāk klāt tās praktiskās lietas, pateicoties pieredzei un klientu ieteikumiem," stāsta dizainere.
Agneses tērpi aplūkojami ne vien skatēs, bet arī konkursos – viņa piedalījusies vairākos prestižos konkursos, tostarp arī Francijā notiekošajā "Starptautiskajā modes un fotogrāfijas festivālā", kura organizatori dod iespēju 10 jaunajiem modes māksliniekiem un 10 fotogrāfiem iespēju parādīt savu veikumu profesionālai žūrijai. "One Wolf" tērpus jau kopš zīmola izveides izrāda izstāžu telpās Parīzē. Uzņēmums pirmo reizi tur nokļuva, piedaloties un uzvarot izstādes rīkotajā konkursā. Konkursi ir svarīgi gan Agnesei kā dizainerei, gan zīmolam, jo, kā viņa uzsver: "Viens bez otra nevar pastāvēt, līdz ar to tas noteikti atspoguļojas uz zīmola panākumiem un arī kontaktiem – tie kontakti, kas man ir jauni, tie arī zīmolam ir jauni."
Darbības sākumposmā lielākā daļa "One Wolf" ražojumu nonāca pie klientiem ārzemēs. Pirmais eksporta tirgus bija Vācija, taču šobrīd caur uzņēmuma internetveikalu tiek saņemti pasūtījumi no visas pasaules. Gundega un Sarmīte atminas, ka reiz nācies noformēt sūtījumus pat uz Indonēziju. Arī šobrīd, kad eksports veido 30% no kopējā apgrozījuma, tirdzniecības rādītāji internetā ir stabili. Kā vienu no tuvākās nākotnes izaicinājumiem uzņēmuma vadība min Nīderlandes tirgus apguvi, kā arī sadarbības paplašināšanu ar tirdzniecības centru "Stockmann" Baltijā.
"One Wolf" labprāt izmanto arī ne tik ierastas tirdzniecības vietas, piemēram, pērn uzņēmuma "veikaliņš" darbojies mūzikas festivāla "Positivus" teritorijā. Kā stāsta Gundega, trīs dienu laikā ne vien izdevies potenciālos klientus iepazīstināt ar "One Wolf", bet arī pārdot visai daudz apģērbu. Tāpat "One Wof" produkcija nopērkama "pop-up" veikalos Igaunijā.
Taujāta par to, vai ir sarežģīti atrast prasmīgas darba rokas, Sarmīte atbild, ka tas patiešām ir izaicinājums, taču "One Wolf" izdevies komandas kodolu izveidot stabilu un saliedētu.
"Mūsu vīzija ir modes nams, kas tur savu līniju," par "One Wolf" nākotni saka Sarmīte, piebilstot, ka vienlaikus grib saglabāt zīmola pieejamību. Arī Agneses saka, ka lielā nākotnes vīzija ir būt pieejamiem, proti, būt pazīstamiem un nopērkamiem vairākos tirdzniecības punktos Baltijā. Uzņēmuma vadība ir pārliecināta, ka vietējais dizaina tirgus attīstās, un aug arī "One Wolf" – īstās virsotnes vēl tikai priekšā.
Ilgtermiņa dizains
Ilze Pāne, DNB Mazo uzņēmumu pārvaldes vadītāja:
''Zīmols "One Wolf" ir metis izaicinājumu senām jo senām tradīcijām. Džinsu vēsturiskā izcelsme tiek datēta ar 1873. gadu, bet izrādās, ka Rīgai džinsu radīšana ir "gēnos", jo džinsus ar vara kniedēm stiprinātām kabatām izgudroja tieši Rīgā dzimušais Džeikobs Deiviss. Agnesē un Sarmītē šie "gēni" ir izpaudušies ar jaunu, modernu un, galvenais, ilgtermiņa dizainu, ko iecienījuši džinsu mīļotāji Latvijā un pasaulē.
Zīmols "One Wolf" ir izvēlējies atšķirīgu pieeju modes apģērbu produkcijas ražošanā –ārpakalpojumu. Iespējams, tieši tā ir viena no panākumu atslēgām, kas zīmolu pacēlis nākamā modes biznesa līmenī, kur vairāk var koncentrēties uz preces pamata saturu, tā papildināšanu ar citiem džinsiem piemērotiem apģērbiem, dizainu un kvalitāti, nenogurdinot sevi ar uzņēmuma iekšējo resursu nodarbināšanu, kas ir dārgāk un neefektīvāk. Var uzskaitīt tikai dažas lietas, kas jau sniedz būtisku ieguvumu, – nav jādomā par tehniku, tās uzturēšanu, atjaunošanu, tam visam nav nepieciešamas telpas, nav jādomā par specifisku kompetenču uzturēšanu darbaspēkam. Virkne ieguvumu. Tas, par ko būtu jāpadomā ārpakalpojumu izmantošanā, – rūpīgi nodefinētas līgumattiecības, kur īpaša uzmanība un detalizācijas pakāpe ir pievērsta konfidencialitātei, kura saistīta ar piegrieztnēm, šūšanas tehniku un citiem knifiņiem, kas padara šo produkciju tik unikālu. Diemžēl Latvijas jauno dizaineru modes tirgus iekarošanā ir zināmi šādi gadījumi, kad kvalitatīva un inovatīva ideja tiek nozagta. Tāpat, izmantojot ārpakalpojumus, iespējams, ir jāizvērtē, kurš uzņemas risku, ja lielāku partiju gadījumā pasūtītājs saņem neatbilstošas kvalitātes produkciju. Lai noņemtu šo iespējamo finansiālo risku no saviem vai ārpakalpojuma sniedzēja pleciem, var apsvērt jautājumu par produkcijas kvalitātes apdrošināšanas iegādi.
Ja skatāmies no finansēšanas partnerības viedokļa, tad zīmols kā "start-up" uzņēmums ir devies pareizā virzienā un izmanto:
- "Altum" – valsts finanšu institūcija, kas piedāvā daudzas un dažādas programmas jauno uzņēmēju atbalstam – aizdevumus, garantijas u.c. programmas.
- E-komercijas pakalpojumus – sava biznesa vadība, internetā pārdodot preces.
Zīmols tuvākajā laikā varētu sasniegt tos apjomus un stabilitāti, kad ar lielākiem, regulāriem pasūtītājiem naudas līdzekļu apgrozījumu atvieglotu faktorings – naudas aprites paātrināšana, saņemot naudu jau šodien par rēķiniem, kurus pircējs maksās vēlāk.
Zīmola "One Wolf" apģērbi domāti cilvēkiem, kas jūtas vienlīdz ērti gan pilsētā, gan dabā. Tieši tā ir arī jājūtas uzņēmējam ikdienā ar saviem finanšu partneriem, saņemot ērtus, ātrus un atbilstošus risinājumus individuālām biznesa vajadzībām.''