Ik gadu Latvijā tiek atjaunoti vai no jauna izbūvēti desmitiem bērnu rotaļu laukumu. Viens no pašmāju uzņēmumiem, kas nodarbojas ar rotaļu laukumu inventāra ražošanu un laukumu būvi, ir "MK Dizains" – Semjonovu ģimenes uzņēmums. Rotaļu laukumu ražošana ir sezonāls bizness, tādēļ tukšos ziemas mēnešus, kad pieprasījuma nav, "MK Dizains" aizpilda, ražojot dažādas mēbeles ārvalstu tirgiem, stāsta uzņēmuma valdes loceklis Viktors Semjonovs.

Rakstu sērijā "Latvija var!" portāls "Delfi" stāsta par uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijas biznesā, kuru idejas pārtop inovatīvos produktos, iekaro eksporta tirgus vai pašmāju klientu sirdis. Projekts top sadarbībā ar DNB.

"MK Dizains" dibināts 2010. gadā, bet, kā stāsta Semjonovs, pieredzi bērnu rotaļu laukumu būvniecībā viņš guvis jau agrāk – tēva kokapstrādes uzņēmumā. Taču pirms septiņiem gadiem dibināts atsevišķs uzņēmums, kurā Viktors ir valdes loceklis, bet viņa tēvs Sergejs – rīkotājdirektors. Šobrīd uzņēmumā darbi rit pilnā sparā, jo ir aktīvā būvniecības sezona, kā arī noris uzņēmuma pārcelšanās uz jaunām telpām. "Ja runājam konkrēti par šodienu, tad ātrāk par 30. augustu es nevaru nevienam piedāvāt ko izgatavot, ja nu vienīgi mazas lietiņas," vasaras darbu dunu raksturo Viktors.

"MK Dizaina" apgrozījums pērn bija vairāk nekā 1,2 miljoni eiro. Taujāts par to, vai nav grūti sastrādāties ar ģimenes locekļiem, viņš atbild noliedzoši, apstiprinot ne reizi vien "Latvija var!" stāstu varoņu pausto – galvenais ir pareiza pienākumu sadale un "nelīšana otra lauciņā".

Privātmājās un publiskajās teritorijās


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Uzņēmuma būvētie bērnu rotaļu laukumi atrodas gan privātmāju pagalmos, gan dažādās publiskās teritorijās, piemēram, Kena parkā Jēkabpilī, kur arī aizvadām mūsu sarunu. Šajā rotaļu laukumā saulainā vasaras pēcpusdienā pulcējušies vairāk nekā desmit bērnu un viņu vecāku. Šķiet, mazākie visvairāk iecienījuši dzelteni zilā torņa apakšā esošo slīdkalniņu un košās milzu atsperu šūpoles dažādu zvēru formās. Savukārt lielākie cenšas uzkāpt pašā virvju piramīdas spicē. Tur dažs tā iekārtojies, ka lejā nekāpj pat pusstundu. Bērnu izsaucieni, smiekli un ķīviņi dzirdami pat parka pretējā pusē.

Tā kā Viktors ir jēkabpilietis un "MK Dizaina" ražotne atrodas Jēkabpilī, pirmie laukumi, uzvarot iepirkuma konkursos, izbūvēti viņa dzimtajā pilsētā un apkārtējo pašvaldību teritorijās. Pēc tam ar reklāmas starpniecību izdevies sasniegt arī privātpersonas, un tā tapuši dažnedažādi rotaļlaukumi individuālajiem klientiem.

"Mūsu bizness rotaļlaukumu ziņā ir ļoti pakļauts laikapstākļiem, varētu teikt, ka tas ir sezonas. Protams lielākā tiesa darbu iekrīt vasaras mēnešos," stāsta Viktors, piebilstot, ka šogad paveicies, jo darbus varēja sākt jau agrā pavasarī.

Arī internetveikala "Playtables", kurā tiek tirgoti gan nokomplektēti spēļu laukumi, gan atsevišķs aprīkojums, valdes loceklis Raimonds Rūdelis apstiprina, ka rotaļlaukumu un to aprīkojuma tirdzniecība ir sezonāla. "Pavasarī, kad uzspīd saule, sākas," saka Rūdelis. Viņa pieredze liecina, ka pieprasījums sāk pierimt jūlija otrajā pusē. Taujāts par to, vai ir kādi konkrēti parametri, pēc kuriem bērnu vecāki izvēlas laukumiņu, viņš atbild noliedzoši, sakot, ka izvēles kritēriji ir ļoti dažādi. Kādam svarīga cena, neraugoties uz kvalitāti un potenciālo kalpošanas laiku, cits savukārt jau zina, kāda zīmola produkciju vēlas, bet vēl kāds atnāk "kā balta lapa".

"MK Dizains" piedāvā ne vien standarta risinājumus, bet var pielāgoties klienta prasībām un uzbūvēt bērna izsapņoto laukumiņu dažnedažādās krāsās, augstumos un izliekumos. To iespējams paveikt, jo koka detaļas un metāla elementi top uzņēmuma ražotnē. Tieši kokapstrāde aizņem ražotnes lielāko daļu. Darbinieku skaits uzņēmumā ir ļoti mainīgs, šobrīd "MK Dizains" nodarbina aptuveni 40 līdz 50 cilvēku. Arī Viktors, līdzīgi kā citi reģionos strādājošie ražotāji, saka, ka darba tirgus, neraugoties uz augsto bezdarba līmeni, nav piesātināts un darbiniekus, kas prastu arodu un būtu gatavi uzņēmumā strādāt ilgtermiņā, atrast nav viegli.

Vaicāts par to, cik ilgu laiku iepriekš jāsazinās ar uzņēmumu, lai vasarā būtu iespējams rotaļlaukumu uzbūvēt, uzņēmējs atbild, ka par lieliem projektiem, piemēram, laukumiem, kas integrēti parkos vai pludmalēs, jādomā krietnu laiku iepriekš – vismaz iepriekšējā sezonā. Savukārt nelielus projektus, ja tie pieteikti pavasarī, meistari spēj realizēt aptuveni trīs nedēļu laikā.

Gadā divas sezonas


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

Uzņēmējdarbību "MK Dizaina" valdes loceklis sadala divos posmos – vasaras un ziemas. "Ziemā mums ir cita produktu grupa, tās ir mēbeles, ko eksportējam uz Eiropas valstīm," saka mēbeļnieks, "tas [ka vajadzēs ražot vēl ko – aut.] bija saprotams jau no paša sākuma. Darbojoties kokapstrādē, esam ražojusi dažāda veida lapenes un dārza mēbeles, tās preces arī ir sezonālas, līdz ar to bija nepieciešamība nodarbināt cilvēkus ziemas periodā. Izdevās arī sameklēt ārzemju klientus, kas vēlas iegādāties preces ziemas periodā."

Ziemā uzņēmumā top vienkārši soli, nojumes un citas preces "Do it yourself" veikalu tīkliem. Tās ir mēbeles, ko gala klients var salikt pats. Šīs preces netiek ražotas ar "MK Dizaina", bet gan pasūtītāja zīmolu atbilstoši tā izstrādātajiem projektiem. Vislielākais mēbeļu noieta tirgus esot Francija, Beļģija un Nīderlande, bet nelieli saražotā apjomi tiek realizēti arī Vācijā. Šajā nišā lielākais konkurents esot nevis kāds konkrēts uzņēmums, bet gan divas valstis – Ķīna un Polija, kuru vairumtirdzniecības cenas esot "spēcīgas".

Lai gan pusgadu tiek ražotas mēbeles un pusgadu bērnu rotaļu laukumi, lielāko daļu apgrozījuma veido mēbeles: "Eksportam ir lielāka jauda nekā rotaļlaukumiem. Vienu trešdaļu [apgrozījuma] veido rotaļlaukumi un divas trešdaļas mēbeles."

Viņš uzsver, ka ziema vienkārši ir "masveida ražošanas periods" – laiks, kad tiek optimizētas visas izmaksas, tādējādi panākot klientiem pievilcīgu cenu un saglabājot konkurētspēju ar ražotājiem no Polijas. "Ja kaut kas pamainīsies nākotnē, tās, iespējams, nebūs mēbeles, ko ražosim ziemā," skaidro uzņēmējs, uzsverot, ka par "mēbeļu ražošanas periodu" ziemu saukt vis nebūtu pareizi.

Projekti arī kaimiņvalstīs


Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"MK Dizains" arvien biežāk realizē projektus arī kaimiņvalstīs. Pēdējo trīs četru gadu laikā Lietuvā realizēti desmitiem projektu. Tāpat vairāki bērnu rotaļu laukumi tapuši arī Igaunijā. Katru gadu ārvalstīs tiek realizēti vismaz divi "ievērojami projekti, ko liekam arī savā portfolio". Tā ir ne vien specifisku un sarežģītu rotaļlaukumu izveide, bet arī dažādu meža taku iekārtošana. Lai ielauztos kaimiņvalstu tirgos, "MK Dizaina" darbinieki diendienā seko līdzi aktualitātēm pašvaldību iepirkumos kā Igaunijā, tā Lietuvā.

Runājot par rotaļlaukumu ražošanu, uzņēmējs atklāj, ka nākamo soli vēlas spert Skandināvijas virzienā: "Tas tirgus ir ļoti interesants ar ļoti savdabīgām prasībām – tās vienlaikus ir gan striktas, gan dažas lietas atvieglo. Mūsu mērķis ir attīstība uz ziemeļiem."

"Ja nerunā par skaitliskiem rādītājiem, tad galvenais mērķis ir dažādus procesus, ko iepriekš esam izmantojuši kā ārpakalpojumus, nodrošināt pie sevis ražotnē. Viens no tiem būtu pulverkrāsošanas ierīkošana, tas jau ir procesā, un plānojam pabeigt ļoti tuvā laikā un mēģināt šogad dažus no produktiem jau nokrāsot pie mums."

Tāpat uzņēmuma plānos ir izveidot interneta platformu, kas paredzēta gan nozares speciālistiem – arhitektiem un pilsētu attīstības plānotājiem, gan neprofesionāliem lietotājiem. Šajā platformā, kas jau kādu laiku ir izstrādes stadijā, plānots padarīt ērtāku produktu atlases procesu un piedāvāt ne vien konkrētus rotaļlaukumus, bet visu, kas nepieciešams teritorijas labiekārtošanai, piemēram, atkritumu urnas un soliņus. Taujāts, kad platforma visiem būs pieejama, valdes loceklis konkrētu atbildi nesniedz, vien norāda: "Lai cik arī nozares cilvēkam tas neizskatītos dīvaini, bet palaist kādu iekārtu un iekārtot ražošanas līniju ir krietni vienkāršāk nekā īstenot tādu tiešsaistes projektu."

Lielāko gandarījumu uzņēmējam sagādā tieši rotaļu laukumu ražošana, tiesa, kādu konkrētu projektu, ar ko lepotos visvairāk, viņš atsakās nosaukt, vien smaidot nosaka, ka tāds jautājums esot provokācija. "Es nevaru nosaukt konkrētu vietu. Protams, gribas lepoties ar lieliem projektiem. Tai pašā laikā, strādājot pie maziem projektiem, kur dziļi novadā sanāk uzstādīt iekārtas, sajūta ir ļoti patīkama. Tas viens mazais rotaļu laukums ābeļu fonā izskatās daudz labāk un nozīmē vairāk," saka Viktors.

Bizness, kas rada prieku bērnu sejās


Foto: Publicitātes foto

Ilze Pāne, DNB Mazo uzņēmumu pārvaldes vadītāja:

"MK Dizains" ir viens no mazo un vidējo uzņēmumu pulka, kas iedvesmo un priecē, jo ir veiksmīgs Latvijas ģimenes uzņēmums, kas ar savu biznesu rada prieku bērnu sejās un dod pienesumu Latvijas ekonomikā. Uzņēmums ir parūpējies par biznesa nepārtrauktību visa gada garumā. Lai saimnieciskā darbība būtu vēl paredzamāka, šādās nozares uzņēmumi lieto konkrēta rakstura banku produktus, un tiem ir izveidojies sava veida pakalpojumu profils. Parasti tas ir kāds no apgrozāmo līdzekļu finansējumiem, piemēram, kredītlīnija, kas dod priekšrocības iepirkt nepieciešamos materiālus pasūtījumu izpildei. Ņemot vērā otro biznesa sadaļu – mēbeļu eksportēšanu, šāda profila uzņēmumi mēdz lietot faktoringu – var saņemt naudu jau līdz ar preču nosūtīšanu, kā arī pircēja risks tiek apdrošināts, un būs līdzekļi jau nākamo partiju ražošanai. Turklāt – piedāvājot pēcapmaksu, uzņēmuma konkurētspēja augs, tas būs pievilcīgāks pircējiem.

Pārdošanas apjomiem pieaugot, šāda profila uzņēmumi sāk lietot tirdzniecības finansēšanas piedāvātos risinājumus, piemēram, akreditīvu, kas nodrošina pircējam pasūtītas preces piegādi noteiktajos termiņos un pārdevējam – samaksu par to. Ar pazīstamiem partneriem tiek izmantots inkaso. Šie abi produktu veidi dod uzņēmumam drošību par to, ka prece būs tā rīcībā, līdz tiks apmaksāta. Banka kā partneris, iedziļinoties uzņēmuma biznesa specifikā, šādiem uzņēmumiem nereti piedāvā individuālus aizdevumu atmaksas grafikus, kas tiek pielāgoti tā sezonalitātei.

Jāatzīmē, ka ir apsveicama doma doties līdzi tirgum un izveidot interneta platformu. Tas ir jādara ātri, jo prasīgie pircēji jau tagad šādas lietas uztver kā normu. Tāpēc aicinājums ir nekavēties un uzticēt šo projektu ārējam partnerim, kas to paveiktu kvalitatīvi un operatīvi. Savukārt uzņēmums varētu turpināt fokusēties uz to, ko saprot un dara vislabāk – ierīkot rotaļlaukumus un gatavot mēbeles.''

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!