Pērn, ieguldot vairāk nekā miljonu eiro, Ādažos atvērta jauna gumijas segumu ražotne, kurā saimnieko Latvijas uzņēmums "Rubrig". Nepilna gada laikā jaunais uzņēmums piegādājis segumus kā Eiropā, tā ārpus tās un šobrīd eksportē kopumā uz astoņām valstīm, taču jau tuvākās nākotnes plānos ir sākt sadarbību ar Dienvidamerikas valstīm.
Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.
Turpinot attīstību, tiek apsvērta iespēja ražotnē ieviest trešo darba maiņu, stāsta uzņēmuma izpilddirektors Dainis Bonda, piebilstot, ka rūpnīcas jauda, strādājot divās maiņās sešas dienas nedēļā, ir 100 tūkstoši kvadrātmetru vidēji bieza rotaļlaukuma seguma gadā.
''Trīs no astoņām eksporta valstīm ir ārpus Eiropas Savienības. Pēdējo pāris nedēļu laikā esam aizsūtījuši jau trīs konteinerus uz Izraēlu,'' stāsta Bonda.
"Rubrig" ražotos segumus izmanto bērnu rotaļu laukumos, sporta zālēs un pilsētvides labiekārtošanā, piemēram, atpūtas zonu izveidē. Tie gan nebūt nav vienīgie seguma pielietojuma veidi, piemēram, Latvijas armija iegādājusies īpaši blīvu segumu, lai varētu to paklāt zem smagās tehnikas, kad tā pārvietojas pa laukiem un tīrumiem, tādējādi pasargājot zemi no saārdīšanas.
Seguma ''recepti'' uzņēmumu vadītājs neizpauž, taču atklāj, ka tas top, lielā karstumā sapresējot gumijas granulas un līmi. "Mēs izveidojām četrus dizainus – saplaisājusī zeme, Austras koks, skatu punkts un vilnis – kas mums ir pieejami faktiski uz jebkuru produktu," klāsta Bonda, piebilstot, ka tieši dizains ir viena no būtiskākajām "Rubrig" ražojumu atšķirības zīmēm.
"Rubrig" gumijas flīžu svarīgākā īpašība ir spēja absorbēt triecienu, proti, atbilstošais segums pareizi ieklāts, piemēram, rotaļlaukumā mazina traumu risku. Segums atbilst Eiropas Savienības drošības standartam EN–1177 ''Par spēļu laukumu triecienabsorbējošo pārklājumu''.
Gumijas flīzes ir dažāda biezuma – jo biezākas, jo lielāku triecienu spēj absorbēt. To apakšā ir kvadrātveida izvirzījumi ar tukšu vidu, ko ražotājs dēvē par "pēdām". Flīzes virspuses krāsu un rakstu katrs klients var izvēlēties, kādu vien tīko, jo toņu palete ir plaša: koši, raibi, tumši un gaiši.
Investīcijas atmaksāsies tuvāko piecu gadu laikā
"Rubrig" rūpnīca atrodas Ādažos, pavisam tuvu autoceļam "Via Baltica". Ēkā savulaik bijusi alus ražotne, bet šobrīd tur mājvietu raduši vairāki pašmāju uzņēmumi. "Rubrig" rīcībā ir aptuveni tūkstoš kvadrātmetru plašas telpas un divtūkstoš kvadrātmetru ēkai pieguļošās teritorijas. Bonda aplēsis, ka 1,15 miljonu lielās investīcijas, kas ieguldītas rūpnīcas izveidē, atmaksāsies aptuveni četru ar pus gadu laikā.
Flīzes top milzīgā pēc "Rubrig" pasūtījuma Vācijā gatavotā iekārtā. Lielāko daļu procesu iekārta veic automātiski, līdz ar to darbinieku skaits rūpnīcā nav liels – vienā maiņā trīs darbinieki. Bonda smejoties nosaka, ka flīzes tiek "ceptas līdzīgi kā vafeles", jo sagatavoto masu iekārta ielej lielā metāla veidnē, kas augstā temperatūrā "izcep" produktu. Gatavās flīzes ir karstas un tās dziest aptuveni pusotru diennakti.
Izejvielas – gumijas granulas un līmi – "Rubrig" iepērk no ražotnēm Eiropā. Daļa flīžu tiek ražotas, izmantojot gumiju, kas iegūta, otrreiz pārstrādājot transportlīdzekļu riepas. Tiesa gan, šādas flīzes specifiskās smaržas dēļ izmanto vien āra segumos. Tieši gumijas granulu iegāde veido lielākās ražošanas izmaksas.
Ideja par šāda veida rūpnīcu Bondam radusies pirms diviem gadiem. Taujāts par to, vai bija viegli pārliecināt investorus par idejas dzīvotspēju, viņš atbild, ka par to īsti nav domājis, un tad piebilst, ka svarīgākais, lai ideja ir realizējama un vienlaikus gana ambicioza.
Uzņēmuma vadītājs stāsta, ka "Rubrig" rūpnīca, kas darbu sāka pērnā gada augustā, ir modernākā tūkstoš kilometru apkārtnē: "Mums varbūt nav lielākā iekārta jaudas ziņā, bet tā ir viena no vismodernākajām Eiropā." Lai gan lielus apjomus ražo Ķīnā un Malaizijā bāzēti uzņēmumu, galvenie Latvijas ražotāju konkurenti šajā nozarē esot Vācijas uzņēmumi. "Pasaules mērogā šī ir šaura niša," saka Bonda. "Industrijā visi visus pazīst".
"Mēs parādījāmies ar savu produktu izstādē Nirnbergā septembrī. Tad jau oktobrī, zvanot klientam uz pilnīgi citu valsti, mēs dabūjam ziņu, ka viņu dīleris jau ir pastāstījis, ka ir tāds uzņēmums "Rubrig" Latvijā," klāsta izpilddirektors.
Tā kā pagājušajā gadā uzņēmums strādājis mazāk nekā sešus mēnešus, tā apgrozījums, kas lēšams mazliet vairāk nekā 17 tūkstošu eiro apmērā, nav uzskatāms par objektīvi vērtējumu rādītāju, skaidro Bonda. Šogad "Rubrig" mērķis ir sasniegt viena miljona eiro lielu apgrozījumu.
Austrumnieki iecienījuši Austras koku
Sešu mēnešu laikā uzņēmums piedalījies piecās izstādēs dažādās pasaules valstīs. Bonda stāsta, ka izstādes ir viens no galvenajiem instrumentiem sadarbības partneru atrašanā. "Rubrig" ar gala patērētāju tiešā veidā nestrādā, lielākā daļa sadarbības partneru ir celtniecības uzņēmumi un dizaina vai arhitektu biroji, kas izstrādā un izpilda dažādus projektus. Piemēram, Zviedrijā "Rubrig" sadarbojas ar uzņēmumu, kas nodarbojas tikai ar dažādu laukumu, tostarp, rotaļlaukumu un sporta laukumu izbūvi.
"Nav grūti piegādāt vienu pasūtījumu. Ir grūti turpināt sadarbību un piegādāt arī otro, trešo un ceturto pasūtījumu," par līdzšinējo sadarbību ar eksporta partneriem saka Bonda, uzsverot, ka grūti tas ir tādēļ, ka arī konkurenti, redzot, ka viņiem tiek atņemta tirgus daļa, iegulda lielākas pūles sava produkta izstrādē.
Kopējā uzņēmuma ražošanas jauda krietni vien pārsniedz pieprasījumu Latvijā, tādēļ kā savu galveno noieta tirgu šobrīd uzņēmums min Eiropas valstis, īpaši Skandināviju, jo Zviedrijā vien esot desmitiem tūkstošu bērnu rotaļu laukumu, kam nepieciešams remonts. Interesi par "Rubrig" ražojumiem izrādījušas arī Tuvo Austrumu valstis. Austrumnieki īpaši iecienījuši flīzes košos toņos, kas rotātas ar Austras koka rakstu.
Vaicāts par to, vai pielāgot segumu īpašām klientu prasībām, proti, radīt līdz šim nebijušas krāsu kombinācijas vai mainīt blīvumu ir sarežģīti, Bonda atbild noraidoši: "Izstrāde nav ilga, tikai jāpielāgo recepte."
Viens no uzņēmuma nolūkotajiem eksporta tirgiem ir Dienvidamerika, jo loģistikas izdevumi uz šīm valstīm, kā saka Bonda, esot mazāki nekā, piemēram, uz Beļģiju, kas atrodas krietni vien tuvāk: "Pilnu smago automašīnu, kas ir 24 tonnas, ir divreiz dārgāk aizvest uz Beļģiju nekā vienu konteineru no šejienes aizsūtīt uz Urugvaju. Protams, laiks – tas ir laika jautājums."
Pieprasījums pēc seguma, kas klājams iekštelpās, ir visai stabils, savukārt, sākoties būvniecības sezonai, aug pieprasījums pēc āra segumiem. Tiesa gan, ja Baltijā būvniecības sezona ilgst visu vasaru, tad Skandināvijā šis laiks ir īsāks – tur aktīvi āra darbi noris vien apmēram divus mēnešus.
Nesen "Rubrig" sortiments papildināts ar dažādas formas gumijas vides objektiem, kas izmantojami kā sēžamie, dekori vai sadalošie elementi dažādu teritoriju norobežošanai. Bonda mums parāda zaļu, kantainu sēžamo, kas, lai gan izmērā neliels, sver aptuveni 55 kilogramus. "To var dauzīt, bet nekas tam nenotiks," pēc īpašās receptes ''cepto'' kubu slavē Bonda.
"Pēc diviem, trim gadiem būsim iekarojuši stabilu vietu pasaules tirgū," uzņēmuma attīstības vīziju ieskicē Bonda, piebilstot, ka plānos ir jaunu produktu izveide, tostarp arī tādu, kas varētu kļūt par plaša patēriņa preci.
Plānošana ir vitāli svarīga gan ražošanā, gan pārdošanā
''Nav šaubu, ka viena no Latvijas uzņēmumu panākumu atslēgām ir darbība kādā no nišām, kurās vēl nav lielas konkurences. Taču ir daudz priekšnosacījumu tam, lai uzņēmums kļūtu par veiksmīgu šīs nišas spēlētāju.
Mainās gan pilsētvide, gan nepieciešamība pēc dažādām atpūtas zonām, tai skaitā rotaļu laukumiem un sporta laukumiem. Mēs daudz lielāku vērību pievēršam bērnu drošībai un savai veselībai, vienlaikus vēlamies lielāku komfortu un estētiskāku vidi sev apkārt. Manuprāt, uzņēmuma "Rubrig" produkts ir trāpījis desmitniekā, jo atbilst virknei šo kritēriju – tas neaprobežojas ne ar krāsu paleti, ne ar faktūru, un ir variējams ar dažādu tā pielietojumu. Man ļoti patika apzīmējums "recepte", jo zināmā mērā tas pierāda, ka šajā jomā tomēr arī ir zināms "know how", ko gluži vienkārši nevar paveikt jebkurš, lai gan no malas tehnoloģiskais process šķiet gana vienkāršs. Uzņēmumu noteikti var uzskatīt par uzsācēju, un šajā ciklā uzņēmums parasti tiek finansēts no akcionāru, investoru resursiem. Taču faktiski, uzņēmumam nostrādājot pilnu finanšu gadu un uzrādot vērā ņemamus rezultātus, bankas ir gatavas refinansēt šādus ieguldījumus ar labākiem nosacījumiem. Pareiza plānošana ir vitāli svarīga gan no ražošanas procesa, gan arī no pārdošanas viedokļa, jo izejvielu iegāde ir svarīgs posms darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
Parasti jauniem uzņēmumiem sevi ir jāpierāda tirgū, un piegādātāji nav gatavi dot atliktos maksājumus, bet vēlas nodrošināties un mazināt savus riskus. Tādēļ šādos gadījumus, lai uzsāktu sadarbību, noder kredītlīnija vai bankas garantija. Bieži vien uzņēmumam, veicot priekšapmaksu, ir iespēja arī iegūt piegādātāju atlaidi (parasti līdz 3%). Labs produkts ne vienmēr nozīmē tūlītējus panākumus, tādēļ ir jāiegulda liels darbs tirgus izpētē un mārketingā, turklāt, orientējoties uz eksportu dažādās valstīs, katrai no tām var būt gana daudz atšķirību un nianšu, kas ir jāņem vērā. Protams, Skandināvijas tirgus mums ir labi pazīstams, bet Tuvie Austrumi ir tas, ko mēs vēl iepazīstam. Veicot tirdzniecību ar šīm valstīm, viens no efektīvākajiem instrumentiem ir faktorings ar apdrošināšanu, kas ļauj ne vien minimizēt riskus sadarbībā ar pircējiem, bet arī vienlaicīgi risināt apgrozāmā kapitāla jautājumus.
Uzņēmums nedomā apstāties – tas turpina attīstīt savu produktu sortimentu un meklē arvien jaunus noieta tirgus, kā arī spēj nodrošināt augstu kvalitāti savam produktam un ir izgājis ES sertifikāciju. Tādēļ es ticu, ka tas gūs ievērojamus panākumus un iegūs atpazīstamību tirgū.''